Miten paljon on normaalia että moottori lämpiää ajon aikana kesällä? Vajaan 20 asteen lämpötilassa kun karhitsee kolmosvaihteella puolisen tuntia niin lämmöt nousee punaiselle asti. Talvi tehty lumitöitä ja aina pysynyt nätisti vihreällä.
Eli tarvitseeko laskea nesteet ja tarkistaa termostaatti? Ja mahdollisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä uudelleen kun siellä oli kuraa jo aiemmin. Miten vesipumpun toiminnan voi tarkistaa? Kone lämpimäksi että termostaatti auki ja paisuntasäiloön korkki varovasti auki ja nesteen pitäisi liikkua koneen käydessä?
Universal four lämmöt
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Vesipumppu on ok jos ei siivistä heiluttamalla tunnu väljää ja juorureijästä (pieni reikä ala puolella) tiputa. ota termostaatti ensin työn alle. Sen voi testata kun laittaa emännän kattilaan vettä kiehumaan. Ennen kiehumista pitäisi aueta. Jos moskaa järjedtelmässä. Huuhdohan lohko ja syyleri ensin. Lohkosta hana juurineen irti niin tulee moskat paremmin.
Se nesteen liikkuminen lämpimän poistaa termostaatin jumin. Tuo on minun keino
Se nesteen liikkuminen lämpimän poistaa termostaatin jumin. Tuo on minun keino
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei tarvitse huolestua jos muutaman millin on lämpömittarin viisari punaisella. Tarkasta lämmöt / nesteen määrä, syylärin korkin kautta jollakin lämpömittarilla joka mahtuu korkin reijästä sisään.Stede kirjoitti: ↑10 Heinä 2022, 08:37 Miten paljon on normaalia että moottori lämpiää ajon aikana kesällä? Vajaan 20 asteen lämpötilassa kun karhitsee kolmosvaihteella puolisen tuntia niin lämmöt nousee punaiselle asti. Talvi tehty lumitöitä ja aina pysynyt nätisti vihreällä.
Eli tarvitseeko laskea nesteet ja tarkistaa termostaatti? Ja mahdollisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä uudelleen kun siellä oli kuraa jo aiemmin. Miten vesipumpun toiminnan voi tarkistaa? Kone lämpimäksi että termostaatti auki ja paisuntasäiloön korkki varovasti auki ja nesteen pitäisi liikkua koneen käydessä?
Torstaina kun ajoin neliveto nuhvilla Oulaisiin (kaksi tuntia) , viisari oli noin 5 mm punaisella kokoajan.
Onneksi on lohkon takaosassa toinen mittari joka näytt numeroilla lämpötilan, tämä mittari näytti noin 88 astetta koko ajon ajan. Oli muuten kaihdin kiinni asennossa.
Huomenna haetaan kalusto kotiin, sitten ajetaan kaihdin aukia sennossa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kattilssa vedessä termostaatin lämmittäminen vaatii kyllä lämpömittarin sinne veteen myös mukaan.Massey-Nuffield kirjoitti: ↑10 Heinä 2022, 11:30 Vesipumppu on ok jos ei siivistä heiluttamalla tunnu väljää ja juorureijästä (pieni reikä ala puolella) tiputa. ota termostaatti ensin työn alle. Sen voi testata kun laittaa emännän kattilaan vettä kiehumaan. Ennen kiehumista pitäisi aueta. Jos moskaa järjedtelmässä. Huuhdohan lohko ja syyleri ensin. Lohkosta hana juurineen irti niin tulee moskat paremmin.
Se nesteen liikkuminen lämpimän poistaa termostaatin jumin. Tuo on minun keino
Alle 85 astetta pitäis olla jo hyvinkin auki.
Jokin kinkunpaistomittari, tms kelpaa vedenlämmön seuraamiseen ihan hyvin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tänään kalusto kotia, nyt ajettiin kaihdin auki asennossakari t kirjoitti: ↑10 Heinä 2022, 19:17Ei tarvitse huolestua jos muutaman millin on lämpömittarin viisari punaisella. Tarkasta lämmöt / nesteen määrä, syylärin korkin kautta jollakin lämpömittarilla joka mahtuu korkin reijästä sisään.Stede kirjoitti: ↑10 Heinä 2022, 08:37 Miten paljon on normaalia että moottori lämpiää ajon aikana kesällä? Vajaan 20 asteen lämpötilassa kun karhitsee kolmosvaihteella puolisen tuntia niin lämmöt nousee punaiselle asti. Talvi tehty lumitöitä ja aina pysynyt nätisti vihreällä.
Eli tarvitseeko laskea nesteet ja tarkistaa termostaatti? Ja mahdollisesti huuhtoa jäähdytysjärjestelmä uudelleen kun siellä oli kuraa jo aiemmin. Miten vesipumpun toiminnan voi tarkistaa? Kone lämpimäksi että termostaatti auki ja paisuntasäiloön korkki varovasti auki ja nesteen pitäisi liikkua koneen käydessä?
Torstaina kun ajoin neliveto nuhvilla Oulaisiin (kaksi tuntia) , viisari oli noin 5 mm punaisella kokoajan.
Onneksi on lohkon takaosassa toinen mittari joka näytt numeroilla lämpötilan, tämä mittari näytti noin 88 astetta koko ajon ajan. Oli muuten kaihdin kiinni asennossa.
Huomenna haetaan kalusto kotiin, sitten ajetaan kaihdin aukia sennossa
Kuva kertokoon miten kävi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 877
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Samaa näyttää 10:n lämpömittari sirkkeliä pyörittäessä n20° lämpötilassa
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä