10/42 ihmettelyä
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Moottori remonttia aloitin ja löytyi vähän mysteeriset sylinteriputken yläpäät. Eli lohkoon on yläpään laipan halkaisia porattu kokoon 124mm ja sen jälkeen holkitettu 114mm kokoon. Mikähän tämä lohko oikein on alkujaan ollut ja miksi tälläinen oikein on tehty? Onko muilla tullut vastaavaa esille? Keskimmäisen holkki nousi putken mukana ylös. Sylinteriputkien mitan muuten oli 110x114x95.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Eipä ole tuollaista tullut vastaan. Lohko ulkoapäin mahdollisesti saman näköinen mitä kolmosnuhveissa on.
Marjakankaan ilmoittamat three ja four mallin sylinteriputken mitat 95x106x114.
Marjakankaan ilmoittamat three ja four mallin sylinteriputken mitat 95x106x114.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olisko lohkon olake alkanut painua / pettää , ja tolleen haettu ehyempää ja tukevampaa / kantavampaa kohtaa lohkosta ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
On toki voitu tuollainen korjaus tehdä painumisen takia. Itellä tuli mieleen olisiko tuo holkitus voitu tehdä jo tehtaalla? lohkon poraus lipsahtanut isoksi ja korjattu holkilla tai valussa ei ole työvarat riittänyt. Miksi lie nuo paksut putket, näissähän pitäs olla 100mm männät alunperin. Öljyt ja nesteet sekaisin, siksi moottori auki.
Sylinteriputkien värähtely söi olakkeen reunan ja putki istutettiin holkin avulla uudelleen lohkoon. Oulussa Kesko näitä käytti koneistamassa. Omassa 3/45 Nuffieldissa tein hieman samanlaisen sovituksen. Muutama näin korjattu lohko on sattunut minulle vastaan tulemaan.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
No niin selvisihän se. Jotain tälläistä arvelinkin, että tämä korjaustapa on ollu laajemmin käytössä. Lohkon olake näissä varmasti herkkä painumaan kun noin mitätön on muutenkin. Eiköhän tämä moottori kuntoon vielä saada.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Onko näissä ollut ongelmia sylinteriputkien kestävyyden kanssa?ihmetyttää miksi tähän on nuo 95mm putket laitettu, alunperin ollu 100mm putket näissä. Putket ja männät tähän täytyy uusia ja mietityttää kestääkö 100mm putket?
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
- Konekalustoani: Leyland 384
Paljon parempi kestävyyden kannalta tuo 95mm putki tosin voimaa vähän menetetään verrattuna 100mm poraukseen.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Verhon Jussi kertoili putkista. Englannissa on -60 luvulla mm10 nuhveihin laitettu tarvikeputkea. Niiden saanti =ei mistään.
Onneksi ei ole osunu kohdalle
Onneksi ei ole osunu kohdalle
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Tätä 95x110x114 putkea on ainakin lh osan verkkokaupassa saatavilla. Tämä on varmaan juuri niitä tarvikeputkia. 100mm putket tähän laitoin samoilla ulkomitoilla, vanhat oli sen verran pahasti syöpynyt alapäästä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 193
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Jatketaanpa tähän aiheeseen vielä näistä sylinteriputkista. Tässä moottorissa oli putken halkaisija alhaalta o-renkaan kohdalta 110mm ja nyt tallissa on toinenkin kolmosen lohko ketjujakopäällä jossa myös nämä 110 mm paksut putket. Mikä idea näissä oikein on että kahta eri halkaisijaa on lohkoissa ja ilmeisesti ollut valmistuksessa rinnakkain vuosikausia? Näihin tarjotaan myös putkia joiden halkaisija on 106mm
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Verhon Jussin mainitsema oli joku mitä oli tehtaalla laitett ja enää hän vain sanoi. Minä en ole niin paljoa perillä tästäkään. Uskon näin. Ei ole kyllä tullut vastaan.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä