https://www.konekorjaamo.fi/lent-7066-o ... oikea.html
Aika suolainen hinta on uudella
Hitsattu olka-akseli ja ohjausvääntiö
Valvoja: automies560
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1549
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 48
- Liittynyt: 30 Joulu 2014, 19:53
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minä myi muutama viiko sitten 10/60:sen koko alakerran 100 €:lla, elikkä meni nuhvi veli hintaan
Oli molemmat vääntiöt hitsaamatta, jäähdyttäijän otin kaiken varalta itselle, mootorin myin jo vuosia sitten.
Olin täysin tietoinen tuon vääntiön hinnasta tuolloin
Oli molemmat vääntiöt hitsaamatta, jäähdyttäijän otin kaiken varalta itselle, mootorin myin jo vuosia sitten.
Olin täysin tietoinen tuon vääntiön hinnasta tuolloin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tuon näköisiä nuo vääntiöt yleensä on. Itellä on noita vääntiöitä neljä hitsattua ja yksi hitsaamaton fourissa kiinni.
Otahan varovasti rälläkällä irti jos meinaat purkaa.
Eihän noiden ohjauslaitteiden hitsaaminen varmaan kovin suotavaa ole mutta parempi varmaan kuitenkin kuin väljänä hölskyvät boorit
Otahan varovasti rälläkällä irti jos meinaat purkaa.
Eihän noiden ohjauslaitteiden hitsaaminen varmaan kovin suotavaa ole mutta parempi varmaan kuitenkin kuin väljänä hölskyvät boorit
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.Tuusaaja kirjoitti: ↑25 Kesä 2024, 18:08 Tuon näköisiä nuo vääntiöt yleensä on. Itellä on noita vääntiöitä neljä hitsattua ja yksi hitsaamaton fourissa kiinni.
Otahan varovasti rälläkällä irti jos meinaat purkaa.
Eihän noiden ohjauslaitteiden hitsaaminen varmaan kovin suotavaa ole mutta parempi varmaan kuitenkin kuin väljänä hölskyvät boorit
Tuo vinkiksi jos joku tarvii korjata
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Samalla tyylillä tein minäkin. 8 mm kierre reikään ja 12.9 pultti.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑26 Kesä 2024, 22:52Isännillä unohtunut kiristellä näitä. Ei tartte kauaa hakata löysänä niin on boorit p.skana.
Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Tuo vinkiksi jos joku tarvii korjata
Sen verran oli booreista jäljellä että oikeanlaisella pultilla, mutteritervalla liukastettuna metrisellä varrella kiristämällä puri boorit kiinni mutta laitoin varalta pulttilukituksen lisäksi. Avarsin hiukan kauluksen halkiota kun ensimmäisellä kiristyksellä halkio meni umpeen.
Hahton Maurilta löytyy noita tiuhakierteisiä pultteja jotka kestää kiristää tolkun momenttiin ja pulttiin sopivaa pitkää mutteria josta ei kierteet korkkaa.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Kuin myös ja se on peruuttamaton. Jos se on isolla virralla hitsattu, hankala kalvaimella avata et vielä kunnollisen saa, p-reikävinku ja kartio terä vois olla konsti avaamiseenNelitahtari kirjoitti: ↑26 Kesä 2024, 23:23Jotain tommosta mietin itsekin.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑26 Kesä 2024, 22:52 [Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Tuo vinkiksi jos joku tarvii korjata
Jos ei halua porata 7mm reikää niin josko porais vaikkka 5,5mm reiät symmetrisesti sen vääntiön halkeimen molemmin puolin ja tapittais 6mm tapeilla.
Jotenkin vaan vierastan kemppi-korjauksia viimeiseen asti.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Massey-Nuffield kirjoitti: ↑30 Kesä 2024, 19:23Kuin myös, tuo 2den tapin ajatus on hyväNelitahtari kirjoitti: ↑26 Kesä 2024, 23:23Jotain tommosta mietin itsekin.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑26 Kesä 2024, 22:52 [Oon laittanut pultin kiinni->7mm reikä puolet vääntiöön ja puolet tappiin->8mm pultti reikään ja kiinni.
Tuo vinkiksi jos joku tarvii korjata
Jos ei halua porata 7mm reikää niin josko porais vaikkka 5,5mm reiät symmetrisesti sen vääntiön halkeimen molemmin puolin ja tapittais 6mm tapeilla.
Jotenkin vaan vierastan kemppi-korjauksia viimeiseen asti.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tuo messinki rikka on omissa koneissa ollu yleensä ihan hyvässä kunnossa mitä olen auki käyttänyt, riippuu varmaan paljon huollostakin miten on muistettu rasvailla.
Varaudu siihen myös että tämä olka-akseli saattaa olla kulunut helojen kohdilta niin ettei välykset lähde pelkillä helojen vaihdolla.
Varaudu siihen myös että tämä olka-akseli saattaa olla kulunut helojen kohdilta niin ettei välykset lähde pelkillä helojen vaihdolla.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Tuossa kuvassa olevan olkatapin yläpään keskistyskolo näyttää hitsatun umpeen.Nelitahtari kirjoitti: ↑05 Heinä 2024, 21:46 Niistä uusista heloista sanotaan tilaustiedoissa, että: "Note, bush requires reaming after fitting"
Eli lienevät jonkun verran alikokoiset ja asenuksen jälkeen sovitetaan kalvaimella oikeaan kokooon.
Kompensoivat siten varmaan lievästi olkatapin kulumaa.
Mutta toispuoleisestihan se kuluu joten isompi kuluma on täytehitsattava.
Voipi olla "haastava" homma saada L-mallinen kappale keskistettyä sorviin.
Vastakkainen keskistyskolo löytyy, jos ei ole tuhottu sitäkin, olka-akselin keskilinjan kohdalta vinkkelimurikan kantapäästä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
En ollut seuraamassa miten sorvari minulle teki mutta tulipahan äkkiseltään mieleen kun kerroit toimintasuunnitelmasi että siinähän taitaa olla liukuhelojen välillä kulumaton pätkä. Sen kohdan mukaan kun säätelee otetta nelileuassa heittokellon näyttämän perusteella niin luulisi onnistuvan.Nelitahtari kirjoitti: ↑11 Heinä 2024, 13:18 Se toisen pään keskitysreikä on tallessa.
Mutta oikessa olet. Keskittäminen on vähintäinkin taiteilua.
Nelileukaan kiinni ex-boorien kohdalta ja siten vaan heittokellon kanssa passaamaan.
Saas nähdä kun sinne asti päästään.
Minulle sorvari kertoi yläpään keskireiän olleen pielessä kun aiempi remontoija oli porannut keskistyskolon kohdalle reiän, kierteittänyt reiän ja laippa-pultti systeemillä varmistellut ettei lukitustapit ex-boorin ja pannan saumasta pääse nousemaan ylös. Oli siihen lisäksi sulateltu jonkunlaista pintapalkoa joka ei pitänyt oikeastaan mitään ja hyvä niin, helpotti minun remonttia.
Ratkaisevan virheen aiempi remontoija oli tehnyt kun oli, kuten järkeen käyvältä voisi tuntua, porannut lukitustapille reiän pannan ollessa löysällä ja tapin paikallaan ollessa kiristänyt pannan. Kiristyyhän tappi tietysti mutta panta ei kiristy ympäriinsä boorin nysiin. Normaali nousulla olevan mm-pultin oli laittanut kiristyspultiksi.
Siihen on saatavilla tiuhakierteisiä pultteja jotka kestää vetää mojovaan momenttiin, pitkällä mutterilla josta ei kierteet korkkaa.
En tiedä mistä Mauri Hahto näitä hommaa mutta häneltä ostin. Ja nämä pultit on juuri oikean kokoisia pannan reikiin ja pituudeltaan myös.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Miksipä ei toimisi.Nelitahtari kirjoitti: ↑13 Heinä 2024, 06:57 Mietin joutessani, että toimisikohan lukitustappina hyvälaatuinen putkisokka. Nehän on aika tiukkaa tavaraa.
Eli kiristäisi ensin pannan sen minkä kiristyy ja sitten poraisi vaikka kaksi reikää 6mm putkisokille jotka hakkaisi reikiinsä.
Tai vaihtoehtoisesti yksi 8mm.
Eihän siinä poikkileikkausvoimia tule tuossa tarkoituksessa.
Onko nuo putkisokat mitoitettu vieläpä siten että niitä voi lyödä sisäkkäin useampia?
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Onkohan tämä jo kolmas kerta kun kerron saman asianNelitahtari kirjoitti: ↑16 Elo 2024, 19:28 Onko tuolle ohjausvääntiön pultille joku kiristysmomentti?
Nyt siinä on ollut 8.8 pultti ja sehän ei kestä mitään.
Hommaan siihen 10.9 pultti/mutteri-yhdistelmän vai riittääkö sekään?
Hahto Mauri tietää ja myy kyseiseen tarkoitukseen pultteja+muttereita.
Kestää vetää kunnon momenttiin eikä korkkaa kierteet.
Sopii täydellisesti reikäänsä täyttäen myös akselissa olevan uran. Ei jätä väljäksi uran kohtaa.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
Minulla ei ole edes momenttiavainta.Nelitahtari kirjoitti: ↑19 Elo 2024, 17:46
Mun momenttiavaimessa ei ole sellaista asetusta kuin "kunnon momentti". Sinä on vain numeroita.
Eikä täälläpäin ei ole Maurin myymälää. Mutta asia on jo hoidossa. Kiitos näistä tiedoista.
Noin 50 vuotta Nuhvien kanssa touhunneen ohjeet on riittäneet tähän asti.
Ja mitä tulee Maurin palvelualueeseen, luulen että se on koko Suomi.
Ehkä jossain Kuuksenvaaralla sitä ei noteerata.