Meniköhän kannentiiviste?

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 108
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Niittohommissa helteellä kuului moottorista hetken aikaa outoa ronklatusta.
Sammutin koneen heti.
Menin tutkimaan näkyykö päällisin puolin mitään outoa.
1. sylinterin kohdalta lohkon ja kannen välistä oli tihkunut mustaa lientä.
Lienee öljy ja jäähdytinnesteen seosta?
Annoin koneen hengähtää tovin ja starttasin käyntiin.
Ronklatus oli poissa mutta tupsutti/supsutti aikalailla.

Mikähän tuon aiheutti?
Lämmöt oli niiton ajan vihreällä alueella.
Öljynpaineet normaalit.

Toimenpide ehdotuksia mitä tehdä samalla kun käyttää kannen irtaallaan?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5107
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Roklatus moottorissa, ei lupaa hyvää. Katso koneen käydessä kupliiko jäähdyttäjässä, jos kuplii, niin joko kannentiiviste palanut taikka sitten sylinteriputkessa halkeama.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 108
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Ei kupli jäähdyttäjässä.
Eikä näyttäisi öljyä olevan nesteen pinnalla.
Eikä vaahtoa öljytikussa eikä venttiilikoneistossa.

Lähtee tosi huonosti käyntiin eikä pysy kylmänä käynnissä muuten kuin antamalla kierroksia.
Ronklatusta ei ole kuulunut sen jälkeen kuin niittohommissa ennen hätäsammutusta.
Jokin ei ole tasapainossa kun koko etupää vapisee.
Supsutus on aika voimakasta. Ei tullut tarkemmin tutkittua päästääkö painetta imusarjaan päin mutta ei ainakaan imuilman tötsässä näkynyt öljyroiskeita.
Venttiilikopan käytin poissa. Epäilin oisko nostajatanko päässyt irtoamaan. Paikallaan oli kaikki.
Pyörittelin välykset läpi. Kaikki tuntui olevan niiltä osin kutakuinkin oikein.

Syöttöpumpun päällisin puolin kunto jäi katsomatta.
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 108
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Nelitahtari kirjoitti: 09 Kesä 2024, 15:08 Tuleeko huohottimesta savua tai ilmaa minkä verran?
Ettei olis männässä reikä syysta tai toisesta.
Tuotapa en huomioinut mutta ei ainakaan niin paljoa savunnut että oisin siihen kiinnittänyt huomiota.
Täytyypä seuraavalla kerralla katsoa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5107
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

TwelveSpeed kirjoitti: 09 Kesä 2024, 15:49
Nelitahtari kirjoitti: 09 Kesä 2024, 15:08 Tuleeko huohottimesta savua tai ilmaa minkä verran?
Ettei olis männässä reikä syysta tai toisesta.
Tuotapa en huomioinut mutta ei ainakaan niin paljoa savunnut että oisin siihen kiinnittänyt huomiota.
Täytyypä seuraavalla kerralla katsoa.
Kansi irti, niin siltä vika varmaan löytyy, onko ventiili palanut, taikka lohjennut palanen venttiilin lautasesta.
Eikä ole pois suljettu männässä oleva reikäkään, tosin aika harvinaista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Nuhvitietäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

Mikä nuffi on kyseessä? Katsoppas myös syöttöpumpun koplinki onko ehyt ja onhan siinä laipassa ne 2 pientä ruuvia kiinni?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5107
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Tuusaaja kirjoitti: 09 Kesä 2024, 23:28 Mikä nuffi on kyseessä? Katsoppas myös syöttöpumpun koplinki onko ehyt ja onhan siinä laipassa ne 2 pientä ruuvia kiinni?
10/60 nuhvi näkyy olevan TwelveSpeedillä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Proto suunnittelija
Viestit: 108
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

Tuusaaja kirjoitti: 09 Kesä 2024, 23:28 Mikä nuffi on kyseessä? Katsoppas myös syöttöpumpun koplinki onko ehyt ja onhan siinä laipassa ne 2 pientä ruuvia kiinni?
Täytyy tarkistella seuraavalla käynnillä koplinki ja onko ajoitus päässyt karkaamaan.
Viime syksynä tarkistettiin ja säädettiinkin ajoitus. Ettei ois jäänyt kiristämättä lukitus 😬
Kumma kun tuo mahdollisuus ei käynyt aluksi mielessä ollenkaan.

Ja 10/60 on kuten Kari tiesi.
Vastaa Viestiin