Leyland 472S -81 ja toisestakin projektista...
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Kokolailla komiaa kalustoa sielläpäin
Polkimet on taidettu muuttaa mekaanisiksi sen takia kun ne girlingin alumiiniset pääsylinterit ei ole kovinkaan pitkäikäisiä varsinkaan jos nesteet on unohtunu vaihtaa. Alkuperäisiä saa ainakin Valtralta (Valmet 02/03-sarjassa on samat) ja varmaankin myös Leypartilta, ne IKH:n tarvikesylkyt ei kuulemma kestä niinkään hyvin (yllätys yllätys ).
Yhteen koneeseen olen muuten vaihtanu juuri IKH:n sylkyn alkuperäisen tilalle, tuloputken alle oli tehtävä viritys että sai putken kiinni, ei ollu juntturin kierteet sylkyssä tarpeeksi pitkät, mutta olihan uudessa sylinterissä sentään mukana männän/polkimen varsikin, no aattelin että onpa kiva siihen asti kun rupesin haarukkaa entisestä siihen vaihtamaan(sitä ei mukana tullu), no tietenki varressa oli millikierre ja entisessä haarukassa tuumakierre, että vaihdetaampa sitte varsi entisestä . Ja rakkori oli muuten kotimainen. Että semmosta kokemusta tästä(kin) ko. firman tuotteesta.
Polkimet on taidettu muuttaa mekaanisiksi sen takia kun ne girlingin alumiiniset pääsylinterit ei ole kovinkaan pitkäikäisiä varsinkaan jos nesteet on unohtunu vaihtaa. Alkuperäisiä saa ainakin Valtralta (Valmet 02/03-sarjassa on samat) ja varmaankin myös Leypartilta, ne IKH:n tarvikesylkyt ei kuulemma kestä niinkään hyvin (yllätys yllätys ).
Yhteen koneeseen olen muuten vaihtanu juuri IKH:n sylkyn alkuperäisen tilalle, tuloputken alle oli tehtävä viritys että sai putken kiinni, ei ollu juntturin kierteet sylkyssä tarpeeksi pitkät, mutta olihan uudessa sylinterissä sentään mukana männän/polkimen varsikin, no aattelin että onpa kiva siihen asti kun rupesin haarukkaa entisestä siihen vaihtamaan(sitä ei mukana tullu), no tietenki varressa oli millikierre ja entisessä haarukassa tuumakierre, että vaihdetaampa sitte varsi entisestä . Ja rakkori oli muuten kotimainen. Että semmosta kokemusta tästä(kin) ko. firman tuotteesta.
Viimeksi muokannut Leukkumies, 03 Tammi 2009, 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tuosta on kuulemma joskus kojetaulua palanut, niin oliskohan ne sylinterit siinä pehmenneet. Se on onneksi sentään vaihdettu samanlaisesta koneesta tilalle, mutta ne sähköt... käyn joskus ottamassa hytissä pari kuvaa niin näette.
Just tuohon Jehuun ostin IKH:n liikkeestä sen pääsylinterin korjaussarjan, (siinä kans samat Girlingit) ja onhan tuo ainakin toistaiseksi pitänyt nesteet sisällään. Eikä maksanut kuin 15€ luokkaa. Ajattelin tosiaan laittaa ne toimimaan siten kuin alun perinkin on olleet, ni saa käsijarrunkin tuohon.
Käsijarrun vivustosta kaipailisin kuvia, kun tuosta puuttuu koko systeemi vipua myöten Myös alkuperäiset polkimet on hakusessa, ja ohjauspyörä. Tuossa yhessä kuvassa näkyykin tuo nykyinen ratti joka peittää mittariston ihan kokonaan. Sitten myös ovien lukot ja kahvat on hävinneet, lasinpyyhkijän moottori, sivulasien ja takalasin lukkokahvat.
Just tuohon Jehuun ostin IKH:n liikkeestä sen pääsylinterin korjaussarjan, (siinä kans samat Girlingit) ja onhan tuo ainakin toistaiseksi pitänyt nesteet sisällään. Eikä maksanut kuin 15€ luokkaa. Ajattelin tosiaan laittaa ne toimimaan siten kuin alun perinkin on olleet, ni saa käsijarrunkin tuohon.
Käsijarrun vivustosta kaipailisin kuvia, kun tuosta puuttuu koko systeemi vipua myöten Myös alkuperäiset polkimet on hakusessa, ja ohjauspyörä. Tuossa yhessä kuvassa näkyykin tuo nykyinen ratti joka peittää mittariston ihan kokonaan. Sitten myös ovien lukot ja kahvat on hävinneet, lasinpyyhkijän moottori, sivulasien ja takalasin lukkokahvat.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Mulla on valmetin takalasin pyyhkimenä vastaava konstruktio. Itse asennettu, alunperinhän ei ole mitään. Ja on hyvä.
Idea kopioitu Ilomantsilaiselta metsäkoneyrittäjältä
Idea kopioitu Ilomantsilaiselta metsäkoneyrittäjältä
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuo pyyhkijä homma on tuttua rätti/vanerikoppien ajoilta
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Takalasin pyyhkijänähän tuollainen voisi siististi asennettuna mennäkin, tosin ne yleismallin moottorit ei hinnan kiroissaan ole. Mutta osaako joku valistaa minkälainen tuossa on se alkuperäinen pyyhinmoottori, ku se on kaksinopeuksinen oikein? Mieluiten sellaisen hankkisin.
Mulla ois hyllyssä Cherryn säädettävä tihkurele..
Mulla ois hyllyssä Cherryn säädettävä tihkurele..
Täytyy taas sanoa että perkele, kyllä sitten jotkin isännät osaavatkin tuota betonirautaa hitsailla kaikkiin paikkoihin.
Olen sitten enemmän kuin kolme kertaa kironnut tuollaiset korjaukset alimpaan helvettiin
Pyydän anteeksi kielenkäyttöäni, muttakun...
Olen sitten enemmän kuin kolme kertaa kironnut tuollaiset korjaukset alimpaan helvettiin
Pyydän anteeksi kielenkäyttöäni, muttakun...
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Nuo sähköt eivät kyllä mielestäni vielä ole sieltä pahimmasta päästä, olen joskus törmännyt sellaisiinkin "sähköjohtoihin" joissa johdot on rautalankaa ja suoja on kasteluletkusta pätkä päällä.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
No ei tuo vanha jatkoroikkakaapeli jossa päällikuori on näennäisen ehjä mutta johtimien eriste hapertuu, ole kovin kaukana siitä että kolme rautalankaa menisi kasteluletkussa. Onneksi havahduin kun kerran tuota startatessa käry alkoi haisemaan, lähti melko äkkiä nuo johdot pois ja miinuskaapeli irti akusta.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
No on kyllä ollut todellinen seppä asialla, sanattomaksi vetää 7-napaisen pistorasiankin pistokkeineen voi näköjään löytää traktorin kojelaudan takaa.
Kannattaa kysyä osia ohjaamoon Järviseudun Traktorista Alajärveltä.
Kannattaa kysyä osia ohjaamoon Järviseudun Traktorista Alajärveltä.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
olipahan noita sähkövirityksiä miunkii leukussa kun sen ostin,otin sivuleikkurit ja puottelin vanhat johot pajan lattialle ja aloitin alusta,ei niitä vanhoja olis oikonu enää ite erkkikään... ei siellä kuitenkaan ollu perävaunutöpseliä mittariston alla...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Itse asiassa siellä on kaksi pistorasiaa pistokkeineen, toinen ei tuossa kuvassa näy. En ymmärrä mikä niiden tarkoitus on...
Sulakkeistakaan ei paljon ole iloa kun paskat johdot on sulakkeiden "kuumalla" puolella. Päävirtakytkimen minä tuohon sähköjä uusiessa asennan, parantaa yöunen laatua ja pelastaa koneen oikosulkutapauksessa.
Sulakkeistakaan ei paljon ole iloa kun paskat johdot on sulakkeiden "kuumalla" puolella. Päävirtakytkimen minä tuohon sähköjä uusiessa asennan, parantaa yöunen laatua ja pelastaa koneen oikosulkutapauksessa.
Jos haluaa oikeasti hyvän ja kestävän katkaisijan, niin kannattaa hommata kuorma-autopuolelta. Itsellä on tuossa scania-harkovissa sellainen T-mallisella kahvalla oleva metallinen. Ei ole kallis tämäkään ja on aivan toista luokkaa kuin nuo tarvikekatkaisijat. Kestänee traktorikäytössä koneen iän.
Tuolla on erilaisia katkaisijoita. Päävirtakatkaisijat on sivulla 7.
http://www.zn-uutiset.com/3-30.pdf
Hintaa näkyy olevan aika reilusti, mutta saa niitä halvemmallakin. Itse ostin sellaisen kuorma-autopurkamolta.
Tuolla on erilaisia katkaisijoita. Päävirtakatkaisijat on sivulla 7.
http://www.zn-uutiset.com/3-30.pdf
Hintaa näkyy olevan aika reilusti, mutta saa niitä halvemmallakin. Itse ostin sellaisen kuorma-autopurkamolta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
juu,meillä on joka koneessa päävirtakytkin,halpa palovakuutus... eikä tosiaan kannata niitä halvimpia laittaa,ne sulaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.