Masinistipalstalla arvosteluakin aiheuttanut sisun purkuoperaatio jatkuu täällä, elikkä kyseessä on tämä yksilö: http://www.nettikone.com/sisu/useita-sisuja/864055" onclick="window.open(this.href);return false;
Tälläisenä tuli minulle ja tästä tehdään ensi kesään mennessä nuffien kuljetus lavetti
http://kuvablogi.com/nayta/2850034/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rungon pituus on 9,60 m, joten kolme nuhvia sopii kohtuudella kyytille.
Eilen vein vanteet hiekkapuhallukselle ja samalla reissulla saavat uutta maalia pintaan.
Suunitelmissa on että poistan jarrukellot ja laitan tilalle pari pientä hydraulisylinteriä.
Kysymys jarruhihnojen öljynpoistosta Uskaltaako ja auttaako kosani "Morsku" vähän epäili kun ei ollut tietoa onko nämä enään aspestipohjaiset, kyseessähä on vuosimalliltaan 1990 valmistettu Sisu.
Pitäis myös poistaa tuo öljyvuoto jarruille, mutta miten saa stefat vaihdettua, onko sama periaate kuin esim. nuhvissa, elikkä onko vetoakselit mutterilla lukittu peräkopassa Räjäytyskuvat kun sais jostain
SISU SK 181:sestä lavetti
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
purkaantuu ulkopäästä eli ensin päästää vetoakselin laipan pulteistaan ja kiskoo pihalle sitten pitäis löytyä
navan laakereiden mutteri. uskoisin että tolkun lämmitystä kestävät kyllä kengät. sisu akseleissa on sitten ollu
kasettitiivistettä joten mennee sisun osien hankinnaksi, niin ja jarrurumpu ensin pois painamasta...
tarkempi kuva navan päästä selventäis lisää
navan laakereiden mutteri. uskoisin että tolkun lämmitystä kestävät kyllä kengät. sisu akseleissa on sitten ollu
kasettitiivistettä joten mennee sisun osien hankinnaksi, niin ja jarrurumpu ensin pois painamasta...
tarkempi kuva navan päästä selventäis lisää
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tuskin on asbestikengät enää tuossa joten ne ei myöskään juuri ime öljyä
Töissä olen noita pessy ihan rasvaliuottimella ja höyrypesurilla ja toimii
Tosin pintasarjakaan ei kovin kallis ole mutta käsin ei taho onnistua niittaaminen
Töissä olen noita pessy ihan rasvaliuottimella ja höyrypesurilla ja toimii
Tosin pintasarjakaan ei kovin kallis ole mutta käsin ei taho onnistua niittaaminen
Mukana kuin peräpukama!
vetoakselit on pelkästään pooreilla tasauspyörästössä, siellä ei ole mutteria takana.
Tämä johtuu siitä, että akseli on ns. täyskevennettyä mallia (tjsp.) eli vetoakseli ei kanna mitään kuormaa, ainoastaan on voimansiirtoakseli. Nuffissahan akseli kantaa kuorman, voimansiirron lisäksi.
Meinaatko tehdä tuosta vetävänkärryn, kun stefoja meinaat vaihtaa?, jos (ja kun luultavasti et), niin poista koko vetoakselit ja laita suora peltilätkä siihen reiän päähän.
Laakerithan saa voitelun vaseliinistä, näin ainakin vanhemman ikäisissä sisun taka-akseleissa. Se öljy pääsee tosiaan kiertämään tasauspyörästöstä laakereiden kautta jarrurummulle. Eli voit jättää öljyttä koko tasauspyörästön, jos poistat vetarit, ainoastaan laakereissa on vaseliini, joka ei pääse sotkemaan jäykkyytensä takia jarruhihnoja.
Ja ne stefat ei ole ns. normaaleja, toisin sanoen ne huulitiivisteet on sellaisia, että tiivistyspinta on siellä ulkokehällä, eikä sisäkehällä niinkuin normaalisti. Tässä tapauksessa säästyy paljolti euroja jos ei tarvitse vehon tiskiltä käydä hakemassa erikois stefoja
Tässä kuva eräästä stefasta:
Minultahan muuten löytyy jonkinlainen kuvasarja sisun BTR perän stefa/jarruremontista...
Tässä lähtee vetoakselin kiinnitysmutterit irti, näitten muttereiden alla on kartiot, ja nämä on yleensä niin s-tanasti kiinni.
tuossa irroitustyökalu vetoakselin kartioiden irroittamiseen, siis tuo pitkä puuvartinen esine jossa on punaisen värinen rautamötikkä päässä kiinni. (sai muuten lyödä kuin vierasta sikaa, vaikka lämpöäkin annettiin kartioprikoille)
Vetari ulkona. Sinun akselissa näyttää olevan hieman erilainen tuo akselin pää, ensin on lukkorengas, prikka, O-rengas ja sitten se vetoakselin irtolaippa, vielä ikävämpi irroittaa kuin tämä minun autossani oleva vetari
Vetari pois reiästä, siinä näkyy ensimmäinen tiiviste, jonka täytyy pitää öljy erossa laakereista.
Tiiviste pois paikoiltaan, alla laakereiden kiristysrengas.Laakereiden takana on sitten vielä isompi stefa
Nämä kuvat eivät käy suoraan tuohon sinun taka-akseliin, mutta niistä pääsee kärrylle mitä sieltä tulee vastaan.
Tämä johtuu siitä, että akseli on ns. täyskevennettyä mallia (tjsp.) eli vetoakseli ei kanna mitään kuormaa, ainoastaan on voimansiirtoakseli. Nuffissahan akseli kantaa kuorman, voimansiirron lisäksi.
Meinaatko tehdä tuosta vetävänkärryn, kun stefoja meinaat vaihtaa?, jos (ja kun luultavasti et), niin poista koko vetoakselit ja laita suora peltilätkä siihen reiän päähän.
Laakerithan saa voitelun vaseliinistä, näin ainakin vanhemman ikäisissä sisun taka-akseleissa. Se öljy pääsee tosiaan kiertämään tasauspyörästöstä laakereiden kautta jarrurummulle. Eli voit jättää öljyttä koko tasauspyörästön, jos poistat vetarit, ainoastaan laakereissa on vaseliini, joka ei pääse sotkemaan jäykkyytensä takia jarruhihnoja.
Ja ne stefat ei ole ns. normaaleja, toisin sanoen ne huulitiivisteet on sellaisia, että tiivistyspinta on siellä ulkokehällä, eikä sisäkehällä niinkuin normaalisti. Tässä tapauksessa säästyy paljolti euroja jos ei tarvitse vehon tiskiltä käydä hakemassa erikois stefoja
Tässä kuva eräästä stefasta:
Minultahan muuten löytyy jonkinlainen kuvasarja sisun BTR perän stefa/jarruremontista...
Tässä lähtee vetoakselin kiinnitysmutterit irti, näitten muttereiden alla on kartiot, ja nämä on yleensä niin s-tanasti kiinni.
tuossa irroitustyökalu vetoakselin kartioiden irroittamiseen, siis tuo pitkä puuvartinen esine jossa on punaisen värinen rautamötikkä päässä kiinni. (sai muuten lyödä kuin vierasta sikaa, vaikka lämpöäkin annettiin kartioprikoille)
Vetari ulkona. Sinun akselissa näyttää olevan hieman erilainen tuo akselin pää, ensin on lukkorengas, prikka, O-rengas ja sitten se vetoakselin irtolaippa, vielä ikävämpi irroittaa kuin tämä minun autossani oleva vetari
Vetari pois reiästä, siinä näkyy ensimmäinen tiiviste, jonka täytyy pitää öljy erossa laakereista.
Tiiviste pois paikoiltaan, alla laakereiden kiristysrengas.Laakereiden takana on sitten vielä isompi stefa
Nämä kuvat eivät käy suoraan tuohon sinun taka-akseliin, mutta niistä pääsee kärrylle mitä sieltä tulee vastaan.
Viimeksi muokannut Kontio, 03 Marras 2010, 22:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Jos joskus meinaat öljypintaa tarkistaa perästä, niin älä vain avaa tätä ruuvia joka on oranssilla värillä ympäröity:
Tuo ruuvi on lautaspyörän tukikengän säätöruuvi, jos sen ruuvaa irti, niin kenkä putoaa tasauspyörästön sisälle ja aiheuttaa ymmärrettäviä ongelmia tasauspyörästön toiminnassa
Tuo ruuvi on lautaspyörän tukikengän säätöruuvi, jos sen ruuvaa irti, niin kenkä putoaa tasauspyörästön sisälle ja aiheuttaa ymmärrettäviä ongelmia tasauspyörästön toiminnassa
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Jos renkaita tarvit tuohon, niin Huhtalalta saa aika paljon halvemmalla kuin siltä rosvolta siitä läheltä. Ostin eilen tosi hyvät (pintaa 6-8mm) 315/70/ 22.5" -renkaat vanteineen 60e kpl. (vähän piti tingata )
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kiitokset "Kontiolle" noista kuvista olikin paljon apua, ei tarvii tuon kummempia räjäytyskuvia
Vetävää lavettia en tosiaan ole suunnitellutkaan, mahdollisimman paljon hiluja pois tuolta akselistosta, taidan ottaa peräkopan sisältä kaikki mikä suinkin lähte irti, sitten peltilätkä etupuolelle pulteilla kiinni, takaosaakin katselin, mutta menee sitten rälläkkä hommiksi ja hitsaamalla lätkä tilalle, sitten jos kääntäis loput perämutikasta toiseen asentoon niin sais lisää maavaraa, jos onnistuu niin teen noin.
275/70/22.5 sarjan renkaat ja muutama lati jousista pois, saan mahdolisimman matalan lavetin.
"Jos renkaita tarvit tuohon, niin Huhtalalta saa aika paljon halvemmalla kuin siltä rosvolta siitä läheltä. Ostin eilen tosi hyvät (pintaa 6-8mm) 315/70/ 22.5" -renkaat vanteineen 60e kpl. (vähän piti tingata ) "
Molemmista paikoista kävin kyselemässä renkaita, noilla "rosvoilla" oli kappalehinta vanteineen 80 € ilman tinkaamista, mut ei ollut kuin kaksi kappaletta.
Huhtalalla 60 € omille vanteille asennettuna, mutta hyvä tietää myös tuo Huhtalankin hinta, osaapahan tingata
Vetävää lavettia en tosiaan ole suunnitellutkaan, mahdollisimman paljon hiluja pois tuolta akselistosta, taidan ottaa peräkopan sisältä kaikki mikä suinkin lähte irti, sitten peltilätkä etupuolelle pulteilla kiinni, takaosaakin katselin, mutta menee sitten rälläkkä hommiksi ja hitsaamalla lätkä tilalle, sitten jos kääntäis loput perämutikasta toiseen asentoon niin sais lisää maavaraa, jos onnistuu niin teen noin.
275/70/22.5 sarjan renkaat ja muutama lati jousista pois, saan mahdolisimman matalan lavetin.
"Jos renkaita tarvit tuohon, niin Huhtalalta saa aika paljon halvemmalla kuin siltä rosvolta siitä läheltä. Ostin eilen tosi hyvät (pintaa 6-8mm) 315/70/ 22.5" -renkaat vanteineen 60e kpl. (vähän piti tingata ) "
Molemmista paikoista kävin kyselemässä renkaita, noilla "rosvoilla" oli kappalehinta vanteineen 80 € ilman tinkaamista, mut ei ollut kuin kaksi kappaletta.
Huhtalalla 60 € omille vanteille asennettuna, mutta hyvä tietää myös tuo Huhtalankin hinta, osaapahan tingata
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
mitenkä ne toiset kuin minä tuon rungon jääkistää,muutenhan siitä tulloo kuin harakan siipi laeta tuulessa. joskus tullut muutama paalikärri tehtyä ja tuohon ongelmaan törmännyt
aja millä ajat mutta majorilla loput
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
http://kuvablogi.com/nayta/2068486/" onclick="window.open(this.href);return false;ahven kirjoitti:mitenkä ne toiset kuin minä tuon rungon jääkistää,muutenhan siitä tulloo kuin harakan siipi laeta tuulessa. joskus tullut muutama paalikärri tehtyä ja tuohon ongelmaan törmännyt
Tuosta ajattelin ottaa mallia Eihän tällä luultavasti paaleja kuskata, mutta olen vetänyt tuota yhdistelmää noilla kolmella nuhvilla lastattuna noin kaksisataa kilometriä, lisäksi neliveto ja yksi kolmonen kyydissä noin viisisataa kilometriä, eikä tunnu kovasti vatkaavan Niin ja matkanopeus on ollut viidenkympin kieppeillä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Mitä se ahven tarkottaa jäykistämisellä
Sisun runkohan on kuuluisa kestävyydestää ja se johtuu pitkälti siitä että se joustaa mutta kestää
Kiertymistä voi ehkäistä lisäämällä poikkipalkkeja ja aisojen taipumista"boxaamalla" eli tuo avoin
sivu suljetaan hitsaamalla siihen levy jäykisteeksi
Jos tuohon päälle tulee apurunko niin se taas vahvistaa myöskin
Sisun runkohan on kuuluisa kestävyydestää ja se johtuu pitkälti siitä että se joustaa mutta kestää
Kiertymistä voi ehkäistä lisäämällä poikkipalkkeja ja aisojen taipumista"boxaamalla" eli tuo avoin
sivu suljetaan hitsaamalla siihen levy jäykisteeksi
Jos tuohon päälle tulee apurunko niin se taas vahvistaa myöskin
Mukana kuin peräpukama!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
joo kulukoohan se tasasella tiellä hyvin mutta ajappas vaekka kynnös pellolla nuo nuhvit kyyvissä ja kato vielä taakses niin eppäelen ettäruppee pelottamaan kyyvissä oleviin konneihen puolesta.ja mitä jamppi sano apurungosta niin se auttaa paljon siihen taepumiseen mutta hitsailla ee sitäkää apurunkoo pijä kiinni siihen piä runkoon jos sillon taepuu niin se myös jiäpi siihen asentoosa,en tiijä osasinko selittee niin jotta assii tulis seleväks
aja millä ajat mutta majorilla loput
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei minulla ole mikään tarvis ajaa etes tyhjää kärryä kenenkään kynnöspellolle, eikä ole omaa tasaistakaan peltoa, asun omakotitalossaahven kirjoitti:joo kulukoohan se tasasella tiellä hyvin mutta ajappas vaekka kynnös pellolla nuo nuhvit kyyvissä ja kato vielä taakses niin eppäelen ettäruppee pelottamaan kyyvissä oleviin konneihen puolesta.ja mitä jamppi sano apurungosta niin se auttaa paljon siihen taepumiseen mutta hitsailla ee sitäkää apurunkoo pijä kiinni siihen piä runkoon jos sillon taepuu niin se myös jiäpi siihen asentoosa,en tiijä osasinko selittee niin jotta assii tulis seleväks
Tästä tulee vain ja ainoastaan noitten nuhvien kuljetuskärry,
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Olen kaverin kuorma-autosta tehdyllä lavetilla siirrellyt Vammasta. Lavetti on pitkä, mutta vääntyily on aika maltillista. Rampit on toteutettu polttamalla 60*60 RHS-palkeille reikiä 300mm välein runkoon, ja työnnetty palkit rungon läpi, joiden päällä kuljetettava kone on. Reunoilla kiertää vähän vahvempi palkki.
Paljonko tuollaisesta Sisun rungosta piti muuten maksaa?
Paljonko tuollaisesta Sisun rungosta piti muuten maksaa?
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Poltettu rungon läpi, ymmärän , itse olen suunnitellut että hitsaisin rungon ylälaidan tasoon 50 x 100 mm palkit ja reunoille samanlainen palkki, voi olla, että eteen ja taakse tulee jopa jämeränpi palkki, vaikkapa 100 x 200 mm, mikäli löytyy Raahen Romustatommi kirjoitti:Olen kaverin kuorma-autosta tehdyllä lavetilla siirrellyt Vammasta. Lavetti on pitkä, mutta vääntyily on aika maltillista. Rampit on toteutettu polttamalla 60*60 RHS-palkeille reikiä 300mm välein runkoon, ja työnnetty palkit rungon läpi, joiden päällä kuljetettava kone on. Reunoilla kiertää vähän vahvempi palkki.
Paljonko tuollaisesta Sisun rungosta piti muuten maksaa?
Että mitäkö piti maksaa Maltaita mutta jos vertaa lähiseudulla myynnisä oleviin runkoihin, niin suht halpa mutta tuo rahti yli kolmasosaa hinnasta
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !