Venttiilien (mikä lie) paininkuppi kysymys
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Tuossa levittelin kolmineli kakkosen koneen pöydälle remonttia varten, no hyvä mieli oli ihan siinä jonkun aikaa, kun lopulta saisi koneen iskuun.... vain sittenpä nykäsin pihalle nämä kupit, jotka hankaa nokka-akselia (en tiiä oikeaa nimeä niille). Kupit on jotenkin ihmeellisesti karhentuneet hankauspinnaltaan. . Nokka-akseli on ihan hyvässä kunnossa, vain tuo kuppien karheus vähän arveluttaa. Onko siitä haittaa ja onko nämä kunnostettavaa tavaraa?
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Venttiilinnostin on tuon osan nimi
Noihin saattaa tulla pientä kulumaa kun nokka-akseli pyöriessään myös
pyörittaa tuota nostinta
Nostin on hieman sivussa nokkaan nähden ja pyörii hiljalleen ympyrää
jolloin ei tule kuopalle kulumista
Kovin karhea se ei saisi olla ettei nokat kulu
Usein nostin on karkaistu pinnaltaan mutta koneistamo pystyy sen
hiomaan kunhan vain karkaisu ei puhkea
Noihin saattaa tulla pientä kulumaa kun nokka-akseli pyöriessään myös
pyörittaa tuota nostinta
Nostin on hieman sivussa nokkaan nähden ja pyörii hiljalleen ympyrää
jolloin ei tule kuopalle kulumista
Kovin karhea se ei saisi olla ettei nokat kulu
Usein nostin on karkaistu pinnaltaan mutta koneistamo pystyy sen
hiomaan kunhan vain karkaisu ei puhkea
Mukana kuin peräpukama!
Onko se karkeus nostimien alapinnassa ikäänkuin madonsyömiä
pieniä kraatereita?
Jos on semmoista, sillä syöpymisilmiöllä on oikein nimikin:
pitting-ilmiö, ja sitä esiintyy mm. venttiilikoneiston osissa.
Mulla oli noissa Nuffin nostimissa tätä syöpymistä ja syöpymät hiottiin
koneistamossa pois niin hyvin kuin saatiin.
Kaikkia kuoppia ei saatu pois, mutta varmasti paremmat tuli kuin
ilman hiomista.
Kun noita kuoppiakin pystyi tasoittelemaan, varmasti voi muunkin
karkeuden hioa pois.
Jakari
pieniä kraatereita?
Jos on semmoista, sillä syöpymisilmiöllä on oikein nimikin:
pitting-ilmiö, ja sitä esiintyy mm. venttiilikoneiston osissa.
Mulla oli noissa Nuffin nostimissa tätä syöpymistä ja syöpymät hiottiin
koneistamossa pois niin hyvin kuin saatiin.
Kaikkia kuoppia ei saatu pois, mutta varmasti paremmat tuli kuin
ilman hiomista.
Kun noita kuoppiakin pystyi tasoittelemaan, varmasti voi muunkin
karkeuden hioa pois.
Jakari
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Niin on justiinsa semmosta kun kuvasit, Kiitoksia vastauksista! pitää ruvata soittelemaan viikon alusta pajoille
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Koneistamot ei ruvennu oikein ottamaan vakavasti tuota nostimien hiomista... eivät kullemma kestä sen jälkeen, en sitte tiiä oisko kestäny vain joka tapauksessa uudet tilasin. Voe Voe kun maksaa tämä lysti ...
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Mutta tuleepahan kuntoon!
Kyllähän hyvään kannattaa sijoittaa. raudassa ei ole raha hukassa, tavataan sanoa
Kyllähän hyvään kannattaa sijoittaa. raudassa ei ole raha hukassa, tavataan sanoa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.