Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Saattais olla paineventtiilivikaakin sitten, siis EHKÄ ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Mulla on mennyt ohi tämä vastaus.
Ummikko kun olen näissä hommissa niin täytyy heti kysyä että mikä paineventtiili?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Syöttöpumpussa joka elementin päällä oleva takaiskuventtiili.
Avaaminen siististi tarvii käytännössä erikoisavaimen.
Avaaminen siististi tarvii käytännössä erikoisavaimen.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ne elementien takaiskuventtiilit oli pumpun kunnostuksen yhteydessä auki. Putsattiin ja tarkastettiin silmämääräisesti.
Ei korroosiota havaittavissa ja nippelit ehjiä.
Avattiin yläkautta, Suutinputkien lähtönatsat irrottamalla.
Ei korroosiota havaittavissa ja nippelit ehjiä.
Avattiin yläkautta, Suutinputkien lähtönatsat irrottamalla.
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 20 Joulu 2022, 06:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Paineventtiilien ja elementtien toiminta ei oikein muutoin tule esiin, kuin pumppupekissä pyörittelemällä vastapaineeseen hitailla kierroksilla.
Tyhjäkäyntikierroksilla voi määrät olla hyvinkin tasoissa jo, mut erot ja pikku vuodot korostuu 100rpm ja jopa allekkin pyöritetäessä.
Tyhjäkäyntikierroksilla voi määrät olla hyvinkin tasoissa jo, mut erot ja pikku vuodot korostuu 100rpm ja jopa allekkin pyöritetäessä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Täytyy nyt seurailla kuinka se pelittää ajan kanssa.
Jos käynnistysvaiva alkaa enemmän vaivaamaan kärsiällisyyttä niin käytän pumpun jossain penkitettävänä. Esimerkiksi jossai päin Varsinais-Suomea...
Tuota paineventtiilivikaa vastaan sotii mielestäni se, että kun se käynnistyy niin, käynnistyy kaikilla heti ja kun ei käynnisty niin mikään sylinteri ei yritä.
Jos joku paineventtiili vuotaisi niin eikö se olisi sylinterikohtainen ongelma?
Mutta joo. Nyt talven ajan kone on niin vähällä käytöllä, että antaa toistaiseksi olla. Täytyy sitten myöhemmin keväällä katsoa jos raapaisen pumpun toistamiseen irti ja mukaan. Olisihan siitä kiva tietää onko käynnistyspolttoaineen määrä lähellekään oikeaa.
Jos käynnistysvaiva alkaa enemmän vaivaamaan kärsiällisyyttä niin käytän pumpun jossain penkitettävänä. Esimerkiksi jossai päin Varsinais-Suomea...
Tuota paineventtiilivikaa vastaan sotii mielestäni se, että kun se käynnistyy niin, käynnistyy kaikilla heti ja kun ei käynnisty niin mikään sylinteri ei yritä.
Jos joku paineventtiili vuotaisi niin eikö se olisi sylinterikohtainen ongelma?
Mutta joo. Nyt talven ajan kone on niin vähällä käytöllä, että antaa toistaiseksi olla. Täytyy sitten myöhemmin keväällä katsoa jos raapaisen pumpun toistamiseen irti ja mukaan. Olisihan siitä kiva tietää onko käynnistyspolttoaineen määrä lähellekään oikeaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Saattaahan siellä olla jotain muuta takkuamistakin.
Esim säätötangossa ....
Esim säätötangossa ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Täytyy oikein kiitellä tuoda Defan lämmitintä. Lämmittää kannen yllättävän nopeasti kovastakin pakkasesta.
Neste kiertää vapaalla kierrolla kanteen oikein mainiosti.
Asennuspaikka on vaan ahdas. Ei milliäkään pelivaraa mutta mahtuu kumminkin.
Neste kiertää vapaalla kierrolla kanteen oikein mainiosti.
Asennuspaikka on vaan ahdas. Ei milliäkään pelivaraa mutta mahtuu kumminkin.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Sama threessä. Muutama minuutti niin letkulämmittimellä 10 min on lämpeempi kuin lohkolämmittimellä 3 varttiaNelitahtari kirjoitti: ↑27 Joulu 2022, 13:50 Täytyy oikein kiitellä tuoda Defan lämmitintä. Lämmittää kannen yllättävän nopeasti kovastakin pakkasesta.
Neste kiertää vapaalla kierrolla kanteen oikein mainiosti.
Asennuspaikka on vaan ahdas. Ei milliäkään pelivaraa mutta mahtuu kumminkin.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Noi öljynpaineet elää niin omia aikojaan, että taidan tällä lomalla pudottaa öljypohjan pois ja ottaa pumpun ja imuputken/sihdin mukaan.
Kun käynnistää pakkasesta niin paineen nousee mutta laskevat kohta lähes nollaan. Öljyjen vähän lämmettyä paineet nousee normaaliin.
Kesällä kuumalla koneella tyhjäkäynnillä painee taas aika matalat.
Toi pakkasongelma korjaantunee imusihdin modauksella. Tutkitaas pumpun kunto samalla.
Kammenlaakereiden kunto on tietysti iso kysymysmerkki myös.....
Kun käynnistää pakkasesta niin paineen nousee mutta laskevat kohta lähes nollaan. Öljyjen vähän lämmettyä paineet nousee normaaliin.
Kesällä kuumalla koneella tyhjäkäynnillä painee taas aika matalat.
Toi pakkasongelma korjaantunee imusihdin modauksella. Tutkitaas pumpun kunto samalla.
Kammenlaakereiden kunto on tietysti iso kysymysmerkki myös.....
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Itellä on fourissa se matala ja pyöreä sihti joka imee kaiken öljyn alta päin ja se väli öljypohjaan ei ole suuri. Tämä sihti ja öljypohja ois hyvä edes joskus puhdistaa. Tuohon paikkaan jos sakkaa kertyy niin öljynpaine ongelmia alkaa tulla.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Mielenkiintoista nähdä minkä mallinen sihti sieltä löytyy. Odotan, että se makaava pötkylä, joka pääsee imemään ilmaa yläkautta.
Öljypumppuja näkyy saavan uusiakin mutta aika kalliita. Joku sanoi kunnostaneensa alkuperäisiä. Uusia rattaita ei taida saada erikseen,
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Juu varmaan näitkin mun topicin 3:sta
Tikusta öljyt oli puhtaat. Kun otin pohjan irti, tuuma mönjää pohjalla, sihti tukossa. Sihti on sellainen lieriön muotoinen putken nokassa
Muista irroittaa/laittaa paperitiiviste sihtin juureen ja tarkistaa paineen säädön venttiilin luistin liikkuvuus (on pumpun kyljessä lukituksilla varmistettu ruuvi) luisti joka säätää painetta. Siinä on jousi. Se voi olla kuolleentunut myös.
Marjakankaalla/ Mauri Hahtolla on jousia.
Tikusta öljyt oli puhtaat. Kun otin pohjan irti, tuuma mönjää pohjalla, sihti tukossa. Sihti on sellainen lieriön muotoinen putken nokassa
Muista irroittaa/laittaa paperitiiviste sihtin juureen ja tarkistaa paineen säädön venttiilin luistin liikkuvuus (on pumpun kyljessä lukituksilla varmistettu ruuvi) luisti joka säätää painetta. Siinä on jousi. Se voi olla kuolleentunut myös.
Marjakankaalla/ Mauri Hahtolla on jousia.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Laskin öljyt pois ja propun reijästä tiirailemalla selvisi, että imusihti on noin 10cm korkea pystymallinen verkkotötterö.
Yläpää on niin lähellä öljyn pintaa että varmasti imee ilmaa sitä kautta.
No huomenna öljypohja irti.
Kuvan sihdestä siis keskimmäinen malli.
Yläpää on niin lähellä öljyn pintaa että varmasti imee ilmaa sitä kautta.
No huomenna öljypohja irti.
Kuvan sihdestä siis keskimmäinen malli.
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 02 Tammi 2023, 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Näitkö mun vastauksen?Nelitahtari kirjoitti: ↑02 Tammi 2023, 15:01 Laskin öljyt pois ja propun reijästä tiirailemalla selvisi, että imusihti in noin 10cm korkea pystymallinen verkkotötterö.
Yläpää on niin lähellä öljyn pintaa että varmasti imee ilmaa sitä kautta.
No huomenna öljypohja irti.
Kuvan sihdestä siis keskimmäinen malli.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä