Huollon tarpeellisuus

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Tulipa taas kantapään kautta todistettua huollon tarpeellisuus :evil:
Eilen kun yritin nuffia käyntiin niin ei etes luvannut mitään, ei minkäänlaista savumerkkiäkään antanut. Piti ensin käydä polttoainepuoli läpi ja varmistaa polttoaineen saanti, ei vieläkään luvannut mitään :evil:
Aikansa ärräpäitä päästelin ja manasin , että mikä h....tti näin varmaan käyntiin lähtijään nyt tuli :evil: Kahvilla käynti taas sytytti lampun :idea: tutkippa ilmanputsari :idea: mitä sieltä löytyy :?: Ja löytyihän sieltä , vedensekaista öljyä,ja puhtaan näköistä vettä pöntön pohjalla :evil: ja tämä kaikki oli vielä jäätynyt, niin eipä sieltä päässyt ilmaa koneeseen yhtään ja näyttää tuo nuffinkin kone tarvitsevan ilmaa lähteäkseen käyntiin :wink:
Sulattelin jäät pois ja uudet öljyt pönttöön,niin jopa pörähti käyntiin :lol:
Kantapään kautta pitää näköjään kaikki oppia,vaikka tuo huolto-ohjekirjakin on olemassa.
Tästä lähtien vaihdan ilman putsarin öljyt joka syksy :wink: saahan sitä luvata :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Mulle on tuo sama sattunu usein ja siihen mokomaan ei auta öljynvaihto mitään
Ilmeisesti vika on siinä että putsariin pääsee sulamisvesiä jostain ja
kun öljy nousee pintaan, imeytyy se koneeseen ja palaa pois mutta
jäljelle jäänyt vesihän jäätyy ja tukkii imuputken suun
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

elkää työ hyvät miehet pitäkö vanhuksia pihalla,tehkää joku katos päälle,ei mäne vettä mihin sattuu eikä maali haalistu... toki huoltaa aina kannattaa,ja nimenomaan syksyin ja keväin...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
10/60 TenSpeed
Nuhvitietäjä
Viestit: 353
Liittynyt: 12 Huhti 2007, 09:01
NLCF r.y jäsen Nro: 008
Paikkakunta: Kontiolahti

nuhvi63 kirjoitti:elkää työ hyvät miehet pitäkö vanhuksia pihalla,tehkää joku katos päälle,ei mäne vettä mihin sattuu eikä maali haalistu... toki huoltaa aina kannattaa,ja nimenomaan syksyin ja keväin...


Oon sammoo mieltä, katon alle konneet.
NUFFIELD 10/60 vm -65
DAVID BROWN 25D VM-54
FERGUSON TEF-20 vm -55
FIAT+HYMAS KAIVURI vm-64
DNEPR 650 SIVUVAUNULLA vm -70
PAPPA TUNTURI AUTOMAATTI vm-73
+ muut ns, kolhoosi koneet
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

linkkoominen kasovaa lunta putsariin kiitettävästi, varsinnii jos on takasta tuulta..
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

Vesi ongelmaa ei ole ollut , mutta purua ja pölyä . Pyrittelin joskus
kenttäsirkkeliä , ja ihmettelin koneen voimattomuutta . Vähän
isommassa tyvessä ei onnistunut mitenkään homma . Vaikuttaako
alipainesäätöinen pumppu ettei savunnutkaan , mutta ei ollut
voimaakaan . Ilmanputsarin sisäänmenoaukot pölyä ja purua täynnä .
Sitä ei tule vuosiin katottua , toisin kuin paperisuodatinta jonka
tukeutuminen on todennäköistä . Taavetin huoltomies kertoi jonkun
isännän vedättäneen moottoriöljyt turbon kautta palotilaan , kun
ilmanputsari oli tukossa .
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

nuhvi63 kirjoitti:elkää työ hyvät miehet pitäkö vanhuksia pihalla,tehkää joku katos päälle,ei mäne vettä mihin sattuu eikä maali haalistu... toki huoltaa aina kannattaa,ja nimenomaan syksyin ja keväin...
No niin siinäpä se tulikin, ihmettelin itsekkin kun kotimökillä ei koskaan ollut tuota ongelmaa ja kuitenkin 30 vuotta oli siellä käytössä,mutta aina oli katto pään päällä,paitsi silloin kun oli ajoja.
Nyt on vain ongelmana tilan puute,tuo 58:si on liiterissä ,mutta 61:ssä kun on tuo koppi päällä, niin ei sovi autotalliin, kun on niin matala ovi, ja kun asun omakotitalossa 1300:an neliön tontilla, niin eipä siihen paljon katoksia rakennella.
Auttaskohan tuossa jos laittais ämpärin tötsän päälle :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

Tae ottaa sen mitä Alkosta halavimmalla suapi, elikkä muovikassin ja kietasoo sen tötsän piälle niin ee mää lumi alakaattakaa
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

kyllä harakat sen pussin hajalle hakkovaat ee kestä ies kaljatölökki on se sen verran mielenkiintonen heille nokittavaks
aja millä ajat mutta majorilla loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

ahven kirjoitti:kyllä harakat sen pussin hajalle hakkovaat ee kestä ies kaljatölökki on se sen verran mielenkiintonen heille nokittavaks
Harakoille on omat konstinsa 8)

Mutta tosiaan tuo nuhvetin ilmanputsaritötterö on siitä omituinen, että se kerää vettä sisään. Tässä pitää kyllä kehaista valmetia, sinne ei vesi jostain syystä mene. Syyksi nuhvetin tapauksessa epäilen sitä ilmanputsaritötterön päätä jossa on ne hienot "ilmaa kiertoon panevat" reijät.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

Ne voivat olla syylliset. Valmetissa hyvä ja hieno tötterö oli muuten alkuun lisävaruste. Perusmallissa oli muistaakseni samanlainen kuin nuhvetissa. Harvinainen kyllä, en ole tainnut koskaan luonnossa nähdä. Jossain välissä parempi tötterö sitten muuttui jo vakioksi. Onkohan se Mannin tekemä?

Suodattimia kannattaa muuten myös vaihtaa. Yllättävän äkkiä sinne ruostetta ja vettä kertyy. Kun 15 vuotta sitten alkoi Valmetin huoltovastuu siirtyä minulle, niin tuli suodattimienkin vaihto ehteen Valmetin kieltäytyessaä yhteistyöstä. Siirtopumpun kannen alus oli täynnä ruostetta, esisuodatin oli täynnä vettä ja suodatin kangas puurona pohjalla, hienosuodatin oli puolillaan vettä. Sanoisin, että vaihto oli ajankohtainen. Tankin pohjasopusta laskemalla ei ylimääräistä kuitenkaan ulos tullut.

Senkin jälkeen esi suodattimesta on löytynyt yllätyksiä, vaikka sitä on sen jälkeen pidetty tapana vaihtaa.
Vastaa Viestiin