Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Minulla 3:sessa kylmänä kierroksilla&tyhjäkäynti n. 50 ja lämpimänä tyhjäkäynti 30 ja 1500/kierrosta lämpimänä 45.
Pystysuodatin, pelkällä luistin tarkistuksella ja sihdin puhdistuksella nous paineet, ei ollut laakerivikaa.. Vinkkinä. Pohjoisessa on luistin jousia, ne myös veltostuvat ja muuttavat painetta.
Pystysuodatin, pelkällä luistin tarkistuksella ja sihdin puhdistuksella nous paineet, ei ollut laakerivikaa.. Vinkkinä. Pohjoisessa on luistin jousia, ne myös veltostuvat ja muuttavat painetta.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nuo paineet on ilmeisesti orkkismittarin näyttämiä lukemia ?
Jonka mittaustarkkuuteen en vlttämättä ihan niin vaan kuitenkaan luottaisi.
Jonka mittaustarkkuuteen en vlttämättä ihan niin vaan kuitenkaan luottaisi.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla 61:sessä kolmosessa orkkismittarin rinnalla mekaaninen Puuilosta ostettu mittari, kumpikin näyttää samoja lukemia. Rinnakaismittarin ostin edellisen koneremontin jälkeen, nyt pitää ostaa uusi öljypumppu niin eiköhän paineet rupea pysmään normaaleissa lukemissa.
Olen myös tässä nuhvissa kokeillut useampaakin nuhvin orkkismittaria ja aina samoja lukemia näyttävät.
Ihmettelen edelleen jusapea, miksi sinulle ei kelpaa mikään mitä täällä muut alan harrastajat kertoo.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Aamulla oli -6'CNelitahtari kirjoitti: ↑02 Maalis 2023, 11:31 Pitää seurata tilannetta.
Jos se edelleen romauttaa pakkasessa paineet niin täytyy sitten vaihtaa tuo imusihti vaakamalliseen.
Paineen lasku on tapahtunut vain reilummalla pakkasella ja ollut melko lyhytkestoinen ilmiö. Yllättävän nopeasti paineet nousivat kun koneen antoi käydä reipasta tyhjäkäyntiä. Näppituntumalla sanoisin, että jos sihdin läpäisykyky puhdistuksessa kaksinkertaistui niin ongelma on poissa.
Täräytin koneen käymään.
Paineet nousi oman mittarin lukemaan 40psi eikä laskenut siitä kuten on tehnyt aiemmin jo näissäkin lämpötiloissa.
Hetken käytyään mittari hivuttautui noin 50psi lukemiin.
Muutaman kilometrin ajolenkin jälkeen kone tyhjäkäynnille ja mittari näytti 20-25psi. Eli kuuman koneen tyhjäkäyntipaineet OK
Pieni pettymys kuitenkin on se, että ennen remonttia paineet oli työkierroksilla korkeammat. Noin 60psi tai ylikin kun nyt ne on kuumana noin 40psi
Uuden pumpun paineventtiili on ilmeisesti säädetty alakanttiin. Tai siinä on vetelämpi jousi.
Hmm. Annanko olla noin vai otanko vielä jossain vaiheessa öljypohjan pois ja katson onko se venttiili säädettävää mallia.
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 04 Maalis 2023, 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Muutaman kilometrin ajolenkin jälkeen kone tyhjäkäynnille ja mittari näytti 20-25psi. Eli kuuman koneen tyhjäkäyntipaineet OK
Korjausohjekirjan mukaiset paineet 90 asteisella koneella 10 - 15 lb, tyhjäkäynnillä, joten hyvältä näyttää, siintä huolimatta, että mittari on alkuperäinen.
Korjausohjekirjan mukaiset paineet 90 asteisella koneella 10 - 15 lb, tyhjäkäynnillä, joten hyvältä näyttää, siintä huolimatta, että mittari on alkuperäinen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ei ole alkuperäinen. Se oli rikki kun hommasin traktorin. Ostin uuden mittarin joka kävi suoraan alkupereiseen putkeen.
Vaikkei sen näyttämä olekaan mitenkään kalibroitu niin samalla mittarilla kuitenkin mittaillaan kuin ennen remonttia.
Tyhjäkäyntipaineet ovat siis nousseet reilusti.
Noita työkierrospaineita pitää vielä sulatella.
Ei ne pumpputehtaalla varmaan säädä niitä paineventtiilejä pumppukohtaisesti. Ovat hakeneet jonkin jousityypin tai säätöruuvin kiritsysarvon ja sillä mennään. Sitten paine on pumppuyksilöissä joissain rajoissa mitä sattuu olemaan.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Vaihdoin 10/60:iin mittarit kaikki aikanaan kunnosuksen yhteydessä ja vanha näytti aivan samoja lukemia kuin nyt paikalla oleva, se meni toisen näytön vuoksi vaihtoon. Kun vain öljy pääsee virtaamaan, niin luotettava on.kari t kirjoitti: ↑04 Maalis 2023, 08:38Minulla 61:sessä kolmosessa orkkismittarin rinnalla mekaaninen Puuilosta ostettu mittari, kumpikin näyttää samoja lukemia. Rinnakaismittarin ostin edellisen koneremontin jälkeen, nyt pitää ostaa uusi öljypumppu niin eiköhän paineet rupea pysmään normaaleissa lukemissa.
Olen myös tässä nuhvissa kokeillut useampaakin nuhvin orkkismittaria ja aina samoja lukemia näyttävät.
Ihmettelen edelleen jusapea, miksi sinulle ei kelpaa mikään mitä täällä muut alan harrastajat kertoo.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
No eihän tätäkään asiaa voinut jättää tutkimattaNelitahtari kirjoitti: ↑04 Maalis 2023, 18:31 Noita työkierrospaineita pitää vielä sulatella.
Ei ne pumpputehtaalla varmaan säädä niitä paineventtiilejä pumppukohtaisesti. Ovat hakeneet jonkin jousityypin tai säätöruuvin kiritsysarvon ja sillä mennään. Sitten paine on pumppuyksilöissä joissain rajoissa mitä sattuu olemaan.
Mietin, että milläs minä sen paineventtiilin toiminan selvitän.
Hmm. onhan mulla suutintesteri. Pitää vaan askarrella adapteri, jolla öljypumpun paineventtiilin saa kiinni siihen.
Ja huomenna pitää hakea IKH:lta 0-6bar mittari.
Jospa tällä viritelmällä saisi selville missä paineessa uusi ja vanha venttiili aukeaa ja saako niitä säädettyä.
Pitää ottaa M10x1 - 1/4 BSP nippa niin voi samalla mittarilla verrata koneen kyljestä paineita Nuffin oman mittarin näyttämään.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Eihän sitä öljypumpun paineventtiliä voi muuten säätää, kuin esim. lisäämällä 6 mm aluslaatoja jousen jäykistämiseksi. Kannattaa tilata maurilta uusi jousi. 0400335359
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Lähinnä haluan nähdä missä paineessa se uuden pumpun uusi venttiili aukeaa.
Sitähän me ei tiedetä onko se rakenteeltaan samanlainen kuin alkuperäinen. Siinähän voi vaikka olla ruuvisäätö. Tai sitten on vain yksinkertaisesti jousi kuten alkuperäisessä. Eikä vielä tiedetä sitäkään ovatko kiinnityksensä puolesta vaihtokelpoiset. Tutkitaas asia ja vertaillaan paineita....
Kuvassa alkuperäinen venttiili on kiinni testerissä ja uuden pumpun venttiili paikallaan traktorissa.
Kun ei viitsi sitä öljypohjaa moneen kertaan irrottaa niin pitää tehdä tutkimuksia irto-osilla.
Palaan asiaan kun jotain selviää.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Siihen jouseen on vapaa mitta ja yleensä se voi olla kulunut ohemmaksi -> paineet laskevat. Niin kuin Kari kirjoitti. Maurilta uusi jousi. Vaatii vain öljypohjan irroituksenNelitahtari kirjoitti: ↑06 Maalis 2023, 21:09Lähinnä haluan nähdä missä paineessa se uuden pumpun uusi venttiili aukeaa.
Sitähän me ei tiedetä onko se rakenteeltaan samanlainen kuin alkuperäinen. Siinähän voi vaikka olla ruuvisäätö. Tai sitten on vain yksinkertaisesti jousi kuten alkuperäisessä. Eikä vielä tiedetä sitäkään ovatko kiinnityksensä puolesta vaihtokelpoiset. Tutkitaas asia ja vertaillaan paineita....
Kuvassa alkuperäinen venttiili on kiinni testerissä ja uuden pumpun venttiili paikallaan traktorissa.
Kun ei viitsi sitä öljypohjaa moneen kertaan irrottaa niin pitää tehdä tutkimuksia irto-osilla.
Palaan asiaan kun jotain selviää.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jotenkin on vaan taas olo, ettei kommentoijat ehkä ymmärrä kirjoitettua / luettua.
Käsittääkseni siellä moottorissa olisi nyt uusi pumppu, kera pumpun mukana tulleen uuden paineventtiilin kanssa nyt paikoillaan, ja kuvassa oleva on vanhan pumpun vanha paineventtiili.
Käsittääkseni siellä moottorissa olisi nyt uusi pumppu, kera pumpun mukana tulleen uuden paineventtiilin kanssa nyt paikoillaan, ja kuvassa oleva on vanhan pumpun vanha paineventtiili.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Juuri näin.jusape kirjoitti: ↑07 Maalis 2023, 01:54 Jotenkin on vaan taas olo, ettei kommentoijat ehkä ymmärrä kirjoitettua / luettua.
Käsittääkseni siellä moottorissa olisi nyt uusi pumppu, kera pumpun mukana tulleen uuden paineventtiilin kanssa nyt paikoillaan, ja kuvassa oleva on vanhan pumpun vanha paineventtiili.
Ja jos katsoo tuota uuden pumpun kuvaa niin paineventtiili on ainakin päällepäin eri näköinen kuin alkuperäinen. Pahoin pelkään se Maurilta tilattu jousi ei käy uuden malliseen venttiiliin. Turha tilata mitään ennen kuin on selvitetty.
Mutta hei, tieteen ja tarpeettomien tutkimusten tekeminen on osa harrastusta.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kyllä kommentoija ymmärsi.Nelitahtari kirjoitti: ↑07 Maalis 2023, 07:32Juuri näin.jusape kirjoitti: ↑07 Maalis 2023, 01:54 Jotenkin on vaan taas olo, ettei kommentoijat ehkä ymmärrä kirjoitettua / luettua.
Käsittääkseni siellä moottorissa olisi nyt uusi pumppu, kera pumpun mukana tulleen uuden paineventtiilin kanssa nyt paikoillaan, ja kuvassa oleva on vanhan pumpun vanha paineventtiili.
Ja jos katsoo tuota uuden pumpun kuvaa niin paineventtiili on ainakin päällepäin eri näköinen kuin alkuperäinen. Pahoin pelkään se Maurilta tilattu jousi ei käy uuden malliseen venttiiliin. Turha tilata mitään ennen kuin on selvitetty.
Mutta hei, tieteen ja tarpeettomien tutkimusten tekeminen on osa harrastusta.
Joopa joo."Juuri näin". Kuvassahan oli, kuten jusape sanoi, ja minäkin sen havaitsin "vanha pumpun vanha paineventtiili". Käsitin, että Nelitahtari nimenomaan tarkoittaa tuon vanhan paineventtiilin tastausta, toki mainitsi myös uuden pumpun paineventtilinkin.
Noin äkkiseltää tuota uuden pumpun kuvaa katsellessa en havaitsen minkään muun tapaista säätöä kuin mitä vanhassa pumpussa on mahdollista, elikkä aluslaattaa jousen jatkoksi.
Ruuvisäätö paineventtiiliin, aika helppo homma, 5 mm kierteinen reikä korkkin, juosen päähän muistaaaksen jousi 8 mm, 8 mm unpinainen laatta, 5 mm pulttiin lukitusmutteri ja säätö valmis.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Sitä jousivoiman säätöruuvia mietin itsekin jollei tuolta korkin alta jotain sellaista jo löydy.
Tuo vanha venttiili on ihan vaan malllina jotta osasin tehdä adapterin. Jos uuden mallisessa venttiilissä onkin eri reikäjako niin ne mahtuu levyn vastakkaisiin kulmiin.
Toki haluan ensin mitata verrokiksi myös vanhan venttiilin avautumispaineen koska sillä työkierosten paine oli hyvä.
Tänään en saanut vielä sopivaa mittaria.
Lomakin loppui joten se uuden venttiilin tutkiminen menee pääsiäisen seutuun.
Eiköhän tähän joku monimutkainen ratkaisu saada aikaiseksi.
Hauskintahan tässä on se, että jos Nuffissa ei olisi öljynpainemittaria vaan pelkkä 0,5bar varoitusvalo niin olisin tyytyväinen enkä tekisi mitään. Mutta nyt kun näen mittarista että parempikin voisi olla niin pitää alkaa taas säätämään.
Tuo vanha venttiili on ihan vaan malllina jotta osasin tehdä adapterin. Jos uuden mallisessa venttiilissä onkin eri reikäjako niin ne mahtuu levyn vastakkaisiin kulmiin.
Toki haluan ensin mitata verrokiksi myös vanhan venttiilin avautumispaineen koska sillä työkierosten paine oli hyvä.
Tänään en saanut vielä sopivaa mittaria.
Lomakin loppui joten se uuden venttiilin tutkiminen menee pääsiäisen seutuun.
Eiköhän tähän joku monimutkainen ratkaisu saada aikaiseksi.
Hauskintahan tässä on se, että jos Nuffissa ei olisi öljynpainemittaria vaan pelkkä 0,5bar varoitusvalo niin olisin tyytyväinen enkä tekisi mitään. Mutta nyt kun näen mittarista että parempikin voisi olla niin pitää alkaa taas säätämään.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos