1970 luvun lopun murroskausi oli tuonut traktorimarkkinoille muutoksen tuulet.
British Leyland oli tarjonnut tehdastaan Valmet oy:lle juuri ennen 80 luvun alkua.
Hannu Niskasta, teoksesta Valtra 50 vuotta -tarinoita lainaten:
"British Leyland tarjosi meille traktoritoimintojaan. Kävimme Glasgowissa (tod. näk kirj. virhe, tark. Bathgate) Leylandin traktoritehtaalla. Totesimme sen vanhanaikaiseksi ja liian suureksi, eikä tarjous ollut huokutteleva. Tämä käynti saattoi tulla Volvo BM:n tietoon, mikä mahdollisesti kiihdytti neuvotteluja"
Ajatelkaapa, millainen olisi ollut sinipunainen VALMET LEYLAND
Muutakin yhteistä Valmet oy:llä ja BLMC yhtymällä on ollut. Mikro Oy oli rakentanut nykyisen Valtran suolahden tehtaan siksi, että he aloittaisivat Nuffieldin kokoamisen siellä pohjoismaiden markkinoita varten. Tämä homma kariutui, koska BMC oli saanut juuri valmiiksi Bathgaten tehdaslaajennoksen. Mikro Oy:n konkurssipesästä osti Valmet tuon Suolahden tehtaan ja aloitti siellä traktoreiden valmistuksen.
Leylandin ja Valmetin yhdistyminen on ollut lähellä!
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kylläpä ovat osanneet tehdä Valmetti herrat silloin hyvän ja oikeaan osuneen päätöksen. Siinä olisi vedetty Leylandin mukana lokaan kotimainen osaaminen. Eikä maine suinkaan parantunut Volvosta, jonka malleista osa oli enkelsmannin kyhäelmiä. Keltaisissa Leylanteissa (joka on L:n ainoa hyvä väri) oli aikanaan samoja mallimerkintöjä kuin Vallussa 502, 602, 702... Tuota... eikös heidän tuotantonsa yhteinen piirre ollutkin, että muottien kuluessa vain valuosien paksuus kasvoi ja muuta kehitystä ei neljään vuosikymmeneen tapahtunutkaan.
Kohta Valtrakin sitten katoaa maailmanmarkkinoilta, koska Acgo ei kauan valmista/myy ns. pieniä tuotemerkkejä. Siis Massey-Vergusonkin on pelkkä tuotemerkki, ei enää traktori.
Kirja Tuskanpunaisesta kalmankalpeaan kertoo aikanaan enklantilaisen ratkorimaailman tarinan.
(Jos joku ensin kirjoittaa sen kirjan..)
Kohta Valtrakin sitten katoaa maailmanmarkkinoilta, koska Acgo ei kauan valmista/myy ns. pieniä tuotemerkkejä. Siis Massey-Vergusonkin on pelkkä tuotemerkki, ei enää traktori.
Kirja Tuskanpunaisesta kalmankalpeaan kertoo aikanaan enklantilaisen ratkorimaailman tarinan.
(Jos joku ensin kirjoittaa sen kirjan..)
Työn iloa ja onnistumisen riemua vahvalla kotimaisella.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
en mää moittimaan valmettii silläkin tekkee työsä niin kuin muillaki mutta taetaa suomalainen ossaaminen karata vinosilimiin tekeleiks ja olipa muotit sitte uuvet tai muuten isommat ei siitä hyvää sua tekemälläkää,se on nähty asia kun tuotteen hintaa yritettään laskee niin tehtaassa yleensä pauke lissääntyy tarkottaa sitä että toleranssi ruppee heittää ja siitä taas seuraa että varaosa kauppa ruppee käymään hyvin ja otettaan katteet sitä kautta en mualoo piruja seinille mutta kahtokkeehan poijjat että näin tulee valametinkin osalta käymään
aja millä ajat mutta majorilla loput
Iän kuun päivät ovat isommat sotkeneet pienempiä jalkoihinsa polkujaan tehdessään. Ja jos edes jonkinlainen nälkävuosi on tulossa rutinat ruununmetsissä kovenevat. Odotellaan tallimääräyksiä ja ihmetellään.
Työn iloa ja onnistumisen riemua vahvalla kotimaisella.