Exide akut

Keskustelua maan ja taivaan väliltä!

Valvoja: automies560

nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

15 Tammi 2011, 15:10

Mitä olette mieltä exiden akuista? tuntuu jakavan mieli piteet rajusti kahteen lahkoon. :roll:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Tammi 2011, 15:18

Akkujen osto perustuu ihan säkään
Niin merkkiakuissa kuin halpiksissakin löytyy tosi kestäviä mutta myös susia
Exide tuntui metsäkoneessa kestävän 3-5 vuoteen, mikä taitaa olla melko hyvä kesto nykyakuille
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

15 Tammi 2011, 17:15

ainakin omat exidet pelannu hyvin 10v synttäreitten jälkeen alkaa voimat loppuun 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

15 Tammi 2011, 17:37

Samoja "p...koja" eri kuoret. Perustuu tuuriin.
makke--
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Loka 2008, 19:50
Paikkakunta: vaala

15 Tammi 2011, 20:43

Täällä päin todettu exiden akut aivan P*skaksi.. scania kuorma-autossa jätepakkari hommassa just ja just 2vuotta.. Mersussa tällä hetkellä Exide, kohta 2vuotta vanha ja alkaapa olla että ei virtaa paljoa ole -23 pakkasessa vaikka irrallaan ois akku. Nuhvissa ollut parivuotta Varta ja Mersuun tulossa kans uus Varta.. Sisussa on ties kuinka vanhat Vartan akut ja aina niistä on virtaa sisun käynnistykseen riittänyt oli keli mikä tahansa.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

15 Tammi 2011, 21:29

jos joku löötää hupasemman akun kuin mitä genolite akut ovat niin on suoranainen ihme, pelloo jotenkin -20 C ja ee taatusti sen yli anna virtoosa ennen kuin lauhtuu siä. :twisted:
aja millä ajat mutta majorilla loput
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

16 Tammi 2011, 12:38

viijatissa oli alkuperäisenä 170 ah salama, kesti 12 vuotta, sitten meni kaksi kennoa oikoseen. Laitoin vastaavan vartan, nyt on mennyt 9 vuotta sillä ja vielä täydessä iskussa. Yltääköhän nykyiset akut samaan ikään yksikään. :?
Velu

19 Tammi 2011, 12:36

Nyt syksyllä meni vaihtoon vm. 97 100Ah Salama.

Naapurin koneessa samankokoinen 96 vm. Exide, vielä toimii, vaikkei pakkaskäynnistykseen enää kahden kuukauden seisonnan jälkeen virta riittänytkään. Loppu on siis lähellä, mutta oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun apuvirtaa kaipasi.

2001vm Vartan silverit tuntuvat antavan edelleen hyvin virtaa.

Minusta akun kesto on paljon käytöstäkin kiinni tai oikeastaan eniten siitä. Kyllä akun suruton kuormittaminen tekee siitä lopun parissa vuodessa. Webastot, pitkät startit, telinnostin ym, vaikka latauspuoli olikisikin kunnossa. Saman tekee myös liian kova latausjännite, yli 14.5v alkaa olla jo pahasta, jos ei ole agm-akku. Perinteiselle akulle pitää latausjännitteen olla 14-14.4v.
Vastaa Viestiin