Fiskars aurat
Valvoja: automies560
Mikäs noista vanhojen fiskarssien siivistä on jyrkin eli KH KHN vai L. Uudempi FK taitaa olla jyrkin mutta mahtaako sopia noihin vanhempiin malleihin. Voiko siipiä vaihdella keskenään vai joutuuko myös maapuolet ja vantaat vaihtamaan. Ongelmana on nurmen kyntö kun tarttis saada kunnolla viilu kaatumaan (tämähän on vissiin ollu fiskarssien heikko lenkki) ja aurat osataan kyllä säätää joten siitä ei pitäis olla kiinni.
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ainakin L on pitkä ja melko loiva. KH taitaa olla Puoliruuvi ja KHN ruuvi ?
Ei käänny nurmi kunnolla ainakaan L siivillä vaikka mitä tekisi
Ei käänny nurmi kunnolla ainakaan L siivillä vaikka mitä tekisi
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1279
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
- Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
- Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
No ilmankos en minäkään saanut kunnon kyntöjälkeä aikaan vaikka kaikkien ohjeiden mukaan auraani säätelin.Juuri viilun kääntyminen ongelmallista .En kyllä ole katsonutkaan mikä siipimalli fiskarsseissani on.Täytyypä tarkistaa
Hattu päähän ja hyvästi!
vanha P-siipi jyrkempi kuin L-malli, molemmat lyhytsiipisiä ja mursivat viilun pinnan jotta vesi tunkeutui siitä paremmin sisään jä jäätyessään muokkasi maata. KH oli se "kilpakyntömalli" jossa oli pitkät ja loivat siivet ja joka oli kevyt vetää. KHN= KH NYKYAIKAISTETTU oli taas edeltäjäänsä uudempi ja jyrkempi.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
Jep kiitoksia. Itellä onki just nuo kh siivet joten taidanpa hankkia khn siivet jollei iteltä löydy mistään nurkista. Harkinnan alla vielä muovisiivet kun on ruoppamaita niin pysyis siipi puhtaampana.
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Kyntäjä-aurojen käyttö/huolto/varaosakirja kertoo siipimalleista seuraavaa:
K on lyhyt murtava siipi.
P on lyhyt loiva puoliruuvisiipi, joka pienen vetovastuksensa ansiosta soveltuu myös jäykille maille.
L on muodoltaan lähes samanlainen kuin edellinen, mutta pitempi. Tätä mallia valmistetaan 14"-16"-18":na.
PP on erikoispitkä loiva puoliruuvisiipi. Vannas ja teränrunko ovat samat kuin P-mallissa.
KH on erikoispitkä ruuvisiipi.
K on lyhyt murtava siipi.
P on lyhyt loiva puoliruuvisiipi, joka pienen vetovastuksensa ansiosta soveltuu myös jäykille maille.
L on muodoltaan lähes samanlainen kuin edellinen, mutta pitempi. Tätä mallia valmistetaan 14"-16"-18":na.
PP on erikoispitkä loiva puoliruuvisiipi. Vannas ja teränrunko ovat samat kuin P-mallissa.
KH on erikoispitkä ruuvisiipi.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tietääkö kukaan, saako Kyntäjään vielä jostain kulutusosia? Mitatkin auttaisi, muutamat käytetyt vantaat on tallin nurkassa mutta en tiedä miten käytetyt. Oon tässä kyntäny vanhaa karjanlaidunta tuolla yksisiipisellä ja 255 leukulla, ei puhettakaan että monisiipistä voisi tarjota tuohon kivikkoon joka käännetty viimeksi varmaan silloin kun aikoinaan raivattu. Aika kulunut vain on jo tuo talon alkuperäinen aura.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Jotain voi löytyä maatalouskaupoista kyläkohtaisesti vaihdellen, lähinnä KH ja KHN ja FK fiskarsseihin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Kirjotellaan tähän uutta asiaa.
Sovin tänään naapurini kanssa kaupat siistikuntoisesta Fiskars Agrosta FK 216 kyntövälineestä, josta on kuitenkin kulutusosat loppu, mutta siivet ja leikkurit hyvät ja ehyet. Runko suora ja ojakset hitsailemattomat ym.
Pian pihassa on siis kolmet aurat, 1, 2 ja 3-siipiset... tuo yksiteräinen siis L-siivellä ja 18 tuumainen, ja kolmisiipinen on myös Agrosta mutta KH-siivin. Eiköhän niistä pitäisi löytyä sopiva laite kuhunkin maalajiin, kun vaihtelu on vaaranpäällyspeltojen kivikoista joenvarsiniittyihin ja suomaahan.
Edelleen etsin vinkkejä vanhan L-siiven kulutusosiin, jotain sinnepäin olevaa hakukoneella jo löytyikin, mutta oli 16-tuumaisen vannas kyseessä, sellainen siis jossa on kärki samassa. Nyt selvitellä voisiko se sopia tuohon isompaan siipeen.
FK-osat näyttäisi löytyvän mistä vaan, ja tuo isoin onkin jo valmiiksi hyvässä iskussa.
Sovin tänään naapurini kanssa kaupat siistikuntoisesta Fiskars Agrosta FK 216 kyntövälineestä, josta on kuitenkin kulutusosat loppu, mutta siivet ja leikkurit hyvät ja ehyet. Runko suora ja ojakset hitsailemattomat ym.
Pian pihassa on siis kolmet aurat, 1, 2 ja 3-siipiset... tuo yksiteräinen siis L-siivellä ja 18 tuumainen, ja kolmisiipinen on myös Agrosta mutta KH-siivin. Eiköhän niistä pitäisi löytyä sopiva laite kuhunkin maalajiin, kun vaihtelu on vaaranpäällyspeltojen kivikoista joenvarsiniittyihin ja suomaahan.
Edelleen etsin vinkkejä vanhan L-siiven kulutusosiin, jotain sinnepäin olevaa hakukoneella jo löytyikin, mutta oli 16-tuumaisen vannas kyseessä, sellainen siis jossa on kärki samassa. Nyt selvitellä voisiko se sopia tuohon isompaan siipeen.
FK-osat näyttäisi löytyvän mistä vaan, ja tuo isoin onkin jo valmiiksi hyvässä iskussa.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
FK:hon tilasin vantaat, kärjet, maapuolet, rintapalat ja vielä siiven jatkeet kun aurassa ei niitä ennestään ollut. Pääsee syyskynnöille 255:lla.