Onpas aikaa viimeisestä päivityksestä
Syy miksi aikaa on mennyt johtuu tuosta pajasta minkä väsäsin viime kesänä Ekalle
Pikku hiljaa on tämäkin projekti saanut työaikaa ja etenkin rahallista panostusta.
Tuo lohkon korjaushitsaus olikin varsinaiset "Ollin oppivuodet"
Yritin useaan kertaan vetää kalliilla valurautapuikoilla saumaa, mutta aina murti uuden halkeaman hitsaussauman viereen. Syynä oli tietenkin se, etten päässyt juurikaan esilämmittämään lohkoa kun oli kaikki varusteet kiinni niinkuin kuvissa näkyy. Muutaman kerran hitsattuani ja koekäytön jälkeen lohkon vuotaessa luovutin ja siirryin lohkon paikka-aineiden kokeiluun. Eipä silläkään saralla juuri menestystä tullut. Motonetin Wonder Weld ei tuntunut auttavan vaikka loppujen lopuksi kokeilin kahdellakin purkilla ja suoraan lohkoon termostaattikotelosta. Loppujen lopuksi hermot alkoi mennä ja Jampin vihjeestä kokeilin wanhaa kunnon jäähdyttimen paikkausainetta , muistaakseni Thurmoa, jolla vuoto lakkasikin. Kemiallinen metalli jota kokeilin myös ei tarttunut kunnolla lohkon kylkeen. Aikaa tässä leikissä meni varmaan 3-4 viikonloppua
Akkutelineen tekaisin 4 mm levystä mitä sattui tallista löytymään. Päävirtakytkimen laitoin toisesta navasta suoraan koteloon kiinni. Liekö viisasta, aika näyttää.
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... ?hash=9619" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutenkin moottori sai toisen syöttöpumpun joka onkin tähän malliin oikea. Siis Minimec, kun aiemmassa kuvassa oli vielä Minivac.
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... ?hash=9620" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuormaajan käyttöventtiilistö oli vuotanut tosi paljon ja se oli aika irroittaa ja käydä läpi. Venttiilistöön tuli uudet X-renkaat ja maalia päälle. Josko nyt ei vuotaisi...
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... ?hash=9619" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeaikoina olen keskittynyt puomiston sylintereiden kunnostukseen. Kaikkien sylintereiden varret olivat käyttökelvottomia, joten puuhaa riittää. Varsiaihioita kyselin monestakin paikkaa, mutta loppujen lopuksi ne löytyivät omalla kylällä olevasta pikkupajasta. Sorvari teki mäntää varten ohennukset ja kierteet varren päähän.
Tiivisteet löytyi kohtuu helposti. Ainostaan kaatosylinterin pakkatiiviste on outo koko ja siihen tarvitaan soviteholkki. Samoin turpamutteriin täytyy sorvauttaa pyyhkijää varten lisää upotusta. Uusia rasvaheloja ja karkaistua tappiaihiota on myöskin hommattu, joten noilta osin homma etenee pikkuhiljaa. Nostosylinterien silmukat hitsasin pari iltaa sitten ja siitä kuva seuraavana.
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... ?hash=2366" onclick="window.open(this.href);return false;
Paljon muutakin on jo läpikäytynä. Esim. keulapumppu oli auki ja totesin kuluneeksi, mutta tällä kertaa ei taida riittää paukut sen kunnostamiseksi. Kuminivel pumpun käyttöakselissa oli tohjona, mutta siihen löysin ystävällisen varaosamyyjän avustamana nähtävästi takaveto Escortin kardaanin kuminivelen. Näin ainakin muisteli myyjä.
Homma jatkuu kun vaan ruokarahoja saa vedettyä sivuun