Heps!
Tuli hankittua pihahommiin otsikon mukainen kaunokki vuosimallia -77. Ihan hirveästi en laitteen tekniikkaa tunne ja Lännen -korjaamolta kun kysyin niin sain vastauksen että "tuon tekniikan osaajat ovat jo siirtyneet eri seurakuntaan". Ohjekirja sieltä onneksi kuitenkin löytyi.
Mutta asiaan. Laitteessa on oikealla puolen 4 pykäläinen vaihdevipu ja ratin vasemmalla puolen suunnan valitsin. Ongelma on että eteenpäin mennessä vaikuttaa siltä että on ihan sama mikä pykälä vaihdevivulla on valittuna. Nopeus on aina eteenpäin sama eli todella hidas. Ykkösellä mentiin nopeammin taaksepäin kuin eteen. Taaksepäin ei tullut muita vaihteita kokeiltuakaan. Nämä kokemukset siis ensimmäisen koeajon perusteella. Löytyisikö täältä vielä joku samasta seurakunnasta auttamaan vian etsinnässä?
Toinen asia mikä tuossa suuresti kiinnostaa on, miten tuo kokonaisuus toimii ilman kytkinpoljinta? Vaihdekepillä hämmentäessä välillä kuului sen oloisia rutinoita että äänestä pystyi tunnistamaan hammasrattaan hakevan kontaktia toiseen. Eli ihan oikeat rattaat siellä on mutta ei kytkintä. Miten tuo toimii?
Leyland UM353 laatikko huoli
Valvoja: automies560
Noniin eilen tuli kone viimein omalle pihalle ja pääsin tarkemmin tutkimaan. Korjausta aiempaan eli eteenpäin mennessä 1:ltä kakkoselle vaihtaessa huomaa pienen eron nopeudessa. Kolmoselle ei pysty vaihtamaan vauhdista luultavasti sen takia että vauhti on niin hidas(?). Paikallaan ollessa kolmosenkin saa päälle mutta vauhti on mitätön. 10cm jos nousee metrin matkalla tie niin ei jaksa millään vaihteella eteenpäin mennä. Pakilla kyllä kiipeää.
Tarkistin suunnan valitsijan vaijeriston ventiilille saakka ja se liikerata näyttää asianmukaiselta. Ventiiliä saa kyllä painettua vielä hieman lisää vaijerin vedon jälkeenkin mutta toimintaan tuo lisäliike ei vaikuta. Vaihteistoöljy näyttää mittatikussa hyvältä ja sitä on jopa pari senttiä maksimimerkin yli.
Haaste on heitetty. Tuleeko ideoita mitä lähtisi seuraavaksi tutkimaan?
Tarkistin suunnan valitsijan vaijeriston ventiilille saakka ja se liikerata näyttää asianmukaiselta. Ventiiliä saa kyllä painettua vielä hieman lisää vaijerin vedon jälkeenkin mutta toimintaan tuo lisäliike ei vaikuta. Vaihteistoöljy näyttää mittatikussa hyvältä ja sitä on jopa pari senttiä maksimimerkin yli.
Haaste on heitetty. Tuleeko ideoita mitä lähtisi seuraavaksi tutkimaan?