Nuffield Universal DM 4 tasavirtalaturin vaihtaminen vaihtov

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

30 Elo 2007, 16:48

:?: Onko kellä kokemuksia. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon. Entinen omistaja oli varmaan tuhonnut tai sitten säädin mennyt kun oli laittanut akut 24 V ja starttimoottori meni ensiks uusiksi ( =550 €) ja kun laitoin uudet akut 2kpl6 V (=a`´ 150€/kpl) niin strattasi tosi hyvin mutta laturin valo ei sammu. Minulla on vanha Nissan Cherry josta aioin laittaa vaihtovirtalaturin. Tarviiko olle sisäisellä säätimellä varustettu vai käykö esim. ed. mainittu.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Elo 2007, 17:13

Ensiksi MITÄ HELV? Startti 550 €? HUH!

Miksi laitoit kaksi kuuden voltin akkua? Kaksi 12v + uudet kaapelit, uuteen kytkentään ~100€

En oikein suosittele auton laturia traktoriin, uusi tarvikelaturi 70A/12V traktoriin maksaa n. 70€, eli ei paha. Auton moottorin kierrokset ovat suuret, eikä laturi jaksa ladata nuhvin pikku kiekoilla kunnolla.

Tuo tarvikelaturi kaikenlisäksi on sisäisellä säätimellä -> helpottaa asennusta.

Suositttelisin repimään kaikki johdot pois, ja suosiolla vetämään uudet. Vähänkin huonon näköiset kytkimet uusiksi (koskee varsinkin virtalukkoa, jos on!)

Itse asennus ei ole kummoinen, laturihan saa maita itse, akun + startille, - maihin, laturin + [paksu kaapeli ja paksu lattaliitin(keltainen)] startin isoon+ ruuvin alle (siis samaan, missä on se akun paksu kaapeli).

Sitten sieltä startilta piuha myös virtalukolle ja virtalukon takaa sitten jaat ne toimilaitteille, kuten juuri herätevirta, starttauksen herätevirta, valot jne

Muista asentaa myös päävirtakytkin (akun maattokaapelin väliin), ja edes yksi pääsulake, jos muita ei ole.


Tässäpä hiukan...

Jos tarvitset kuvaa, miten tarvikemallin laturi tulee kiinni nuffiin, voin laittaa

Itselläni on nuffissa Lucas ACR vaihtovirtalaturi
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

30 Elo 2007, 17:33

:roll: Kiitos tiedoista. Hinta ei oo paha jos tarvikelaturin saa tuohon hintaan. Mistä liikkeestä muuten ostit? Kyllä kuvat ois hyvä juttu niin kerkiis vielä vaihtaa ennen lumien tuloa. Entisen kun vein Ampille niin siellähän ne tutki sen ja kertoi että kaikki sisäkalut paskana. Silloin saivat myytyä minulle uuden. Hinku oli kova saada Nuffi tulille ja kuntoon.
Voit laittaa kuvia fanerinen@luukku.com
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Elo 2007, 17:34

Tuossa vaihtovirtalaturin vaihdossa maadoitus muuttuu -maadotteiseksi
joka kannattaa muistaa koko ajan kun laturia kytkee
Masteri tuon kauttarantain selostikin
Tuo kaksi 6 volttista akkua antaa moninkertaisen amppeerituntimäärän
12 volttiseen verrattaessa
Unohda se nissanin laturi tai jos käytetyn haluat niin bosch latureissa on kanssa sisäinen säädin
Tuo boschilainen on muutenkin parempi kuin lucas tai mikäsenyt nykyään onkaan
Mukana kuin peräpukama!
fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

30 Elo 2007, 18:00

:?: Okei, jätän Nissanin laturin rauhaan. Näissä engelsmannin nuffeissahan maadoitus on alunperin + napaan, ainaskin meidän 342 on silleen. Laturi on tasavirta Lucas. Samoin startti. Eli tarkoitat varmaan että ns. normaali maadoitus.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Elo 2007, 18:18

Juu, maadoitus muuttuu -:kseksi, mutta muutos on vain akkujen kaapeleiden kytkeminen toisinpäin. Startti (kumma kyllä -> ammattilainen osaa selittää) toimii oikein heti alkuunsa, ei siis tarvitse mitään muutosta.

Laturin ostin täältä ilomantsista Auto&konetarvike tanskasesta. On Unipoint merkkinen (epäilen, että on Lucas kopio, sisäisellä säätimellä) ja kuitti kertoo hinnan tingityn 70€, samaa saa sähköampi:lta, mutta hinnat kuten olet varmaan huomannut :wink: on eri :!:

Tuon laturin laitoin Valmetiin, nuhvissa se jo oli minulle tullessa, mutta asennus on samanlainen.

Nyt ei jamppi kyllä oikein tiennyt???

JOS kytkee 2 kpl 140Ah:n, 6V akkua sarjaan, tulee siittä 12v, 140Ah MUTTA jos kytkee 2kpl 70Ah:n 12V akkua rinnan, tulee KAPPAS sama 140Ah ja 12V :shock: :lol: ja huomion arvoista on se, että yksi stipale 6v/140Ah akkumulaattoria maksaa 115€, ja sillä saa kaksi 12v/70Ah+ uudet kaapelit. Johtuu siitä, että "isoja" 6V akkuja tuo suomeen vain kaksi merkkiä, ja nekin tilauksesta täällä!

Itsellä ei tosin ollut kiinnostusta hirveään talvikäynnistelyyn, joten ostin yhden ison akun 100 Ah:n kapasiteetillä(80€). Epäilenkin, että se riittää nuhviin myös talvella, kun laturi on tehokkaampaa mallia, ja akku pienelläkin ajolla täysi!

Jätä tosiaan se nissun laturi rauhaan ja käy ostamassa tämmöinen, uskoisin että löytyy joensuun suunnalta ainakin PK-traktoriosalta ja autotarvikeliikkeistä semmoisista, millä on KOIVUNEN OY:n tuotteet myynnissä:



Kuva

laturissa tiedot: UNIPOINT 3200-4599 12v/70A UNI0603

Laturin liitännöistä voin sanoa sen, että 3kpl? merkkejä: isot liitännät latausvirta, ja pieni liitin herätevirta (Tarvitset siis vain 2 piuhaa: 2,5mm2 herätevirtakaapelin lampulta, ja 4-6mm2 kaapelin startille tuosta isolta liittimeltä, toinen jää tyhjäksi. Jos haluat kierroslukumittarin, sen saa tuosta W nastalta, mutta sen oikeinnäyttävyydestä hihnapyörien suhteiden erilaisuuden takia en osaa sanoa.

Kuvia laitan kohta, käyn ottamassa niittä
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Elo 2007, 18:36

nyt kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
pepe
Kolmos -nuffisti
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Maalis 2007, 20:11
Paikkakunta: Rauma

30 Elo 2007, 19:50

Käyhän se Nissanin laturi ihan hyvin jos on toimiva peli. En tiedä millaisia latureita nämä uudemmat Luukakset ovat mutta muistan 70 luvulla ollessani Fordin merkkikorjaamolla hommissa niitä säätimiä ja tasasuuntaajia kärähteli jatkuvasti sensijaan Bosch latureihin ei juuri tarvinnut kajota.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

30 Elo 2007, 19:51

nyt kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

30 Elo 2007, 21:04

muistakaapa kääntää ne johdot siellä latauksen mittarissa toisinpäin (jos on mittaria) muuten näyttää purkupuolta(-)
Lepa
Proto suunnittelija
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Touko 2007, 14:07
NLCF r.y jäsen Nro: 30
Paikkakunta: Oulu/Siikalatva

31 Elo 2007, 11:47

Itselle on ollut apua näistä sivuista kun olen ihmetellyt traktorin sähkökytkentöjä:
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... laturi.htm
fanerinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 08:44
Paikkakunta: Rääkkylä

31 Elo 2007, 14:14

:roll: Kiitoksia tiedoista. Eikun vaihtamaan.
Nuhvi ja Valametti siinä on melkonen paketti
Jusi
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 17:09
Paikkakunta: Perniö

31 Elo 2007, 17:53

Kanattaa tarkistaa amppeerimittarin virrankesto, jos alkuperäinen mittari on 30A ja laturi on esim. 50A niin mittari voi palaa ja hajoittaa laturin.
Vastaa Viestiin