Jos nyt Sompion ajatus oli se, että traktorien koneenvaihdoille täyskielto mahdollisimman äkkiä Suomessa, niin mutkistanee tuo EU:kin vielä sitä asiaa! Masterin pitäisi ilmeisesti ottaa yhteyttä aivan "rysselin" direktiivibyroon asti? Jutun läpimenoa vauhdittaisi varmaan, jos saisi vielä asialle puoltavat lausunnot Suomen ja Euroopan Traktoriurheiluliitoista, koska tuolla pullinkipuolella varsinkin on paljon näitä konemodifioituja traktoreita. Nuffield Instituutin lausunto olisi myös erittäin tärkeä, hengittäväthän katsojat valtavasti tämmöisten tuunattujen traktoreitten pakokaasuja, joissa syöttöä on usein lisätty, jopa takuuehtojen vastaisestikin, lähes kaikki alkuperäiset säädöt ylittämällä!sompio kirjoitti:Tuohompa sanoisin niin, ette tällä meiningillä saadaan kohta tavalisten traktori harrastajien toiminta tosi tiukkaan valvontaan ja koko toiminta loppumaan. Elikkäs hommahan on karkaamassa käsistä. Oliskos meittin clubilla mahdollisuus vaikuttaa asian saattamisesta oikeillle raiteille.
Vanhojen maataloustraktoreitten koneenvaihtodirektiivin läpimenoa rasittaa ehkä sekin, että esim. autoihin tehokkaampia koneita on vaihdettu jo kautta aikojen Suomessakin! EU-aikana tämä asia tuli virallisestikin hoidettuna vielä entisestään helpommaksi!
Kuten hyvin myöskin tiedämme, olivat traktoreitten maahantuojat Suomessakin jo "silloin takavuosina" myös itse väsäämässä tehokkampia ja paremmin kulkevia traktoreita omista merkeistään!
Itse arvostan näitä Sompion pelästyttämiä tee-se-itse koneenvaihtajia teknisesti erittäin osaavina ammattimiehinä ja varsinkin ns. kädentaitajina! Valitettavan moneltahan rajoittuu nykyään kädentaidot lähes pelkästään persustan raapimiseen!
Pieni lisäys: Poliisihan käytti myöskin V8-koneilla terästettyjä kiinniottotraktoreita, kuvassa yksi tallenne Porin liepeiltä: