Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Vanha Nuffield huoltomies sanoi. Lämmin kone tyhjäkäynnillä 800rpm/min. 30 ok. Tuossa kolmonen originaalimittarilla
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tänään sain sopivan mittarin ja pääsin testaamaan vanhan venttiilin.
Se on vain irrotettu suoraan ajosta ilman purkamista ja muuta huoltoa.
Avautuu 4,5bar paineella kuten odottaa sopinkin. Tuo tarkoittaa 65psi ja sen verran se Nuffinkin mittari näytti kierroksilla.
Tähän ei tarvi edes vaihtaa jousta jos vaikka heitänkin tämän puhdistettuna käyttöön. Mikäli kiinnitys käy uuteen pumppuun.
Seuraava testi onkin vasta pääsiäisenä kun pääsen taas Nuffin kimppuun.
Se on vain irrotettu suoraan ajosta ilman purkamista ja muuta huoltoa.
Avautuu 4,5bar paineella kuten odottaa sopinkin. Tuo tarkoittaa 65psi ja sen verran se Nuffinkin mittari näytti kierroksilla.
Tähän ei tarvi edes vaihtaa jousta jos vaikka heitänkin tämän puhdistettuna käyttöön. Mikäli kiinnitys käy uuteen pumppuun.
Seuraava testi onkin vasta pääsiäisenä kun pääsen taas Nuffin kimppuun.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Periaatteessa vajaan 1bar paine riittää aika pitkälle, koneen hajoamatta.
Eräässäkin moottorityypissä, on painemittarin sähköanturi öljypumpulta tulevan päänousukanavan yläpäässä, ja 0.7bar on siinä vielä ihan turvallinen lukema.
Tuosta nousukanavasta sitten haarautuu kanavat kampi- ja nokka-akselille sekä hydraulinostajille.
Kyseessä kuitenkin on siis yli 6-litrainen V-8 dieselmoottori.
Eräässäkin moottorityypissä, on painemittarin sähköanturi öljypumpulta tulevan päänousukanavan yläpäässä, ja 0.7bar on siinä vielä ihan turvallinen lukema.
Tuosta nousukanavasta sitten haarautuu kanavat kampi- ja nokka-akselille sekä hydraulinostajille.
Kyseessä kuitenkin on siis yli 6-litrainen V-8 dieselmoottori.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Periaatteessa vajaan 1bar paine riittää aika pitkälle, koneen hajoamatta."
"Periaatteessa", ihan oikeasti, nelipyttyisen nuhvin koneen tyhjäkäyntipaineet on korjausohjekirjan mukaan 0,7 - 1,05 kg/cm 2.
Ei millään pahalla.
Toki jokainen, voi oman koneen kanssa testailla vaikka mitä, mutta, totuus on, ei tullaisella remontilla öljynpaineita saa kukaan uuden koneen veroiseksi, muutenkuin koneistamalla kampiakselin ja laittamalla uudet laakerit.
Minulla on veneessä 2703 E mallin kuutoskone, 1987 kun ostin veneen ja lämpimällä koneella öljynpaineet olivat hiukka alle 1 kg, kävin kyselemässä foortin liikestä tarkempia tietoja, niin sanoivat 0,5 kg on suositus.
Esim. BMC kuutoskoneen öljynpaineet tyhjäkäynnillä n. 500 k/ min, 1,4 kg, 2000 k/ min 2,8 kg
"Periaatteessa", ihan oikeasti, nelipyttyisen nuhvin koneen tyhjäkäyntipaineet on korjausohjekirjan mukaan 0,7 - 1,05 kg/cm 2.
Ei millään pahalla.
Toki jokainen, voi oman koneen kanssa testailla vaikka mitä, mutta, totuus on, ei tullaisella remontilla öljynpaineita saa kukaan uuden koneen veroiseksi, muutenkuin koneistamalla kampiakselin ja laittamalla uudet laakerit.
Minulla on veneessä 2703 E mallin kuutoskone, 1987 kun ostin veneen ja lämpimällä koneella öljynpaineet olivat hiukka alle 1 kg, kävin kyselemässä foortin liikestä tarkempia tietoja, niin sanoivat 0,5 kg on suositus.
Esim. BMC kuutoskoneen öljynpaineet tyhjäkäynnillä n. 500 k/ min, 1,4 kg, 2000 k/ min 2,8 kg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Samoin, ei millään pahalla.
Itseasiassa olen pahoillani siitä, että tämä ketju on venynyt liian pitkäksi ja niin monipolviseksi että juonta on vaikea seurata.
Sen vuoksi kertauksena:
-Vanhalla kiinnileikanneella öljypumpulla ja kuluneilla laakereilla työkierrospaineet olivat 60-65psi
-Nyt uudella pumpulla ja uusilla laakereilla työkierrospaineet ovat 35-45psi
Tässä ei siis tavoitella uuden koneen paineita vaan niitä samoja vanhan koneen paineita jotka löytyivät ennen pumpun ja laakereiden vaihtoa.
Koska tyhjäkäyntipaineet kuitenkin nousivat 0 > 25psi niin oletan remontin onnistuneen. Samoin oletan puuttuvien paineiden karkaavan johonkin. Ilmeisin vaihtoehto on liian aikaisin avautuva uusi paineventtiili.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tämä ketju on ollut mukavaa luettavaa. Hyvinhän tuossa remontissa kävi kun paineet nyt pysyy tyhjäkäynnilläkin.
Ja jos nyt öljynpaineet pysyy tehtaan arvoissa niin ajoa vaan.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä
Ja jos nyt öljynpaineet pysyy tehtaan arvoissa niin ajoa vaan.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kari , älä aina tuijota niitä "kirjan ohjearvoja" aivan niin saakelen pilkulleen, ja niihin niin pilkuntarkasti takerru.
Jos moottorissa öljyä kiertää tyhjäkäynnillä edes puolenkilon paineella, se tuskin siittä heti hajoaa.
Ja kierroksilla ei tarvita sitä neljää kiloa, peläten että se paska nyt laukee siihen .....
Jos moottorissa öljyä kiertää tyhjäkäynnillä edes puolenkilon paineella, se tuskin siittä heti hajoaa.
Ja kierroksilla ei tarvita sitä neljää kiloa, peläten että se paska nyt laukee siihen .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
jusape kirjoitti: ↑10 Maalis 2023, 01:42 Kari , älä aina tuijota niitä "kirjan ohjearvoja" aivan niin saakelen pilkulleen, ja niihin niin pilkuntarkasti takerru.
Jos moottorissa öljyä kiertää tyhjäkäynnillä edes puolenkilon paineella, se tuskin siittä heti hajoaa.
Ja kierroksilla ei tarvita sitä neljää kiloa, peläten että se paska nyt laukee siihen .....
Kukahan lienee sanonutakaan se kone heti hajoaa jos ja kun öljynpaineet näyttävät 0,5 kg
Minä ole neuvoja antaessa aina "tuijottanut" korjausohjekirjassa mainittuihin arvoihin, ja tulen jatkossakin näin tekemään, ei se ole teknistä tietämättömyyttä.
Mietittäänpä, jos ja kun antaisin harhaanjohtavia teknisiä tietoja tällä foorumilla ja näistä johtuen jonkin nuhviharrastajan kone ns. laukeaa, ketä tässä tapauksessa syytettäisiin .
Kun aikoinaan kerroin eräässä yhteydessä oman kolmosnuhvin heikoista öljynpaineista koneremontin jälkeen, sanottiin että kyllä se kestää, kovaa ajoa vain. No kestihän se jonkin aikaa, sitten rupesi ahistamaan käyntiä, jätin soisontaan kyseisen nuhvin. Vaihdan uuden öljypumpun, kampiakselin runkolaakerit ja kirtokankien laakerit, vara kampiakselikin on jo käytetty koneistamolla.
On minulle sanottu Oulaisten tapahtumien yhteydessäkin, että teen liia tarkasti ja viimeisen päälle mm. koneremontitkin, mutta, kun itselle teen ja miksei muillekin, niin teen remontit viimeisen päälle kunnolla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Eihän täällä kukaan ole remontteja huonosti neuvonut tekemään.
Ohjearvoihin ja mittoihin on ollut toleranssit tehtaallakin ja riittää että niissä pysytään.
Turhaa meidän on sen tarkempaan yrittää.
Ohjearvoihin ja mittoihin on ollut toleranssit tehtaallakin ja riittää että niissä pysytään.
Turhaa meidän on sen tarkempaan yrittää.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ihan hyviä vinkkejähän täällä on saanut. Oma näkemys on kylläkin se, että jos nettikirjoittelun perusteella tekee typeryyksiä ja särkee koneensa niin turha siitä on syyttää muita kuin itseään. Jos nyt niin huonoja neuvoja sattuisi saamaan.
En sitten tiedä onko tämä ketju vähän väärässä osiossa kun tässä on kyseessä enemmänkin projektipäiväkirja. Minä kun olen ihan ummikko näissä hommissa niin on mukava jutustella eteen putkahtaneista asioista ja kuulla muiden kokemuksia. Harrastamistahan tämä edelleen on eikä hampaat irvessä puurtamista.
Vielä tuosta öljypaineasiasta. En minäkään ole sitä mieltä, että näillä paineilla kone olisi vaarassa. Mutta kun ohimoa rypistää tieto siitä, että kierroksilla paineet olivat paremmat ennen pumpun vaihtoa niin uteliaisuus pistää selvittämään syyn.
Vaikka täällä raati sanoisi yhteen ääneen, että aivan typerää hommaa niin tutkin silti
Minusta on vaan mukavaa tonkia asioita ja askarrella turhanaikaisia adaptereita joilla saa mittailtua paineta milloin mistäkin.
Ja onhan se niinkin että näistä asioiden tonkimisista ja kirjoitteluista voi olla joskus jollekin ihan hyötyäkin.
En sitten tiedä onko tämä ketju vähän väärässä osiossa kun tässä on kyseessä enemmänkin projektipäiväkirja. Minä kun olen ihan ummikko näissä hommissa niin on mukava jutustella eteen putkahtaneista asioista ja kuulla muiden kokemuksia. Harrastamistahan tämä edelleen on eikä hampaat irvessä puurtamista.
Vielä tuosta öljypaineasiasta. En minäkään ole sitä mieltä, että näillä paineilla kone olisi vaarassa. Mutta kun ohimoa rypistää tieto siitä, että kierroksilla paineet olivat paremmat ennen pumpun vaihtoa niin uteliaisuus pistää selvittämään syyn.
Vaikka täällä raati sanoisi yhteen ääneen, että aivan typerää hommaa niin tutkin silti
Minusta on vaan mukavaa tonkia asioita ja askarrella turhanaikaisia adaptereita joilla saa mittailtua paineta milloin mistäkin.
Ja onhan se niinkin että näistä asioiden tonkimisista ja kirjoitteluista voi olla joskus jollekin ihan hyötyäkin.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Niinku tuolla kuvassa jo laitoin. Nuo minun on n.1700rpm ja huoltomies50 vuoden kokemuksella sanoi 30 kun on 10/60n tyhjäkäyntipaineet lämpimänä ollaan normaalissa. Kirjasta en kanssa ole katsonut. Lankomiehellä on samanlainen Ford 6 kuin Karilla ja samat arvot
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Juuri tuo on tottaNelitahtari kirjoitti: ↑10 Maalis 2023, 16:36 Ihan hyviä vinkkejähän täällä on saanut. Oma näkemys on kylläkin se, että jos nettikirjoittelun perusteella tekee typeryyksiä ja särkee koneensa niin turha siitä on syyttää muita kuin itseään. Jos nyt niin huonoja neuvoja sattuisi saamaan.
En sitten tiedä onko tämä ketju vähän väärässä osiossa kun tässä on kyseessä enemmänkin projektipäiväkirja. Minä kun olen ihan ummikko näissä hommissa niin on mukava jutustella eteen putkahtaneista asioista ja kuulla muiden kokemuksia. Harrastamistahan tämä edelleen on eikä hampaat irvessä puurtamista.
Vielä tuosta öljypaineasiasta. En minäkään ole sitä mieltä, että näillä paineilla kone olisi vaarassa. Mutta kun ohimoa rypistää tieto siitä, että kierroksilla paineet olivat paremmat ennen pumpun vaihtoa niin uteliaisuus pistää selvittämään syyn.
Vaikka täällä raati sanoisi yhteen ääneen, että aivan typerää hommaa niin tutkin silti
Minusta on vaan mukavaa tonkia asioita ja askarrella turhanaikaisia adaptereita joilla saa mittailtua paineta milloin mistäkin.
Ja onhan se niinkin että näistä asioiden tonkimisista ja kirjoitteluista voi olla joskus jollekin ihan hyötyäkin.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Maurilta tilasin jouset. Bräkleeni on hyvä puhdistukseen voi laittaa reilusti ja hiukka tulta ni on kanssa hyvä pehmennyskari t kirjoitti: ↑20 Elo 2021, 20:24Kokeileppas noiden jarrukenkien puhdistusta etikalla, tällä konstilla nuorenamiehenä minin jarrurukenkiä pehmennettiin ennen katsastukseen menoa.Nelitahtari kirjoitti: ↑20 Elo 2021, 16:08 No niin, harjakaisryypyn paikka!
Nuffi liikkuin eilen ensikertaa kymmeneen vuoteen omin voimin!
Havaintoja:
-Kytkin oli aluksi jumissa, kuten arvata saattoi, mutta lähti helposti irti kun starttasi vaihde päällä.
-Ja kytkin tuntuu pitävänkin vaikka niistä varaosakyselyistä saattoi päätellä, että kytkin olisi kaput. Nythän on tosin ajettu vasta tyhjänä.
-Jarrut olemattomet. Mekaanisesti toimivat mutta pito on lähes nolla.
Avasin rummut. Kengissä on vielä vähän pintaa ja rummut Ok. Täytynee uusia kengat, josko olisivat vähän pehmeämmät.
Mutta mikä on normaali käynnistyvyys nuffille?
Nyt näillä 10-15'C keleillä ei käynnisty kylmänä ilman pakkosyöttöä. Savua tupruttaa kyllä mutta ei käynnisty. Sitten kun napsauttaa pakkosyötön päälle niin lähtee heti. Normaalia vai epänormaalia?
Kyllä nelosnuvin pitäis näillä keleillä pärskähtää käyntiin ilman pakkosyöttöä, paripäivää siiten 342: nen lähti nöyrästi käyntiin ilman pakkosyöttöä.
En muista nyt oletko säätänyt venttiilit herättelyn yhteydessä. Kansi kannattais käyttää irti ja katsella kuinka syvässä on venttiilit kannen tasopintaan nähden.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Piti jo aiemmin laittaa päivitys mutta pääsi unohtumaan joten laitetaas nyt.
Vaihtelin vuosi takaperein ruiskutuspumppuun laakerit ja stefan. Akseli oli stefan kohdalta vähän ruvella ja pelkäsin ettei se tule pitämään. Oikeassa olin.
Päädyin sitten sellaiseen korjaukseen, että tein akselille krymppisovitteisen sormuksen ja vaihdoin stefan.
Alkuperäinen on 20x35x6. Kaupasta löytyy kokoa 22x35x6 eli akselille millin seinämällä oleva sormus.
Laakerilukite väliin varmistamaan ja tiivistämään akselin ja sormuksen väli.
Vaihtelin vuosi takaperein ruiskutuspumppuun laakerit ja stefan. Akseli oli stefan kohdalta vähän ruvella ja pelkäsin ettei se tule pitämään. Oikeassa olin.
Päädyin sitten sellaiseen korjaukseen, että tein akselille krymppisovitteisen sormuksen ja vaihdoin stefan.
Alkuperäinen on 20x35x6. Kaupasta löytyy kokoa 22x35x6 eli akselille millin seinämällä oleva sormus.
Laakerilukite väliin varmistamaan ja tiivistämään akselin ja sormuksen väli.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Elo 2015, 16:06
- Konekalustoani: nuffield 4dm,nuffield 10/60
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ja alkoi pitämään?? Mulla luultavasti sama korjaus edessä. Aika nopeasti roiskuu pumpunkotelon öljyt pitkin lohkonkylkeä..Nelitahtari kirjoitti: ↑11 Maalis 2023, 22:03 Piti jo aiemmin laittaa päivitys mutta pääsi unohtumaan joten laitetaas nyt.
Vaihtelin vuosi takaperein ruiskutuspumppuun laakerit ja stefan. Akseli oli stefan kohdalta vähän ruvella ja pelkäsin ettei se tule pitämään. Oikeassa olin.
Päädyin sitten sellaiseen korjaukseen, että tein akselille krymppisovitteisen sormuksen ja vaihdoin stefan.
Alkuperäinen on 20x35x6. Kaupasta löytyy kokoa 22x35x6 eli akselille millin seinämällä oleva sormus.
Laakerilukite väliin varmistamaan ja tiivistämään akselin ja sormuksen väli.