Pitää kysyä enemmän asiasta tietäviltä, mutta onkohan niin, että tuon 384:n vaihdelaatikon "putkiakselin" sisällä pitäisi olla jonkinlaiset neulalaakerit? Ja jos näin on, niin onko ne noissa molemmissa merkatuissa kohdissa, vai pelkästään paksummassa kohdassa?
Laatikon pohjalta ja tuon putkiakselin sisältä löytyi vain röykkiö irrallisia neuloja, joten en ole ihan varma, mistä ne ovat peräisin. Tuo paksumman merkatun kohdan pinta vain näyttää vähän siltä, että siinä ollut laakeri tai vastaava on ikään kuin niittautunut pintaan kiinni, mutta itse laakerista ei ole muuta havaintoa. Tuo toinen ja hoikkaisempi kohta on ihan siisti, siihen ei ole jäänyt kiinni mitään ylimääräistä.
Kiitoksia jo etukäteen.
384:n vaihdelaatikosta
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Neulalaakerit on juuri noissa kohdissa mitkä olet merkannut. Tuon putkimalliasen akselin olen joskus irti käyttänyt ja neulalaakerit jäi sen sisään, ja onneksi siellä pysyivätkin. 2 kpl niitä siis on.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Olisikohan noista mitään apuja.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kko.+1.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... ttelo2.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kko.+1.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... ttelo2.pdf
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Näyttää että tuo toinen laakeri on käynyt aika lämpimänä kun on sinistynyt noiden boorien kohdalta ulkoapäinkin. Noissa laakereissa ei ole sisäkoolia ollenkaan vaan nuo neulat on suoraan tuota akselia vasten, voi olla että tuo kulunut kohta vois jotain täyttöhitsausta ja sorvausta vaatia, muuten ei taida uusikaan laakeri pitkäikäinen olla.
Boorit kytkimen päässä näyttää myös kuluneen samaan malliin kuin minullakin, siihenkin auttoi täyttöhitsaus ja sorvaus. Boorit kuntoon pikkurälläkällä ja lopuksi viilalla.
Boorit kytkimen päässä näyttää myös kuluneen samaan malliin kuin minullakin, siihenkin auttoi täyttöhitsaus ja sorvaus. Boorit kuntoon pikkurälläkällä ja lopuksi viilalla.
Juu, samaan lopputulemaan tulin itsekin. Sorvissa nuo on käytettävä ainakin. Sen lämpöisenä käyneen laakerin jämät on siellä putkiakselin sisäpinnoilla, pienemmästä en ole ihan varma.
Tuon toisen akselin boorit on tosiaan myös fiksattava. Ja se kytkinkopan sisällä oleva booriholkki on aikalailla vaihtokunnossa, sitä ei taida saada enää edes kunnostettua. Myös noiden akseleiden urakuulalaakerit oli tarkoitus vaihtaa samalla, toisesta on lähtenyt se pelti irti, mikä pitää kuulat erillään. En tiedä onko se syynä noiden neulalaakereiden tuhoon.
Tuon toisen akselin boorit on tosiaan myös fiksattava. Ja se kytkinkopan sisällä oleva booriholkki on aikalailla vaihtokunnossa, sitä ei taida saada enää edes kunnostettua. Myös noiden akseleiden urakuulalaakerit oli tarkoitus vaihtaa samalla, toisesta on lähtenyt se pelti irti, mikä pitää kuulat erillään. En tiedä onko se syynä noiden neulalaakereiden tuhoon.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuollainen olisi tarjolla, kiinostaako. Olen purkanut aikoinaa 255:sen leukun vaihdelaatikon. tuo tumppi, murikka-akseli ja muutama laakerikin on vielä jäljellä.
Sama akseli on toisessakin kuvassa, mutta hieman on ottanut pintaruostetta.
Sama akseli on toisessakin kuvassa, mutta hieman on ottanut pintaruostetta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ok, hyvä tietää. Jos näyttää, että sorvissa käyttäminen ei pelasta tuota minun omaa akselia, niin minä palaan asiaan.
En ole kyllä vielä etsinyt kovin aktiivisesti noita isoja laakereitakaan, joten en tiedä miten kiven alla ovat. Äkkiseltään tuntuisi, ettei niitä löydä kovin helposti ainakaan tuon lukkorengasuran kanssa, mutta voin toki olla väärässäkin. Tietysti saa kai sen uran tehtyä sorvissa, jos muuten vain oikeankokoiset laakerit löytyvät.
En ole kyllä vielä etsinyt kovin aktiivisesti noita isoja laakereitakaan, joten en tiedä miten kiven alla ovat. Äkkiseltään tuntuisi, ettei niitä löydä kovin helposti ainakaan tuon lukkorengasuran kanssa, mutta voin toki olla väärässäkin. Tietysti saa kai sen uran tehtyä sorvissa, jos muuten vain oikeankokoiset laakerit löytyvät.