Leylandissa oli olemattomat jarrut jo konetta hankkiessa ja jarruttaessa polkimet painuivat lattiaan saakka. Avasin jarrukotelot molemmin puolin ja diagnoosi oli selvä. Molemmilla puolilla oli yksi paisuttimen jousista poikki ja levyt lopussa. Toisella puolella myös huulitiivisteen vuodosta johtuen öljyä. Kuulat, kotelot etc olivat ihan siistit, ei juuri pykäliä missään. Kasasin uusilla levyillä ja jousilla. Vaihdoin huulitiivisteen ja herkistelin paikat.
No nyt kun tuo säädetään, niin onko oikea tapa säätää seuraava? Perä ilmaan ja säätää paisuttimen mutterista oikeanpuoleisen polkimen liikkeen siten, että poljin painuu 25mm ja tuolloin rengas ei pyöri, vaan on "jumissa". Sen jälkeen vasen poljin sama?
Rupesin miettimään myös seuraavaa.. Onko noissa jarruissa käytännössä niin, että nuo levyt periaatteessa laahaavat kokoajan hiukkasen. Kotelon sisällähän ei ole kuin: Kotelon seinä-jarrulevy-paisutin-jarrulevy-kotelon seinä. Ja räjäytyskuvakin asian näyttää. En ainakaan hoksannut mitään systeemiä mikä estäisi jarrulevyjen sivuttaisen liikkeen jarruakselilla..
-JR
Leyland 255 jarruista
Valvoja: automies560
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Ja vielä toinen asia.. Mikä oli minimi välys tuolle jarrupaketille ja miten / mistä se exaktisti mitataan. Tarkoitan siis jarrukoteloon kasatun jarrulevy-paisutin paketin välystä. Ajattelin seuraavassa remontissa koneistaa kannet/ kotelot tehdas-mittaan.
-JR
-JR
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tarkkaa ohjetta en tuohon tiedä, mutta suurinpiirtein tuontyyppisesti se menee.
Esim X02/03 valmeteissa on aivan vastaava rakenne, ja niissä säädetään niin, että kirrataan säätöä kunnes alkaa pyöritys renkaasta ahdistamaan ja sitten n.1/2 kierrosta säätöä aukipäin.
Tuossahan on 4 ilmaväliä, ja periaatteessa n.0.1mm ilmavälys / rako, riittää sille, ettei laahaa päällä
Esim X02/03 valmeteissa on aivan vastaava rakenne, ja niissä säädetään niin, että kirrataan säätöä kunnes alkaa pyöritys renkaasta ahdistamaan ja sitten n.1/2 kierrosta säätöä aukipäin.
Tuossahan on 4 ilmaväliä, ja periaatteessa n.0.1mm ilmavälys / rako, riittää sille, ettei laahaa päällä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68