Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Täytyypä oikein erikseen kiitellä Normadur-vinkistä.
Tuntuu olevan oikein lujaa maalia. Esimerkiksi pulttien kannoissa maali kestää hylsyllä vääntämistä ilman lohkeamista.
Tuntuu olevan oikein lujaa maalia. Esimerkiksi pulttien kannoissa maali kestää hylsyllä vääntämistä ilman lohkeamista.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
- Konekalustoani: Leyland 384
Kylmäkäynnistyvyyteen vaikuttaa jonkin verran tuo venttiilin syvyys ja sinikitkua antaa kylmänä kun puristukset ei ole ihan sitä mitä pitäs olla.Nelitahtari kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 21:35Ja minä kun luulin, että se mun pahin eli alunperin 0,9mm on jo paljon.janne.kosonen kirjoitti: ↑22 Kesä 2022, 21:16 Minulla 384 Leukussa vanha universaalin kansi venttiilit noin 3mm alle tason toimii mutta ei se hyvä ole.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Palaan vielä tähän tulppa-asiaan.Nelitahtari kirjoitti: ↑16 Maalis 2022, 17:25 Ei päivää ilman kysymystä:
Mitä ovat ne kolme messinkitulppaa vaihdeaskin kyljessä jarrun puolella?
1/2" neliökanta. Kierteen välistä hikoilee öljyä.
Ajattelin, että ovatko löystyneet... no ihan käsikireydellä ovat mutta kun varovasti kiersin niin kiertyvät sisään ja ulos mutta eivät tunnu pohjaavan mihinkään.
En uskaltanut tehdä mitään ennen kuin otan selvää, että onko niillä joku säätömerkitys?
Ovat nyt kyljen pinnan tasossa.
Viitsiskö joku jolla ne ei vuoda, katsoa onko ne tulpat kyljen tasassa vai sisempänä.
Jos on sisempänä niin kuinka paljon?
Koitin nyt väliaikaisesti tiivistää niitä kiertämällä ensi sen verran sisään, että sain kierrettä näkyviin ja sitten puhdistuksen jälkeen possuliimaa kierteeseen ja tulpat takaisin tasaan. Eihän ne tuolla kurin pitkäaikaisesti tule pitämään mutta en nyt jaksa öljyjäkään laskea pois.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Hieman on tasopinnasta ulompana minun kolmosnuhvissa joka on pihassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kiitos.
Katsotaan kauanko tuo possumassa pitää.
Täytyy kuitenkin laskea jossain vaiheessa öljyt pois ja irrottaa peräreppu. Vetoakselin stefa nääs...
Samalla sitten liimaa nuo kyljen tulpatkin tiiviiksi.
Siitä käynnistymisestä: Nyt siirtopumpun vaihtamisen jälkeen en ole tarvinnut pakkosyöttöä kertaakaan.
Ei se sillain yhden puristuksen yli pörähtämällä lähde mutta korkeintaan 1-2 sekunnin starttaamisella kuitenkin. Ja heti kaikilla.
Kun ei ole aiempaa kokemusta niin en oikein osaa sanoa onko tämä normaali minivac-BMC:n startti vai ei.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ihan normaalilta minivackin käynnistykseltähän tuo kuulostaaa. Minimecin pumpulla varustettu lähtee nöyremmästi käyntiin, kokemukseni perustuu three malleihin.Nelitahtari kirjoitti: ↑18 Heinä 2022, 18:30Kiitos.
Katsotaan kauanko tuo possumassa pitää.
Täytyy kuitenkin laskea jossain vaiheessa öljyt pois ja irrottaa peräreppu. Vetoakselin stefa nääs...
Samalla sitten liimaa nuo kyljen tulpatkin tiiviiksi.
Siitä käynnistymisestä: Nyt siirtopumpun vaihtamisen jälkeen en ole tarvinnut pakkosyöttöä kertaakaan.
Ei se sillain yhden puristuksen yli pörähtämällä lähde mutta korkeintaan 1-2 sekunnin starttaamisella kuitenkin. Ja heti kaikilla.
Kun ei ole aiempaa kokemusta niin en oikein osaa sanoa onko tämä normaali minivac-BMC:n startti vai ei.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Olen ollut trakaktoreiden kanssa hyvin vähän tekemisissä mutta sellainen näppituntuma on syntynyt, että vanhemmassa traktorissa melko usein sähköt ovat enemmän tai vähemmän riipin raapin.
Tämä oma Nuffi oli oikein malliesimerkki siitä. Hetken niitä irrallisia johdonpäitä ja teippiliitoksia päiviteltyäni totesin, ettei tästä ota mitään tolkkua. Vähän niin kuin savolais-alokkaan asento. Se ei korjaamalla parane vaan on tehtävä kokonaan uusi.
Laitoin päävirtakytkimen akun yhteyteen ja kaikki johdot uusiksi. Takavalot jäi silloin asentamatta.
Nyt rupesin niitä aikani kuluksi ihmettelemään ja pähkäilemään kaapelireittiä.
Kuinkahan ne takavalojen kaapelit pitäisi kulkea?
Meneekö alunperin molemmille puolille oma kaapeli mittaritaululta asti vai haarautuuko se jossain vaiheessa?
Lokasuojissa lienee ollut suojaputket sähkökaapelille..?
Ja miten se kuuluisi kulkea siitä astinlaudan ja jarrurummun haminoilta?
Tämä oma Nuffi oli oikein malliesimerkki siitä. Hetken niitä irrallisia johdonpäitä ja teippiliitoksia päiviteltyäni totesin, ettei tästä ota mitään tolkkua. Vähän niin kuin savolais-alokkaan asento. Se ei korjaamalla parane vaan on tehtävä kokonaan uusi.
Laitoin päävirtakytkimen akun yhteyteen ja kaikki johdot uusiksi. Takavalot jäi silloin asentamatta.
Nyt rupesin niitä aikani kuluksi ihmettelemään ja pähkäilemään kaapelireittiä.
Kuinkahan ne takavalojen kaapelit pitäisi kulkea?
Meneekö alunperin molemmille puolille oma kaapeli mittaritaululta asti vai haarautuuko se jossain vaiheessa?
Lokasuojissa lienee ollut suojaputket sähkökaapelille..?
Ja miten se kuuluisi kulkea siitä astinlaudan ja jarrurummun haminoilta?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
En pääsyt laitamaan näitä tiedostoja kuvat.fi:n sivuille, katsotaan nyt näin.
- Liitteet
-
- Fourin valaistuslaitteiten johtojen asennus 3.pdf
- (57.14 KiB) Tiedosto ladattu 74 kertaa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
No nyt on selkeät ohjeet!
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Välitilinpäätös
Kuten jossain aiemmassa viestissä mainitsin, päätavoite oli saada Nuffi sen verran kuntoon että sillä pääsee ja kehtaa mennä ajamalla mökkikylän, ja samalla Nuffin kotikylän, kesäjuhlille.
Nyt voi tyytyväisyydellä todeta, että se tavoite saavutettiin. Mamman kanssa ajeltiin mökkitietä ja kylän raittia juhlapaikalle ja kaksipaikkainen Nuffi tuprutti ylämäessä näyttävät voimasavut kun vedin kaasuvivun taakse.
Vielä on toki paljon hommaa:
Vetoakseleiden stefat pitää uusia ja maalaushommiakin jatkaa. Runko saa varmaan jäädä alkuperäiseen asuun mutta esimerkiksi etuaksila kaipaa maalia.
Mutta kone käy ja kukkuu sekä kaikki toimii.
Kuten jossain aiemmassa viestissä mainitsin, päätavoite oli saada Nuffi sen verran kuntoon että sillä pääsee ja kehtaa mennä ajamalla mökkikylän, ja samalla Nuffin kotikylän, kesäjuhlille.
Nyt voi tyytyväisyydellä todeta, että se tavoite saavutettiin. Mamman kanssa ajeltiin mökkitietä ja kylän raittia juhlapaikalle ja kaksipaikkainen Nuffi tuprutti ylämäessä näyttävät voimasavut kun vedin kaasuvivun taakse.
Vielä on toki paljon hommaa:
Vetoakseleiden stefat pitää uusia ja maalaushommiakin jatkaa. Runko saa varmaan jäädä alkuperäiseen asuun mutta esimerkiksi etuaksila kaipaa maalia.
Mutta kone käy ja kukkuu sekä kaikki toimii.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tässä videonpätkä nuffi-projektin nykytilasta https://www.youtube.com/watch?v=e0BPYFdqgm4
Jossain vaiheessa täytyy ottaa tapeetille vetoakseleiden stefojen vaihto.
Siihen voisi heitellä pikku vinkkejä jos sellaisia on...
Olen kuullut huhuja, että akseleissa on vaihdettavat holkit, joihin stefat vastaavat. Saako näitä holkkeja jostain valmiina vai pitääko sorvailla?
Jossain vaiheessa täytyy ottaa tapeetille vetoakseleiden stefojen vaihto.
Siihen voisi heitellä pikku vinkkejä jos sellaisia on...
Olen kuullut huhuja, että akseleissa on vaihdettavat holkit, joihin stefat vastaavat. Saako näitä holkkeja jostain valmiina vai pitääko sorvailla?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Sikaflexiä laitoin 15v aikaa sylinteriputkien ja o- renkaiden liukasteeksi. Vielä on pitänyt. Kunnolla esim. tinnerillä pesu, niin pysyy.Nelitahtari kirjoitti: ↑18 Heinä 2022, 18:30Kiitos.
Katsotaan kauanko tuo possumassa pitää.
Täytyy kuitenkin laskea jossain vaiheessa öljyt pois ja irrottaa peräreppu. Vetoakselin stefa nääs...
Samalla sitten liimaa nuo kyljen tulpatkin tiiviiksi.
Siitä käynnistymisestä: Nyt siirtopumpun vaihtamisen jälkeen en ole tarvinnut pakkosyöttöä kertaakaan.
Ei se sillain yhden puristuksen yli pörähtämällä lähde mutta korkeintaan 1-2 sekunnin starttaamisella kuitenkin. Ja heti kaikilla.
Kun ei ole aiempaa kokemusta niin en oikein osaa sanoa onko tämä normaali minivac-BMC:n startti vai ei.
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Ei epäilystäkään etteikö pysyisi jos saa puhtaaksi. Mutta kun työntää koko ajan jenkan välistä öljyvä.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑29 Heinä 2022, 22:09 Sikaflexiä laitoin 15v aikaa sylinteriputkien ja o- renkaiden liukasteeksi. Vielä on pitänyt. Kunnolla esim. tinnerillä pesu, niin pysyy.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.Nelitahtari kirjoitti: ↑28 Heinä 2022, 19:16 Tässä videonpätkä nuffi-projektin nykytilasta https://www.youtube.com/watch?v=e0BPYFdqgm4
Jossain vaiheessa täytyy ottaa tapeetille vetoakseleiden stefojen vaihto.
Siihen voisi heitellä pikku vinkkejä jos sellaisia on...
Olen kuullut huhuja, että akseleissa on vaihdettavat holkit, joihin stefat vastaavat. Saako näitä holkkeja jostain valmiina vai pitääko sorvailla?
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf.
Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Hyvä vinkki heti jo alkuun. Olin lähetymässä hommaa perärepun kautta kuten montegoson näyttää: https://www.youtube.com/watch?v=-kKXKVgcfs0kari t kirjoitti: ↑30 Heinä 2022, 09:45 Vetoakseleitten stefojen vaihtoon heitellään lisää vinkkejä siinä vaihessa kun tulee sinulle ajankohtaiseksi.
Jotakin kuitenkin tässä vaiheessa: Öljyt pois vaihdelaatikosta, minä ole irroittanut akselikotelon kokonaisuudessaan, mielestäni helpoin homma, ei tarvitse peräreppua irroittaa.
Jotkut ovat irroitaneet perärepun kautta vetoakselit stejaholkkien ja stefojen vaihtoa varten, olen yrittänyt itsekin muutaman kerran, mutta ei ole minulla onnistunut.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.pdf.
Valmiita stefaholkkeja lienee myös Hahton Maurilla hyllyssä 0400 335350 ja https://www.vmv-start.fi/443177452
Mulla on sellainen haaste, että traktori on mökillä pohjoisessa ja asustelen Pirkanmaalla. Eli kun jotain remonttia aikoo tehdä niin mahdollisuuksien mukaan yrittää valmistautua etukäteen ja varata sopivat emmeet mukaan, että saa homman kerralla maaliin.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos