Kysellään tätä asiaa taas.
Eli MITEN tapahtuu oikeaoppinen kannen jälkiristys nuhviin.
1.Ajetaan kone lämpimäksi ja sitten jälkikiristys lämpimänä
2.Ajetaan kone lämpimäksi ,annetaan jäähtyä ja jälkikiristys kylmänä
3.Ajetaan kone lämpimäksi, annetaan jäähtyä, käytetään uudestaan lämpimäksi ja jälkikiristys lämpimänä.
Kaikilla tavoilla varmasti kiristyy mutta millä ne jää kireimmälle.
Kannen Jälkikiristyksestä?
Valvoja: automies560
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
korjaamokirja sanoo:
Käytetään moottori nopealla tyhjäkäynnillä täysin lämpimäksi
Pysäytetään moottori, irrotetaan venttiilikoppa
Jos ja kun ei ole erikoistyökalua kiristykseen, irrotetaan myös keinuvivusto
Jokainen mutteri löysätään yksi kerralllaan ja kiristetään uudestaan
Keskeltä alotetaan ja päätyihin päin ristiin kiristys
Säädetään venat uudelleen
Eli kuumana kiristys tämän mukaan
Käytetään moottori nopealla tyhjäkäynnillä täysin lämpimäksi
Pysäytetään moottori, irrotetaan venttiilikoppa
Jos ja kun ei ole erikoistyökalua kiristykseen, irrotetaan myös keinuvivusto
Jokainen mutteri löysätään yksi kerralllaan ja kiristetään uudestaan
Keskeltä alotetaan ja päätyihin päin ristiin kiristys
Säädetään venat uudelleen
Eli kuumana kiristys tämän mukaan
Mukana kuin peräpukama!
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tossa kattelin nykyisen massapintaisen tiivisteen mukana tullutta ohjetta ja siinä käsketään
jäähdyttämään 4 tuntia eli kylmänä tiukkaus lisäksi käsikirjassa mainitaan 50 h ensihuollon
yhteydessä kannen kiristys elikkä on vähän niin tai näin. Omassa 460 tiukkasin jossain 40-50h
kasauksesta kylmänä ja jokaisen mutterin yksittäisen pienen löysäämisen jälkeen menivät
selvästi tiukemmalle
jäähdyttämään 4 tuntia eli kylmänä tiukkaus lisäksi käsikirjassa mainitaan 50 h ensihuollon
yhteydessä kannen kiristys elikkä on vähän niin tai näin. Omassa 460 tiukkasin jossain 40-50h
kasauksesta kylmänä ja jokaisen mutterin yksittäisen pienen löysäämisen jälkeen menivät
selvästi tiukemmalle
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 317
- Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
- Konekalustoani: fordson pover-major
- Paikkakunta: Hyrynsalmi
niimpä,lämpöhän laajentaa metalli osia,lohkoa,kantta,ja myös kannenpultteja sekä pituus että paksuus muuttuu lämmön vaikutuksesta.hokke kirjoitti:Joo ,näitä ohjeita on tosiaan montaa eri sorttia.Vaan miten tuota jos järjellä yrittäisi pohtia niin minun mielestä jos lämpinä kiristää niin silloin jäisi kireämmälle vai kuinka?
ite oon jälkikiristäny kylmänä,jäähtyneen kannen .
On mielestäni tärkeää muistaa se, että kun löysää jälkikiristyksessä kannenpultteja ,ettei löysää liikaa sen tähen ettei jäähytinneste
pääse kansipahvin ja kannen-lokin väliin
en tiiä,näin oon tehny ite .
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jälkikiristyksessä, kuumana tai kylmänä, pultti ensin löysätään ja sit kiristetään, pultti kerrallaan.
Sitten vasta siirrytään seuraavan pultin kimppuun.
Siinä ei nesteet pääse sekasin menemään missään vaiheessa
Sitten vasta siirrytään seuraavan pultin kimppuun.
Siinä ei nesteet pääse sekasin menemään missään vaiheessa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Se löysääminen on sen takia että pultti tai mutteri jämähtää asentoon seistessään ja löysäys saa sen liikkeelle
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia
Mukana kuin peräpukama!
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 197
- Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Täällä ei oo sitä "tykkää" nappulaa, mutta näin toimin minäkin. Tosin velimies opasti ja teki, olin itse Joo-mies.jamppi kirjoitti:Se löysääminen on sen takia että pultti tai mutteri jämähtää asentoon seistessään ja löysäys saa sen liikkeelle
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia