Oli tarkoitus vain muokata /lisätä "< osaluettelo."kari t kirjoitti: ↑30 Heinä 2022, 09:45Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.Nelitahtari kirjoitti: ↑28 Heinä 2022, 19:16 Tässä videonpätkä nuffi-projektin nykytilasta https://www.youtube.com/watch?v=e0BPYFdqgm4
Jossain vaiheessa täytyy ottaa tapeetille vetoakseleiden stefojen vaihto.
Siihen voisi heitellä pikku vinkkejä jos sellaisia on...
Olen kuullut huhuja, että akseleissa on vaihdettavat holkit, joihin stefat vastaavat. Saako näitä holkkeja jostain valmiina vai pitääko sorvailla?
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf. < osaluettelo.
Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla on tuottanut vaikeuksia saada osanumero 29 akselille perärepun kautta vaihdetteassa.Nelitahtari kirjoitti: ↑30 Heinä 2022, 21:15Hyvä vinkki heti jo alkuun. Olin lähetymässä hommaa perärepun kautta kuten montegoson näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=-kKXKVgcfs0kari t kirjoitti: ↑30 Heinä 2022, 09:45 Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf. < vasenpaan, osaluettelo.
Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Mulla on sellainen haaste, että traktori on mökillä pohjoisessa ja asustelen Pirkanmaalla. Eli kun jotain remonttia aikoo tehdä niin mahdollisuuksien mukaan yrittää valmistautua etukäteen ja varata sopivat emmeet mukaan, että saa homman kerralla maaliin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Enköhän irroita akselikotelon ja pura sitä kautta.
Sellainen pieni jännitysmomentti hommassa on, että toiselle puolelle lienee vaihdettu erilainen vetoakseli jossain vaiheessa.
Siinä on nimittäin erilainen akselin napa ja keskiö on hitsattu. Vanteen takapuolelta katsomalla mitään eroa ei ole mutta päästä katsottuna toinen on hitsattu ja toinen on kuppimallinen, kuten varaosakuvassa.
Sieltä voi löytyö joku ylläri kun alkaa purkamaan.
Sellainen pieni jännitysmomentti hommassa on, että toiselle puolelle lienee vaihdettu erilainen vetoakseli jossain vaiheessa.
Siinä on nimittäin erilainen akselin napa ja keskiö on hitsattu. Vanteen takapuolelta katsomalla mitään eroa ei ole mutta päästä katsottuna toinen on hitsattu ja toinen on kuppimallinen, kuten varaosakuvassa.
Sieltä voi löytyö joku ylläri kun alkaa purkamaan.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossapa mutama kuva stefaholkkien ja laakereitten asennuksesta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... en+001.JPG <
Ananasviipalepurkkiin sinolia, neljän minuutin lämmitys, holkit ja stefaholkit menee vaivattomasti paikoilleen.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... en+001.JPG <
Ananasviipalepurkkiin sinolia, neljän minuutin lämmitys, holkit ja stefaholkit menee vaivattomasti paikoilleen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ennen stefahommaa otin kuitenkin työn alle suutinkärkien vaihdon.
Talvellahan ne putsasin mutta kuluneet mitkä kuluneet.
Netistä löytämässäni Nuffin korjausmanuaalissa annetaan suutinholkeille niinkin raju kiristysmomentti kuin 9,68 kgm.
Onko parempaa tietoa?
Sille ylpään isolle mutterille ei kiristysarvoa löydy.
Talvellahan ne putsasin mutta kuluneet mitkä kuluneet.
Netistä löytämässäni Nuffin korjausmanuaalissa annetaan suutinholkeille niinkin raju kiristysmomentti kuin 9,68 kgm.
Onko parempaa tietoa?
Sille ylpään isolle mutterille ei kiristysarvoa löydy.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Suuttimien kiinnityspultit 12 lb.ft. (1,6 kg m) kertoo fourin ja three mallien korjausohjekirja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt puhumme eri osasta.
Tarkoitan suutinrunkoon kierrettävää suutinholkkia, jonka sisään kärki tulee.
Kiinnihän se pitää kunnolla olla koska suutinrungon ja kärjen rungon väliin ei tule tivistettä mutta siellä on 170bar painetta.
ps. Kuvassa vielä vanha kärki. Mallailen vaan jigiä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minä ole ymmärtänyt että sutinholkki nimitystä kätetään seuraavasta kuvassa olevasta holkista.
https://www.konekorjaamo.fi/leamk-330-- ... a-384.html
Tuota mikä on kuvassasi sanotaan suutimen rungoksi, johon kiinitetään suutin kärjen kiinnitysmutterilla.
Kärjen kiinnitymutterin kiristysmomenttia ei löytynyt fourin / three mallien korjausohjekirjasta.
Katselen huomenna muista korjausohjekirjoista.
https://www.konekorjaamo.fi/leamk-330-- ... a-384.html
Tuota mikä on kuvassasi sanotaan suutimen rungoksi, johon kiinitetään suutin kärjen kiinnitysmutterilla.
Kärjen kiinnitymutterin kiristysmomenttia ei löytynyt fourin / three mallien korjausohjekirjasta.
Katselen huomenna muista korjausohjekirjoista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Holkkihan se on tietysti kannessakin.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.
Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.
Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kymppimallien ja 3/45:sen , 46/5:sen korjausohjekirjasta: Suutimen kärkien mutterit 9,68 kpm (70 lb. ft.)Nelitahtari kirjoitti: ↑04 Elo 2022, 21:29 Holkkihan se on tietysti kannessakin.
Mutta toiset puhuu holkkina tästä putkimaisesta mutteristakin.
Tosiaan löytämässäni ohjeessa annetaan 9,68kgm kiristysmomentti ja se tuntuu äkkiseltään aika hurjalta tuollaiselle suht ohutseinämäiselle osalle.
Itse pyrin kaikista nuvien osista käyttämään korjausohjekirjoissa / varaosakuvastoissa mainittuja nimityksiä.
Tässä olisi hyvä aasinsilta kommentoida kauppapaikalla kirjoiteltua, mutta jätänpä kommentoimatta
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Uskottava se lähes sadan Newtonin momentti sitten on.
Itse tasavallan virallinen formulaselostaja sanoi valtakunnallisessa TV-lähetyksessä että auton takaosassa on jotain suuttimia joista tulee sinistä savua.
Automiehet kutsuvat niitä pakoputkiksi, kommentoi Keke.
Sattuu sitä parmmissakin piireissä.
Itse tasavallan virallinen formulaselostaja sanoi valtakunnallisessa TV-lähetyksessä että auton takaosassa on jotain suuttimia joista tulee sinistä savua.
Automiehet kutsuvat niitä pakoputkiksi, kommentoi Keke.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nuo suutinkärkien holkkimutterit kiristetään "kiinni" eli aika lujaa
Käytännössä noin 60Nm on riittävä momentti.
Suutinrungon kanteen kiinnitýspulttien momentti on aika yleisesti n.20Nm
Käytännössä noin 60Nm on riittävä momentti.
Suutinrungon kanteen kiinnitýspulttien momentti on aika yleisesti n.20Nm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Pesin tänään kaikki osat ultraäänipesurilla ja kasailin suuttimet uusilla kärjillä.
Vedin holkkimutterit 80Nm kireyteen. Ehjänä säilyivät.
Kyllä hienosti tupsauttelee uudet kärjet sumuja vaikka kuinka hitaasti nostaa painetta.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuos nyt ehtoolla yhden A6.354 perkinssin suuttimet laittelin, ja suutinkuppimutterit kiristelin taas ihan normi kiintoavaimella - kuten vuosien ajan olen tehnyt, ja eräänkin sata kpl muutakin suutinta niin olen tehnyt ......
Momenttiavainta en ole käyttänyt noiden holkkien kirraamiseen.
Momenttiavainta en ole käyttänyt noiden holkkien kirraamiseen.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68