"Englanninkielisessä korjauskirjassa, jollaisen löysin netistä, sanotaan että venttiilit pitää asentaa 0,508 - 0,762mm kannen tason alapuolelle jos koneessa on uudemman mallinen nokka-akseli."
Nämä arvot onkin sitten kymppimalleissa ja nuoremmissa, kerotaan suomenkielisessä korjausohjekirjassa
Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kaiken varalta, jos kelpaa.
Venttiilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi, ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enempi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"
Venttiilin ja ohjaimen välys 0,002-0,0029” (0,051-0,074 mm).
Venttiilin välys - Kuuma tai kylmä 0,13” (0,33 mm).
Venttiilin ohjaimen korkeus 0,417” (10,59 mm).
(sylinterin kannen yläpinnasta) 7/8” (22,23 mm).
Venttiilin jouset:
Vapaa pituus sisempi 1,8” (45,72 mm). Ulompi 2,25” 857,15 mm.
Pituus asennettuna, (venttiili suljettu,) sisempi 1,594” (40,487 mm. Ulompi 1,875” (47,625 mm).
Pituus asennettuna, (venttiili auki) sisempi 1,177” (29,896 mm) Ulompi 1,458” (37,033 mm).
Venttiilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi, ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enempi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"
Venttiilin ja ohjaimen välys 0,002-0,0029” (0,051-0,074 mm).
Venttiilin välys - Kuuma tai kylmä 0,13” (0,33 mm).
Venttiilin ohjaimen korkeus 0,417” (10,59 mm).
(sylinterin kannen yläpinnasta) 7/8” (22,23 mm).
Venttiilin jouset:
Vapaa pituus sisempi 1,8” (45,72 mm). Ulompi 2,25” 857,15 mm.
Pituus asennettuna, (venttiili suljettu,) sisempi 1,594” (40,487 mm. Ulompi 1,875” (47,625 mm).
Pituus asennettuna, (venttiili auki) sisempi 1,177” (29,896 mm) Ulompi 1,458” (37,033 mm).
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Raahen mootorikoneistamon omistaja / koneisaja oli hyvinkin tarkka noista venttiilijousten mitoista, sanoi, että venttilit rupeaa sakkaamaan kovilla kierroksilla raskaasti kuomitettuna.
Minulla tuossa 10/42:sessa selvät merkit yhdessä männässä.
Minulla tuossa 10/42:sessa selvät merkit yhdessä männässä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Fouriin ei tule muistaakseni sitä O- rengasta. Se tulee 460 ja kymppimalleihin, niissä tuo rakenne hieman erilainen. Eli 2 stefaa, huoparengas ja laippa moottorisilikonilla kiinni niin pitäs öljyt pysyä sisällä.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Samoin kiitos
Niin on metallihlhto kaunis
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 880
- Liittynyt: 23 Kesä 2018, 10:32
- Konekalustoani: 2 rattoria ja niihin työkalut käsityövalineitä
- NLCF r.y jäsen Nro: 477
Tuohan on hyvän oloinen. Hattu on pätevä.
Kara on alunalkaen pyölletty. Mutta olen aina sanonut, mikään ei ole niin helppoa kun muiden arvostelu.
Itse joskus 20v aikaa ennen nettejä oli sama vika ja silloin kävi tuuri kun vanhalla korjaamolla oli hyllyllä uusi ja oisko ollut 10mk
Kara on alunalkaen pyölletty. Mutta olen aina sanonut, mikään ei ole niin helppoa kun muiden arvostelu.
Itse joskus 20v aikaa ennen nettejä oli sama vika ja silloin kävi tuuri kun vanhalla korjaamolla oli hyllyllä uusi ja oisko ollut 10mk
Oli talvi tai kesä on Nuffield voiman pesä
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
On ne mullakin ollu maalattuja, ja hilseilee.Nelitahtari kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:02 Nyt seuraa ehkä typerin kysymys mitä tällä foorumilla on koskaan esitetty:
Onko nuffin venttiilikoppa alunperin maalattu sisäpuolelta?
Kun putsailen osia maalausta varten niin huomasin, että venttiilikoppa on sisäpuolelta maalattu ja maali hilseilee ilkeästi. Hilseet päätyy öljyn kiertoon.
Tietysti kopan sisäpinta on paljaana altis ruostumiselle kun kone sattaa seistä kuukausia käyttämättä. Ja talvellahan siellä kopassa on kosteutta riittävästi.
Onkohan se maalattu tehtaalla vai edellisen omistajan toimesta.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 108
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
On maalattu ja maali on kuin uusi. Ei hilseilyä.jamppi kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:12On ne mullakin ollu maalattuja, ja hilseilee.Nelitahtari kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:02 Nyt seuraa ehkä typerin kysymys mitä tällä foorumilla on koskaan esitetty:
Onko nuffin venttiilikoppa alunperin maalattu sisäpuolelta?
Voiko hilseilyn "puutos" johtua aktiivisesta käytöstä?
Viimeksi ennen minulle tuloa Nuhvi ollut apevaunun pyörittäjänä joten töissä päivittäin.
Koko historia ei ole tiedossa mutta tuskin seissyt joutilaana kovinkaan pitkiä aikoja.
Aiheesta toiseen: Nuhvilippiksiä (mustia) tilasin sähköp. 12.11. viime vuonna. Liekö postinjakaja ominut ittelleen kun eivät ole tulleet vielä?
Oransseja on entuudestaan. Oulaisista ostettuja.
Terv. jäsen 438
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Aiheesta toiseen: Nuhvilippiksiä (mustia) tilasin sähköp. 12.11. viime vuonna. Liekö postinjakaja ominut ittelleen kun eivät ole tulleet vielä?
Oransseja on entuudestaan. Oulaisista ostettuja.
Terv. jäsen 438
Saijalla oli jossain vaiheessa sähköposti pois pelistä.
Laita tilaus minulle sähköpostiin niin saadaan lipat liikkeelle, tavaraa pitäs vielä olla.
jarmo.nieminen@pp.phnet.fi
Oransseja on entuudestaan. Oulaisista ostettuja.
Terv. jäsen 438
Saijalla oli jossain vaiheessa sähköposti pois pelistä.
Laita tilaus minulle sähköpostiin niin saadaan lipat liikkeelle, tavaraa pitäs vielä olla.
jarmo.nieminen@pp.phnet.fi
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossapa sitten fourin ja three mallien imuventiili.Nelitahtari kirjoitti: ↑09 Kesä 2022, 21:48Kiitos. Tämä on vanhemman version kuva mutta tiivisteet lienevät samanlaiset.
Tuo kuva vahvistaa käsitykseni siitä, ette edellinen mekaanikko on veikannut väärää arpaa.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... tiilit.JPG > yksi oikealle kymppimallien ja 4/65:sen venttiilit.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "
Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
En tiedä mistä korjusohjeesta sinä tuon 0,7 mm oikein olet kaivanut.Nelitahtari kirjoitti: ↑18 Kesä 2022, 19:00Jos tästä tehtäisiin työkonetta niin ilman muuta kaikki viimeisenpäälle. Mutta kun edelleen vain käyttökunnostetaan hupilaitetta niin vikojen korjaaminen riittää.kari t kirjoitti: ↑13 Kesä 2022, 07:38 "Venttiilit laitettiin kaikki uudet ja seetit koneistettin. Kolmosen pako, joka oli se pahin, jäi 0,8mm syvään mutta vastaavasti imu on kannen tasossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että ei kannata rengastaa. "
Minä, henkilökohtatsesti olisin toista mieltä koneistajan kanssa, mutta, "jokainen taaplaa tyylillään."
Jos korjausohjeen mukaan venttiilit saa jäädä molemmat max 0,7mm syvään niin ei liene ongelmaa puristussuhteen kanssa siinä tapauksessa jossa imuventtiili on kannen tasossa ja pako 0,1mm ohjearvoa syvemmällä. Puristusuhde on kuitenkin parempi kuin silloin että molemmat olisi vaikka 0,5mm upoksissa, joka on ihan spekseissä.
Niillä käyttötunneilla jota minun käytössäni tälle koneelle koskaan kertyy venttiilit eivät tule kanteen uppoamaan. Tehköön seuraava korjaaja sitten kuinka priimaa vaan.
Sanasta sanaan lainattu three ja fourin korjausohekirjasta
"Jusien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistetaan , että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella"
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !