Hitsattu olka-akseli ja ohjausvääntiö

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

automies560
Mr. Lordi Nuffield

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
NLCF r.y jäsen Nro: 19

Minä myi muutama viiko sitten 10/60:sen koko alakerran 100 €:lla, elikkä meni nuhvi veli hintaan :wink:
Oli molemmat vääntiöt hitsaamatta, jäähdyttäijän otin kaiken varalta itselle, mootorin myin jo vuosia sitten.
Olin täysin tietoinen tuon vääntiön hinnasta tuolloin :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Tuon näköisiä nuo vääntiöt yleensä on. Itellä on noita vääntiöitä neljä hitsattua ja yksi hitsaamaton fourissa kiinni.
Otahan varovasti rälläkällä irti jos meinaat purkaa.
Eihän noiden ohjauslaitteiden hitsaaminen varmaan kovin suotavaa ole mutta parempi varmaan kuitenkin kuin väljänä hölskyvät boorit :?
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti
Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
NLCF r.y jäsen Nro: 477

Tuusaaja kirjoitti: 25 Kesä 2024, 18:08 Tuon näköisiä nuo vääntiöt yleensä on. Itellä on noita vääntiöitä neljä hitsattua ja yksi hitsaamaton fourissa kiinni.
Otahan varovasti rälläkällä irti jos meinaat purkaa.
Eihän noiden ohjauslaitteiden hitsaaminen varmaan kovin suotavaa ole mutta parempi varmaan kuitenkin kuin väljänä hölskyvät boorit :?
Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Tuo vinkiksi jos joku tarvii korjata
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Konekalustoani: 10/60

Massey-Nuffield kirjoitti: 26 Kesä 2024, 22:52
Tuusaaja kirjoitti: 25 Kesä 2024, 18:08
Isännillä unohtunut kiristellä näitä. Ei tartte kauaa hakata löysänä niin on boorit p.skana.

Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Samalla tyylillä tein minäkin. 8 mm kierre reikään ja 12.9 pultti.
Sen verran oli booreista jäljellä että oikeanlaisella pultilla, mutteritervalla liukastettuna metrisellä varrella kiristämällä puri boorit kiinni mutta laitoin varalta pulttilukituksen lisäksi. Avarsin hiukan kauluksen halkiota kun ensimmäisellä kiristyksellä halkio meni umpeen.
Hahton Maurilta löytyy noita tiuhakierteisiä pultteja jotka kestää kiristää tolkun momenttiin ja pulttiin sopivaa pitkää mutteria josta ei kierteet korkkaa.
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti

Nelitahtari kirjoitti: 26 Kesä 2024, 23:23
Massey-Nuffield kirjoitti: 26 Kesä 2024, 22:52 [Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Jotain tommosta mietin itsekin.
Jos ei halua porata 7mm reikää niin josko porais vaikkka 5,5mm reiät symmetrisesti sen vääntiön halkeimen molemmin puolin ja tapittais 6mm tapeilla.

Jotenkin vaan vierastan kemppi-korjauksia viimeiseen asti.
Kuin myös ja se on peruuttamaton. Jos se on isolla virralla hitsattu, hankala kalvaimella avata et vielä kunnollisen saa, p-reikävinku ja kartio terä vois olla konsti avaamiseen
Massey-Nuffield
Melkoinen nuhvisti

Massey-Nuffield kirjoitti: 30 Kesä 2024, 19:23
Nelitahtari kirjoitti: 26 Kesä 2024, 23:23
Massey-Nuffield kirjoitti: 26 Kesä 2024, 22:52 [Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Jotain tommosta mietin itsekin.
Jos ei halua porata 7mm reikää niin josko porais vaikkka 5,5mm reiät symmetrisesti sen vääntiön halkeimen molemmin puolin ja tapittais 6mm tapeilla.

Jotenkin vaan vierastan kemppi-korjauksia viimeiseen asti.
Kuin myös, tuo 2den tapin ajatus on hyvä
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Tuo messinki rikka on omissa koneissa ollu yleensä ihan hyvässä kunnossa mitä olen auki käyttänyt, riippuu varmaan paljon huollostakin miten on muistettu rasvailla.
Varaudu siihen myös että tämä olka-akseli saattaa olla kulunut helojen kohdilta niin ettei välykset lähde pelkillä helojen vaihdolla.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija

Nelitahtari kirjoitti: 05 Heinä 2024, 21:46 Niistä uusista heloista sanotaan tilaustiedoissa, että: "Note, bush requires reaming after fitting"
Eli lienevät jonkun verran alikokoiset ja asenuksen jälkeen sovitetaan kalvaimella oikeaan kokooon.
Kompensoivat siten varmaan lievästi olkatapin kulumaa.
Mutta toispuoleisestihan se kuluu joten isompi kuluma on täytehitsattava.
Tuossa kuvassa olevan olkatapin yläpään keskistyskolo näyttää hitsatun umpeen.
Voipi olla "haastava" homma saada L-mallinen kappale keskistettyä sorviin.
Vastakkainen keskistyskolo löytyy, jos ei ole tuhottu sitäkin, olka-akselin keskilinjan kohdalta vinkkelimurikan kantapäästä.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija

Nelitahtari kirjoitti: 11 Heinä 2024, 13:18 Se toisen pään keskitysreikä on tallessa.
Mutta oikessa olet. Keskittäminen on vähintäinkin taiteilua.

Nelileukaan kiinni ex-boorien kohdalta ja siten vaan heittokellon kanssa passaamaan.
Saas nähdä kun sinne asti päästään.
En ollut seuraamassa miten sorvari minulle teki mutta tulipahan äkkiseltään mieleen kun kerroit toimintasuunnitelmasi että siinähän taitaa olla liukuhelojen välillä kulumaton pätkä. Sen kohdan mukaan kun säätelee otetta nelileuassa heittokellon näyttämän perusteella niin luulisi onnistuvan.
Minulle sorvari kertoi yläpään keskireiän olleen pielessä kun aiempi remontoija oli porannut keskistyskolon kohdalle reiän, kierteittänyt reiän ja laippa-pultti systeemillä varmistellut ettei lukitustapit ex-boorin ja pannan saumasta pääse nousemaan ylös. Oli siihen lisäksi sulateltu jonkunlaista pintapalkoa joka ei pitänyt oikeastaan mitään ja hyvä niin, helpotti minun remonttia.
Ratkaisevan virheen aiempi remontoija oli tehnyt kun oli, kuten järkeen käyvältä voisi tuntua, porannut lukitustapille reiän pannan ollessa löysällä ja tapin paikallaan ollessa kiristänyt pannan. Kiristyyhän tappi tietysti mutta panta ei kiristy ympäriinsä boorin nysiin. Normaali nousulla olevan mm-pultin oli laittanut kiristyspultiksi.
Siihen on saatavilla tiuhakierteisiä pultteja jotka kestää vetää mojovaan momenttiin, pitkällä mutterilla josta ei kierteet korkkaa.
En tiedä mistä Mauri Hahto näitä hommaa mutta häneltä ostin. Ja nämä pultit on juuri oikean kokoisia pannan reikiin ja pituudeltaan myös.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija

Nelitahtari kirjoitti: 13 Heinä 2024, 06:57 Mietin joutessani, että toimisikohan lukitustappina hyvälaatuinen putkisokka. Nehän on aika tiukkaa tavaraa.
Eli kiristäisi ensin pannan sen minkä kiristyy ja sitten poraisi vaikka kaksi reikää 6mm putkisokille jotka hakkaisi reikiinsä.
Tai vaihtoehtoisesti yksi 8mm.
Miksipä ei toimisi.
Eihän siinä poikkileikkausvoimia tule tuossa tarkoituksessa.
Onko nuo putkisokat mitoitettu vieläpä siten että niitä voi lyödä sisäkkäin useampia?
TwelveSpeed
Proto suunnittelija

Nelitahtari kirjoitti: 16 Elo 2024, 19:28 Onko tuolle ohjausvääntiön pultille joku kiristysmomentti?

Nyt siinä on ollut 8.8 pultti ja sehän ei kestä mitään.
Hommaan siihen 10.9 pultti/mutteri-yhdistelmän vai riittääkö sekään?
Onkohan tämä jo kolmas kerta kun kerron saman asian :lol:

Hahto Mauri tietää ja myy kyseiseen tarkoitukseen pultteja+muttereita.
Kestää vetää kunnon momenttiin eikä korkkaa kierteet.
Sopii täydellisesti reikäänsä täyttäen myös akselissa olevan uran. Ei jätä väljäksi uran kohtaa.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija

Nelitahtari kirjoitti: 19 Elo 2024, 17:46
Mun momenttiavaimessa ei ole sellaista asetusta kuin "kunnon momentti". Sinä on vain numeroita.
Eikä täälläpäin ei ole Maurin myymälää. Mutta asia on jo hoidossa. Kiitos näistä tiedoista.
Minulla ei ole edes momenttiavainta.
Noin 50 vuotta Nuhvien kanssa touhunneen ohjeet on riittäneet tähän asti.
Ja mitä tulee Maurin palvelualueeseen, luulen että se on koko Suomi.
Ehkä jossain Kuuksenvaaralla sitä ei noteerata. :lol:
Vastaa Viestiin