Kannen Jälkikiristyksestä?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

07 Kesä 2011, 07:59

Kysellään tätä asiaa taas.
Eli MITEN tapahtuu oikeaoppinen kannen jälkiristys nuhviin.
1.Ajetaan kone lämpimäksi ja sitten jälkikiristys lämpimänä
2.Ajetaan kone lämpimäksi ,annetaan jäähtyä ja jälkikiristys kylmänä
3.Ajetaan kone lämpimäksi, annetaan jäähtyä, käytetään uudestaan lämpimäksi ja jälkikiristys lämpimänä.

Kaikilla tavoilla varmasti kiristyy mutta millä ne jää kireimmälle.
NUFFIELD 3/45
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

07 Kesä 2011, 16:48

korjaamokirja sanoo:

Käytetään moottori nopealla tyhjäkäynnillä täysin lämpimäksi
Pysäytetään moottori, irrotetaan venttiilikoppa
Jos ja kun ei ole erikoistyökalua kiristykseen, irrotetaan myös keinuvivusto
Jokainen mutteri löysätään yksi kerralllaan ja kiristetään uudestaan
Keskeltä alotetaan ja päätyihin päin ristiin kiristys
Säädetään venat uudelleen

Eli kuumana kiristys tämän mukaan
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

07 Kesä 2011, 22:39

tossa kattelin nykyisen massapintaisen tiivisteen mukana tullutta ohjetta ja siinä käsketään
jäähdyttämään 4 tuntia eli kylmänä tiukkaus lisäksi käsikirjassa mainitaan 50 h ensihuollon
yhteydessä kannen kiristys elikkä on vähän niin tai näin. Omassa 460 tiukkasin jossain 40-50h
kasauksesta kylmänä ja jokaisen mutterin yksittäisen pienen löysäämisen jälkeen menivät
selvästi tiukemmalle 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
hokke
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 15:08

08 Kesä 2011, 15:28

Joo ,näitä ohjeita on tosiaan montaa eri sorttia.Vaan miten tuota jos järjellä yrittäisi pohtia niin minun mielestä jos lämpinä kiristää niin silloin jäisi kireämmälle vai kuinka?
NUFFIELD 3/45
jore
Nuhvitietäjä
Viestit: 317
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 22:01
Konekalustoani: fordson pover-major
Paikkakunta: Hyrynsalmi

13 Heinä 2011, 19:10

hokke kirjoitti:Joo ,näitä ohjeita on tosiaan montaa eri sorttia.Vaan miten tuota jos järjellä yrittäisi pohtia niin minun mielestä jos lämpinä kiristää niin silloin jäisi kireämmälle vai kuinka?
niimpä,lämpöhän laajentaa metalli osia,lohkoa,kantta,ja myös kannenpultteja sekä pituus että paksuus muuttuu lämmön vaikutuksesta.
ite oon jälkikiristäny kylmänä,jäähtyneen kannen :) :) .
On mielestäni tärkeää muistaa se, että kun löysää jälkikiristyksessä kannenpultteja ,ettei löysää liikaa :( sen tähen ettei jäähytinneste
pääse kansipahvin ja kannen-lokin väliin :roll:
en tiiä,näin oon tehny ite :shock: :shock: .
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Heinä 2011, 19:32

Jälkikiristyksessä, kuumana tai kylmänä, pultti ensin löysätään ja sit kiristetään, pultti kerrallaan.
Sitten vasta siirrytään seuraavan pultin kimppuun.
Siinä ei nesteet pääse sekasin menemään missään vaiheessa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

13 Heinä 2011, 19:44

Se löysääminen on sen takia että pultti tai mutteri jämähtää asentoon seistessään ja löysäys saa sen liikkeelle
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia :!:
Mukana kuin peräpukama!
iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

13 Heinä 2011, 21:45

jamppi kirjoitti:Se löysääminen on sen takia että pultti tai mutteri jämähtää asentoon seistessään ja löysäys saa sen liikkeelle
ja uudelleen kiristys tulee oikeaan momenttiin
Nesteistä ei tarvi huolehtia :!:
Täällä ei oo sitä "tykkää" nappulaa, mutta näin toimin minäkin. Tosin velimies opasti ja teki, olin itse Joo-mies.
Vastaa Viestiin