Hitsattu olka-akseli ja ohjausvääntiö

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 199
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Tuo messinki rikka on omissa koneissa ollu yleensä ihan hyvässä kunnossa mitä olen auki käyttänyt, riippuu varmaan paljon huollostakin miten on muistettu rasvailla.
Varaudu siihen myös että tämä olka-akseli saattaa olla kulunut helojen kohdilta niin ettei välykset lähde pelkillä helojen vaihdolla.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 471
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

Tuusaaja kirjoitti: 05 Heinä 2024, 17:15 Varaudu siihen myös että tämä olka-akseli saattaa olla kulunut helojen kohdilta niin ettei välykset lähde pelkillä helojen vaihdolla.
Kyllä se kolkuttelee takaraivossa.
"Hitsailin vitsailin, sorvailin lorvailin" lauleli Juice jo aikoinaan.

Helat ja raidetangon pään palikat laitoin tilaukseen.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 471
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

Niistä uusista heloista sanotaan tilaustiedoissa, että: "Note, bush requires reaming after fitting"
Eli lienevät jonkun verran alikokoiset ja asenuksen jälkeen sovitetaan kalvaimella oikeaan kokooon.
Kompensoivat siten varmaan lievästi olkatapin kulumaa.
Mutta toispuoleisestihan se kuluu joten isompi kuluma on täytehitsattava.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Nelitahtari kirjoitti: 05 Heinä 2024, 21:46 Niistä uusista heloista sanotaan tilaustiedoissa, että: "Note, bush requires reaming after fitting"
Eli lienevät jonkun verran alikokoiset ja asenuksen jälkeen sovitetaan kalvaimella oikeaan kokooon.
Kompensoivat siten varmaan lievästi olkatapin kulumaa.
Mutta toispuoleisestihan se kuluu joten isompi kuluma on täytehitsattava.
Tuossa kuvassa olevan olkatapin yläpään keskistyskolo näyttää hitsatun umpeen.
Voipi olla "haastava" homma saada L-mallinen kappale keskistettyä sorviin.
Vastakkainen keskistyskolo löytyy, jos ei ole tuhottu sitäkin, olka-akselin keskilinjan kohdalta vinkkelimurikan kantapäästä.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 471
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

Se toisen pään keskitysreikä on tallessa.
Mutta oikessa olet. Keskittäminen on vähintäinkin taiteilua.

Nelileukaan kiinni ex-boorien kohdalta ja siten vaan heittokellon kanssa passaamaan.
Saas nähdä kun sinne asti päästään.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Nelitahtari kirjoitti: 11 Heinä 2024, 13:18 Se toisen pään keskitysreikä on tallessa.
Mutta oikessa olet. Keskittäminen on vähintäinkin taiteilua.

Nelileukaan kiinni ex-boorien kohdalta ja siten vaan heittokellon kanssa passaamaan.
Saas nähdä kun sinne asti päästään.
En ollut seuraamassa miten sorvari minulle teki mutta tulipahan äkkiseltään mieleen kun kerroit toimintasuunnitelmasi että siinähän taitaa olla liukuhelojen välillä kulumaton pätkä. Sen kohdan mukaan kun säätelee otetta nelileuassa heittokellon näyttämän perusteella niin luulisi onnistuvan.
Minulle sorvari kertoi yläpään keskireiän olleen pielessä kun aiempi remontoija oli porannut keskistyskolon kohdalle reiän, kierteittänyt reiän ja laippa-pultti systeemillä varmistellut ettei lukitustapit ex-boorin ja pannan saumasta pääse nousemaan ylös. Oli siihen lisäksi sulateltu jonkunlaista pintapalkoa joka ei pitänyt oikeastaan mitään ja hyvä niin, helpotti minun remonttia.
Ratkaisevan virheen aiempi remontoija oli tehnyt kun oli, kuten järkeen käyvältä voisi tuntua, porannut lukitustapille reiän pannan ollessa löysällä ja tapin paikallaan ollessa kiristänyt pannan. Kiristyyhän tappi tietysti mutta panta ei kiristy ympäriinsä boorin nysiin. Normaali nousulla olevan mm-pultin oli laittanut kiristyspultiksi.
Siihen on saatavilla tiuhakierteisiä pultteja jotka kestää vetää mojovaan momenttiin, pitkällä mutterilla josta ei kierteet korkkaa.
En tiedä mistä Mauri Hahto näitä hommaa mutta häneltä ostin. Ja nämä pultit on juuri oikean kokoisia pannan reikiin ja pituudeltaan myös.
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 471
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

Mietin joutessani, että toimisikohan lukitustappina hyvälaatuinen putkisokka. Nehän on aika tiukkaa tavaraa.
Eli kiristäisi ensin pannan sen minkä kiristyy ja sitten poraisi vaikka kaksi reikää 6mm putkisokille jotka hakkaisi reikiinsä.
Tai vaihtoehtoisesti yksi 8mm.
Liitteet
Putkisokka.jpeg
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Nelitahtari kirjoitti: 13 Heinä 2024, 06:57 Mietin joutessani, että toimisikohan lukitustappina hyvälaatuinen putkisokka. Nehän on aika tiukkaa tavaraa.
Eli kiristäisi ensin pannan sen minkä kiristyy ja sitten poraisi vaikka kaksi reikää 6mm putkisokille jotka hakkaisi reikiinsä.
Tai vaihtoehtoisesti yksi 8mm.
Miksipä ei toimisi.
Eihän siinä poikkileikkausvoimia tule tuossa tarkoituksessa.
Onko nuo putkisokat mitoitettu vieläpä siten että niitä voi lyödä sisäkkäin useampia?
Vastaa Viestiin