Turbiinikytkin
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Tietääkö joku, että minkälainen se tuo turbiinikytkimen toiminta periaate on. Ei oikein ole tutuksi tullu. Ajattelin vain kun 868 imuputken sihtiä puhistin. Tukennu oli, kun ei lähteny kulkemaan.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onkos kasikuuskasissa turbiinikytkin vai momentinmuunnin?
Jotain niistä tiedän, mutta selittäminen selkokielelle on vaikeaa... pitää kokeilla ettiä valmis selitys kuvineen kansioista...
Jotain niistä tiedän, mutta selittäminen selkokielelle on vaikeaa... pitää kokeilla ettiä valmis selitys kuvineen kansioista...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
ihan siinä turbiini kytkin on.....
jos en ny iha väärin muista niin jossakin valtran kirjassa oli selitys kuvineen turbiinista. olisko ollu munktellista valtraan kirja tai joku sinne päin
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
sanoo tuolla volvon sivuilla jotta momentinmuunnin
pitäis löytyä
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/10E41 ... 0E7208.pdf
ja lisäksi mainitaan powershift vaihteisto
tosiaan lyhyt toimintaselostus on vähän hankalaa
mutta veto perustuu kuitenkin pelkkään öljyyn muuntimessa ja
sitten yleensä powershift laatikoissa vaihteen päälläolo edellyttää
öljynpainetta jolla pidetään monilevykytkintä/kytkimiä kiinni
löyty filmi valtran HiTrol-turbiinikytkimestä toimintaperiaate on hiukan samantapainen kuin momentinmuuntimessa mutta yksinkertaisempi
eikä turbiinikytkimellä saada aikaiseksi momentin kertaantumista
kuten muuntimessa...
http://www.valtra.fi/extras/documents/T ... kytkin.wmv
pitäis löytyä
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/10E41 ... 0E7208.pdf
ja lisäksi mainitaan powershift vaihteisto
tosiaan lyhyt toimintaselostus on vähän hankalaa
mutta veto perustuu kuitenkin pelkkään öljyyn muuntimessa ja
sitten yleensä powershift laatikoissa vaihteen päälläolo edellyttää
öljynpainetta jolla pidetään monilevykytkintä/kytkimiä kiinni
löyty filmi valtran HiTrol-turbiinikytkimestä toimintaperiaate on hiukan samantapainen kuin momentinmuuntimessa mutta yksinkertaisempi
eikä turbiinikytkimellä saada aikaiseksi momentin kertaantumista
kuten muuntimessa...
http://www.valtra.fi/extras/documents/T ... kytkin.wmv
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
mitäpä ei youtubesta löytyisi tässä pätkässä puhutaan
autosta mutta periaate on ihan sama työkoneissakin
http://www.youtube.com/watch?v=MvLoX0z9qoY
autosta mutta periaate on ihan sama työkoneissakin
http://www.youtube.com/watch?v=MvLoX0z9qoY
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Mä en oo tiennytkään että turbiinilla ja momentinmuuntimella on jotain eroa. Jos joku ystävällisesti edes pintaa raapaisten kertois mulle sen eron?
Onko Turbiini vain öljykytkin ja momentinmuunnin öljykytkin jossa on pieni vaihteisto itsessään sisällä? Mä oon aina käsittäny asian niin että turbiiini ja momentinmuunnin on samaa asiaa eri sanalla ilmaistuna.
Transmaticilla varustetun SK210 sisun ohjekirjassa muistaakseni puhutaan molemmista sekaisin, ei kyllä mikään ihme vaikka ohjekirjan laatijalla ei olisi ollut minkäänlaista käsitystä minkään valtakunnan muuntimista, ei momentin eikä kilowattien.
Onko Turbiini vain öljykytkin ja momentinmuunnin öljykytkin jossa on pieni vaihteisto itsessään sisällä? Mä oon aina käsittäny asian niin että turbiiini ja momentinmuunnin on samaa asiaa eri sanalla ilmaistuna.
Transmaticilla varustetun SK210 sisun ohjekirjassa muistaakseni puhutaan molemmista sekaisin, ei kyllä mikään ihme vaikka ohjekirjan laatijalla ei olisi ollut minkäänlaista käsitystä minkään valtakunnan muuntimista, ei momentin eikä kilowattien.
Turbiini ei muuta momenttia, se on siis vain kytkin. Hyötysuhde on hyvä ja luistoa kierroksilla vähän. Tuollainenhan on Valtroissa.
Momentinmuunnin muuttaa momenttia. Momentti voi nousta jopa 3 kertaiseksi, kun vaihteiston puoli on pysähdyksissä. Kierroksilla momenttin kasvu vähenee ja luisto vähenee. Momentinmuunnin luistaa kuitenkin enemmän kuin turbiinikytkin, eikä se sovellu oikein tieajoon. Luiston huomaa esimerkiksi, kun pyöräkuormaajalla ajetaan vastamäkeä. Paremmin pyöräkuormaajiin ja muihin vastaaviin.
Rakenteellinen ero noilla on pumppu ja turbiinipyörinen, jotka siis molemmissa ovat, välissä olevassa johdepyörässä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:B ... andler.jpg
Näkyy kuvassa harmaalla. Tuota osaa ei turbiinikytkimessä ole ollenkaan. Ironista kyllä, tuolla wikipediassakin sanotaan iloisesti momentin muunnin eli turbiinikytkin. Ne on minusta eri asia.
Osassa turbiinikytkimiä ja momentinmuuntimia on lukkokytkin. Se lukitsee molemmat puolet vaihteistosta tulevalla öljynpaineella yhteen, jolloin molemmat puolet on yhtä puuta.
Momentinmuunnin muuttaa momenttia. Momentti voi nousta jopa 3 kertaiseksi, kun vaihteiston puoli on pysähdyksissä. Kierroksilla momenttin kasvu vähenee ja luisto vähenee. Momentinmuunnin luistaa kuitenkin enemmän kuin turbiinikytkin, eikä se sovellu oikein tieajoon. Luiston huomaa esimerkiksi, kun pyöräkuormaajalla ajetaan vastamäkeä. Paremmin pyöräkuormaajiin ja muihin vastaaviin.
Rakenteellinen ero noilla on pumppu ja turbiinipyörinen, jotka siis molemmissa ovat, välissä olevassa johdepyörässä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:B ... andler.jpg
Näkyy kuvassa harmaalla. Tuota osaa ei turbiinikytkimessä ole ollenkaan. Ironista kyllä, tuolla wikipediassakin sanotaan iloisesti momentin muunnin eli turbiinikytkin. Ne on minusta eri asia.
Osassa turbiinikytkimiä ja momentinmuuntimia on lukkokytkin. Se lukitsee molemmat puolet vaihteistosta tulevalla öljynpaineella yhteen, jolloin molemmat puolet on yhtä puuta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tosiaan vikipediassa on taas olleet "asiantuntijat" asialla. momentinmuunnin ja nestekytkin eivät ole samoja. Velun tietojen lisäksi muuntimen ja nestekytkimen täytösaste (öljy) on erilainen. Muitakin eroja vielä on...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
No on siinä sitten momentin muunnin... en oo enemmin kerenny laitteeseen tutustua on ollu vasta niin vähä aikaa.... joka tapauksessa haluttu vaihe päälle ja kaasua, sitten mennään