Kytkinremppako eessä?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuhuvipoeka
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2007, 19:56

09 Syys 2007, 20:17

Tervehdys kaikille :wink: Nyt kun löysin tämän nuhvifoorumin niin pitääpi kysyä tällästä asiaa...omistan Nuffield Ten Speed 10/60, vm. -67, niin
menin pesemään sen moottorin painepesurilla ja kuinka ollakkaan...sen jälkeen huomasin että kytkin ei ota kiinni laisinkaan. Syyksi epäilen sitä, että se piki ja öljy, mikä moottoria pestessä lähti irti, kulkeutui vauhtipyörään ja sitä kautta kytkinasetelmaan. Moottorin kyljessä, vauhtipyörän kohdalla on nimittäin noin puolen sentin rako. Voi hemmetin hemmetti sanon minä...mitä meninkään tekemään. Kysynkin täs nyt, että mitä kannattais tehä?
Saisko kytkinlevyt jotenkin putsattua heleposti vai onko ainut keino saaha nuhuvi liikkeelle, katkaasemalla se ja vaihtamalla uudet kytkinlevyt vai mitä?
Työtä se varmaankin teettää ja tietämystäkin pitääs olla takataskus jonnin verran ku tällääseen hommaan lähtee. Eli olisin tiedoista/vinkeistä totella kiitollinen! :roll:
Ei muuta kuin oikke hyvvee syksyn jatkoja kaikille Nuhuvifoorumilaisille!
Wiljami
Kylmäkoskelainen
Viestit: 84
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 18:07
Paikkakunta: Orivesi

09 Syys 2007, 20:48

Nuhviahan ei tarvi katkaista että saa kytkimen käteensä.
Tankki ja kytkinkoppa pois ja siinä se.
Tässä jonkinlainen kuva:
http://kuvablogi.com/nayta/427345/
Nuhuvipoeka
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2007, 19:56

09 Syys 2007, 21:10

Kiitokset Viljamille hyvästä vinkistä. Hommahan alkaa näyttää lupaavalta :)
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

09 Syys 2007, 21:22

En oikein usko että tuo rasva tai vesi aiheuttaisi kytkinpinnoissa noin täydellistä "pidottomuutta".Epäilisin jotain muuta syytä.Onko kytkinpoljin samantuntuinen painaessa kuin ennen pesua.Tai sitten aluevaihtajan keppi on jäänyt keskiasentoon :) .Sellaistakin on käynyt epähuomiossa :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhuvipoeka
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2007, 19:56

09 Syys 2007, 21:39

Anglia 67.lle vastaus: vaihteet menevät päälle ihan niinkuin ennenkin. Oon nimittäin saanut nuhuvin liikkeelle.
Pieni pykälä vain päälle ja startilla liikkeelle :)
Ite kyllä myös vähän ihmettelen sitä, että voisiko se peseminen sittenkään vaikuttaa niinkin perusteellisesti. Mut kummiski taitaa olla viisainta vain hommata uudet levyt ja mitä kaikkee muutakin. Painelaakeri? Olen myös kuullut, että sen kytkinasetelman kohdistaminen ei ole mitään helpointa puuhaa. No tiedä häntä :roll:
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

10 Syys 2007, 17:55

Siis hetkinen :shock: .Onko se nyt niin että se kytkin ei irrota eli vaihde päällä traktori liikkuu vaikka kytkinpolkimen painaa pohjaan.Sain sen käsityksen että kytkin ei pidä yhtään eikä traktoria saa liikkeelle vaikka vaihde olisi päällä.Ei muuta kun pistät vaihde päällä käymään ja kytkin pohjassa ajelet ja jarruttelet ja kaasuttelet niin saattaa ruveta toimimaan.Oliskohan kytkinlevy kevyesti tarttunut vauhtipyörään tai paineasetelmaan.Sellaista on käynyt joskus.
Hattu päähän ja hyvästi!
Nuhuvipoeka
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Syys 2007, 19:56

10 Syys 2007, 21:10

Terve taas. Siis joo, asia on just niin kuin epäilitkin eli kytkin ei irroita vaikka kuinka sitä ramppaa :lol: Kun rattori käy niin vaihdetta ei saa päälle millään.
Mut sitten kun tartilla vähän näpäyttää niin vaihde menee päälle. Silleen mun on pitäny sillä ny ajella ku on ollu pakko!
Eli onks ny sittenkin asia niin, että se ei vain irroota eli kovaa ajoa kytkin pohojas niin kyl se siitä irtoaa?? Mistäs sen sitten huomaa, koska levyt ovat kuluneet? Kytkinpolkimesta vissihinki jos se painuu pohojahan ja ei tapahu mittään?
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

11 Syys 2007, 18:19

Kytkinpoljinta painaessa pitäisi polkimen painua pienen matkan kevyesti ja sitten tulla hiukan vastusta polkimeen.Siitä tietää että ainakin yhteys polkimelta kytkimeen toimii.Kyllä se pitäis irrota kytkinpoljin pohjassa ajamalla.Parempi vielä jos saa käyntiin hiukan isommalla vaihteella niin tulee enemmän kuormitusta kytkimelle.Sitten vaan kaasuvivulla edestakaista liikettä niin saattaa irrota.Välttämättä kytkinlevyn kulumista ei muusta huomaa kun siitä että se alkaa luistamaan raskaammassa työssä.Jossain traktoreissa kytkinlevyn näkee vaihteiston ja koneen välissä olevasta aukosta.Levy näkyy vauhtipyörän ja paineasetelman välista.Levyjen paksuudesta voi päätellä jonkinverran niiden kuluneisuutta.VAROVAISUUTTA sitten kun ajamalla yritetään irrottaa kytkinlevyä ettei nuhvi mene seinien läpi :lol: :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
460+6+kkk
Nelos -nuffisti
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Huhti 2007, 20:52
Paikkakunta: aura

15 Syys 2007, 22:13

joku soitti mulle et laita sin et asentaja oli sanonu et pultei löysäl luukun kaut ja sit jollai temmil vähä kopuloi ni ei tart avat mittää ok
ei vauhdilla rajaa kun 6:s nuhvilla ajaa (hubakeppi ylhääl)
Vastaa Viestiin