Elikkä 255:sen leukun konetta olen kunnostellut, moottori on ollut jumissa vuosikaudet ja nyt ois syöttöpumpun vuoro.
Pumpussa oli vivut jumissa ja pyöriminenkin oli nihkeää. Tämän olen purkanut, puhdistanut ja kiillottanut liikkuvia osia. Nestepäässä kuitenki ihmetystä herätti männät joita nokkarengas rullakasettien välityksellä painaa. Kuuluuko näiden mäntien väliin jonkinlainen jousi vai hoituuko palautus pumpun sisäisellä paineella? Ei siellä mitään ainakaan ollut ellei lentänyt johonkin päin tallia purkaessa
CAV DPA tietäjiä?
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 56
- Liittynyt: 01 Maalis 2020, 20:43
- Konekalustoani: Leyland 2100
- NLCF r.y jäsen Nro: 579
Moi.Kato Jusapen youtube videolta.Siel on CAV DPA auki ja selitetty
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 205
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Oletan että mäntien väliin ei jousta tule, tai ei tule tähän ainakaan kun nestepää on jo läjässä jusapen videoissa oli paljon asiaa näistä pumpuista. Tuota nestepäätä ei vain purettu missään. Uuden tiivistesarjan tähän laitan ja pari uutta osaa. Saas nähä millainen tulee.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 205
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Leukku saatiin nyt käyntiin. Värkkäilin moottorille parruista pukin jossa konetta käyttelin ja tuntui pelaavan, moottoriin vaihtui 3 mäntää ja sylinteriputkea ja kanteen pientä hienosäätöä. Pumppuun uus tiivistesarja. Tämä moottori on nuhviin tulossa niin vauhtipyörän kotelo ja jakopäänkopat vaihtu nuhvin vastaaviin.
Tästä rojektista saatan joskus kirjotella lisää, tekemistä löytyy vielä
Tästä rojektista saatan joskus kirjotella lisää, tekemistä löytyy vielä
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5101
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kevällä 2009 ostin tuon leukun 4/65:sen nuhvin varaosiksi. Enpä olisi uskonut, että noinkin vähällä remontilla tuosta mootorista tuli soiva peli.
Leukusta ei ole enään jäljellä kuin eturunko, etuakseleineen, vaihdelaatikon kuoret, ja kynkät joissa yksi vetoakseli.
Leukusta ei ole enään jäljellä kuin eturunko, etuakseleineen, vaihdelaatikon kuoret, ja kynkät joissa yksi vetoakseli.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 205
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Joo ei tämä moottori mikään huono aihio ollut. Hommaa oli toki paljon mutta ottaahan nämä harrastukset aikansa. Kaksi mäntää ja putkea olivat umpiruosteessa mutta nousivat kuitenki helposti yhdessä ylös, toisistaan irti lähtivät vasta prässissä.
Käytettyjä oli nämäkin putket ja männät mitkä laitoin tilalle, uudet männänrenkaat tietenkin.
Kampiakselissa oli vesi mennyt muutamaan kk kaulaan mutta kotikonstein kiillottamalla selvisi ja mitoissaan oli akseli kaikinpuolin.
Uudet laakeriliuskat ei tähän onneksi montaa kymppiä maksa.
Ja suutinkärjet oli jumissa myös mutta sattui olemaan toimivia kärkiä itellä jemmassa.
Tämä jakajapumpun toiminta ja rakenne tuli opeteltua myös perusteellisesti kun viimestäkin mutteria myöten se piti purkaa.
Käytettyjä oli nämäkin putket ja männät mitkä laitoin tilalle, uudet männänrenkaat tietenkin.
Kampiakselissa oli vesi mennyt muutamaan kk kaulaan mutta kotikonstein kiillottamalla selvisi ja mitoissaan oli akseli kaikinpuolin.
Uudet laakeriliuskat ei tähän onneksi montaa kymppiä maksa.
Ja suutinkärjet oli jumissa myös mutta sattui olemaan toimivia kärkiä itellä jemmassa.
Tämä jakajapumpun toiminta ja rakenne tuli opeteltua myös perusteellisesti kun viimestäkin mutteria myöten se piti purkaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8935
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jeps, itse nestepään purkua en ole kuvannut, koska siinä menee sitten syötönsäädöt sekaisin kootessa.Tuusaaja kirjoitti: ↑24 Heinä 2023, 08:43 Oletan että mäntien väliin ei jousta tule, tai ei tule tähän ainakaan kun nestepää on jo läjässä jusapen videoissa oli paljon asiaa näistä pumpuista. Tuota nestepäätä ei vain purettu missään. Uuden tiivistesarjan tähän laitan ja pari uutta osaa. Saas nähä millainen tulee.
Siksi olen sen tietoisesti jättänyt kuvaamatta.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8935
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hyvä niin ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68