Universal four 4DM herättely

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Juu kaks pystysaumaa siellä on, tuo jakopään kotelo ja sen kansi, mitä termeja näistä nyt haluaakaan käyttää.
Öljypohjan pultit ei ole läpiöljytilaan ja eikä muistaakseni ole ne 4 etummaistakaan mitkä tulee tähän jakopään kanteen kiinni.
Jos vuotaa pelkästään tästä kannesta niin sen irroittaminen ja tiivistäminen on aika helppo homma. Moottoria vaan tuettava altapäin koska sen raudan joutuu irrottamaan josta moottori on rungossa kiinni. Jos tämän takimmaisen puoliskon meinaa irrottaa niin purattaa kyllä jakopäänkin, ketju ja rattaat pois.
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Takapäässä ei stefaa ole vaan tämä vastakierre tiivistys, saattaa kyllä alkaa vuotamaan sekin jos tämä systeemi menee moskasta tukkoon. Ite oon huomannu että nämä korkkitiivisteet on aika herkkiä vuotamaan öljyä, venttiilikoppakin tahtoo vuotaa vaikka mitä tekis ja samoin tämä sivuluukun tiiviste.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5107
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Minä ole käyttänyt wurtin silikoonimassaa jo vuosia, ei kuiva putkiloon, niinkuin kentin tiivistemassa kuivui.

https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/au ... gK7G_D_BwE
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8942
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Nelitahtari kirjoitti: 07 Huhti 2024, 16:37 Mulla ei ole öljypohjassa korkkitiiviste vaan sarjan mukana tullut moderninpi malli. Ei se pelkkää paperiakaan ole mutta jotain massalla kyllästettyä. Sininen oli alunperin.

Olen korkkitiivisteiden kanssa käyttänyt Locktiten 5922 tasotivistettä ja hyväksi havainnut. Sekin tavallaan kyllästää korkin mutta ei kovetu kivikovaksi joten purkamiseen ei tarvita seiväskankea.

Toi 5922 tuntuu toimivan ihan yksinäänkin jos tasopinnat on tarpeeksi suorat.
5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8942
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

kari t kirjoitti: 07 Huhti 2024, 19:25 Minä ole käyttänyt wurtin silikoonimassaa jo vuosia, ei kuiva putkiloon, niinkuin kentin tiivistemassa kuivui.

https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/au ... gK7G_D_BwE
Kaikki silikonipohjaiset tiivistemassat oon ite hylännyt jo 10-15v sitten, kaikessa moottoreihin / vaihteistoihin liittyvissä tiivistyshommissa.
Niistä ei ole kuin harmia .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5107
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

jusape kirjoitti: 16 Huhti 2024, 05:39
kari t kirjoitti: 07 Huhti 2024, 19:25 Minä ole käyttänyt wurtin silikoonimassaa jo vuosia, ei kuiva putkiloon, niinkuin kentin tiivistemassa kuivui.

https://www.puuilo.fi/autotarvikkeet/au ... gK7G_D_BwE
Kaikki silikonipohjaiset tiivistemassat oon ite hylännyt jo 10-15v sitten, kaikessa moottoreihin / vaihteistoihin liittyvissä tiivistyshommissa.
Niistä ei ole kuin harmia .....
5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
Mieluummin käytän silikonipohjaisia tiivistemassoja mitä lakkapohjaisia tiivistemassoja. En ole aiemmin törmännytkää lakkapohjaisiin tiivistemassoihin. Tarkoittanetko jusape tätä ?
https://www.google.com/search?client=fi ... massa+5923
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8942
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Juurikin tuota.
Esim venttiilikopan ( korkkitiiviste ) saa auki ehyenä vaikka vuoden käytön jälkeenkin.
Ja pitää silti, sama venakopan tiiviste oli TurboNuffissakin vuosia, vaikka muutamiakin kertoja oli venakoppa sinä aikana aukikin, ja samalla tiivisteellä mentiin varmaan 4-5 vuotta .
Viimeksi muokannut jusape, 18 Huhti 2024, 03:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8942
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

Nelitahtari kirjoitti: 16 Huhti 2024, 10:39
jusape kirjoitti: 16 Huhti 2024, 05:37 5923 tiivistelakka vois olla perempi.
5922 osaa kyllä kuivahtaa sellaiseksi korpuksi, ettei puolen vuoden päästä saa edes korkkitiivestetasopintaa ehyenä purettua.
Täytyy testata tuota 5923:sta jos on sellainen kohde että lähiaikoina avaaminen odotettavissa.
Onhan se totta, että -22 kuivuu ajan kanssa vaikka ei mitään lujaa liimaa olekaa. Korkkitiiviste on toki hauras purettava jos on yhtään liimaantunut kiinni.
Muuten olen ollut tyytyväinen tuohon 5922:een ja olen käyttänyt sitä öljytilaan ylettyvien pulttien kierteissäkin estämään öljyn tihkumisen kierteiden kautta. Se ei kuitenkaan liimaa kierrettä niin lujaa että vaikeuttaisi purkamista.
5923 tavaraa oon käyttänyt myös kierteissäkin, sellaisen varmistustiivistyksen tarvitsevassa kohdassa.
Ja samoilla kierteissä olleilla vanhoilla tiivistemassoilla on uudelleen monasti koottukkin, ja kierre ei ole silti vuotanut.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5107
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18G 396. Sylinterikannen mutterien avain, näin kertoo kymppimallien korjausohjekirja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 108
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Minä vein sorvarille akselipalkit joihin olin vaihtanut uudet puslat. Sorvari sovitteli olkatapit pusliin sopiviksi.

Edit 2.11.2024
Nelitahtari on näköjään poistanut kaiken poistettavissa olevan.
Pölhön näköinen tuo minun kommentti kun alustukset aiheeseen on poistettu, mutta olkoon nyt silti tuossa.
Vastaa Viestiin