Harrasteprojekti. Leyland 255 -76

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Tammi 2022, 10:40

jusape kirjoitti:
11 Tammi 2022, 01:54
Pumpulta hydrauliyksikköön tulevien putkien tiivisteinä on jotkin fiiberi-massatiivisteet.
Jos sellaisia uupuu, putket ei asetu kunnolla linjaansa, eikä myöskään ohuemmilla CU-tiivisteprikoillakaan.
Eli paine voi päästä sieltäkin karkuun.
Jusape, ei muuten ole enään kymppimallin nuhveisakaan fiiperitiivisteitä hydrauliikassa missään kohtaan, saati sitten leukuissa. Pumpulta lehtevässä putkessa on yleensä messinkinen helmi liitoksessa, muualla O-renkaat.
( yleensä: sen takia koska minä olen viimeiseen projektiin laittanut nykyaikaisen helmen joka ei ainakaaan ollut messinkiä eikä kuparia)
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Tammi 2022, 11:29

kari t kirjoitti:
11 Tammi 2022, 10:40
jusape kirjoitti:
11 Tammi 2022, 01:54
Pumpulta hydrauliyksikköön tulevien putkien tiivisteinä on jotkin fiiberi-massatiivisteet.
Jos sellaisia uupuu, putket ei asetu kunnolla linjaansa, eikä myöskään ohuemmilla CU-tiivisteprikoillakaan.
Eli paine voi päästä sieltäkin karkuun.
Jusape, ei muuten ole enään kymppimallin nuhveisakaan fiiperitiivisteitä hydrauliikassa missään kohtaan, saati sitten leukuissa. Pumpulta lehtevässä putkessa on yleensä messinkinen helmi liitoksessa, muualla O-renkaat.
( yleensä: sen takia koska minä olen viimeiseen projektiin laittanut nykyaikaisen helmen joka ei ainakaaan ollut messinkiä eikä kuparia, uusittu putki ja helmi vasemmalla)
Liitteet
17.7.2021. Leylandin hyrraulipumppu (4).JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

19 Maalis 2022, 10:52

Lumi rupee sulamaan ja kohta on pakko ottaa leukku työnalle. Ei oo tallia enää kuin toukokuun loppuun käytössä,tarkoitus ois tuo nostolaite ja moottori korjata.
Moottorin suhteen pitää toivoa että selviäisi pelkällä kanneoikaisulla ja uudella tiivisteellä..
Pitääkin hommata osat valmiiksi. onko noissa latueroja,mistä kannattaisi hommata?

Nostilaitteesta on ajatus ottaa se alkuperäinen hydrauliyksikkö/ lohko pois ja korvata se erillisellä vaikka 3 karaisella lohkolla jolla ohjataan sit nostolaitesylinteriä ja lisähydee.. omaa pumppua kuitenkin on tarkoitus käyttää, onko sille kotain hylkymittoja olemassa jos sen kuitenki aukasis ja mittailisi samalla?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Maalis 2022, 19:00

matti.v kirjoitti:
19 Maalis 2022, 10:52
Lumi rupee sulamaan ja kohta on pakko ottaa leukku työnalle. Ei oo tallia enää kuin toukokuun loppuun käytössä,tarkoitus ois tuo nostolaite ja moottori korjata.
Moottorin suhteen pitää toivoa että selviäisi pelkällä kanneoikaisulla ja uudella tiivisteellä..
Pitääkin hommata osat valmiiksi. onko noissa latueroja,mistä kannattaisi hommata?

Nostilaitteesta on ajatus ottaa se alkuperäinen hydrauliyksikkö/ lohko pois ja korvata se erillisellä vaikka 3 karaisella lohkolla jolla ohjataan sit nostolaitesylinteriä ja lisähydee.. omaa pumppua kuitenkin on tarkoitus käyttää, onko sille kotain hylkymittoja olemassa jos sen kuitenki aukasis ja mittailisi samalla?
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... tiedot.odt
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

17 Huhti 2022, 16:39

Leukusta just rupesin kantta purkaa irti. Mutta nii se näyttää että pitänee putketkin käyttää pois,aika paljon o nestettä menny talven seisomisen aikana öljynsekaan..😒
Mistä tuohon löytyy nopeiten putkien o-renkaat ja kk laakerit ainakin..
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

18 Huhti 2022, 11:55

matti.v kirjoitti:
17 Huhti 2022, 16:39
Leukusta just rupesin kantta purkaa irti. Mutta nii se näyttää että pitänee putketkin käyttää pois,aika paljon o nestettä menny talven seisomisen aikana öljynsekaan..😒
Mistä tuohon löytyy nopeiten putkien o-renkaat ja kk laakerit ainakin..
https://nuhvi.fi/index.php/fi/tietopankki/varaosat
Mukana kuin peräpukama!
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

18 Huhti 2022, 21:55

No nii, putket on pois ja lohko puhistettu. Lohkossa ei mitään ongelmia ollutkaan.ylemmät putkien renkaat vaan huonona, alemmat ok..tuskin oli täältä vielä vuotanu.

Parissa putkessa on syöpymää just sen ylemmän o-renkaan kohalla, mietin jos uusis ne kaikki,nuo ikh:lla kaupan olevan putket ei hirveen hintasia ois. Mutta muistanko oikein oliko noissa ikh;n männänrenkaissa vikana ettei ne puristanu juuri mitään?
Tai kasaisko vaa vanhoilla putkilla ja sitä hylomasteria vai mikä se oli nii lisäksi..🤔

Kannen joutuu koneistamoon viemään,tiivisteessä oli liekkirengas poikki ollu ties kuin kauan ja se on kolon hakannut kanteen.. oli muutenkin vuotanu reilusti.
eli oikaisun se vaatii ja varmaan venttiilit joutuu kairaamaan samalla..
Ei siitä ihan halpa remontti tullutkaan..

Saako pelkkää öljypohjantiivistettä irrallaan mistään?
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

26 Huhti 2022, 19:01

Rojekti edistyy. Uudet putket tiivisteineen ja kk laakerit on paikallaa,öljypohja ottelee maalia ja kansi on edelleen koneistamossa. Kaikki suodattimet ja vesiletkut uusin samalla.
Jarruja kans tuli purettua kun oikea ei palauttanut kunnolla. Levyihin tulossa uudet kitkapinnat,paisutin oli hyvä mutta vivuston tapit vähän jokavälistä jumiin ruostunut.
Liitteet
IMG_20220418_134459215.jpg
IMG_20220423_132959884.jpg
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

04 Touko 2022, 07:56

Leukku heräsi eilen henkiin moottorin avaamisen jälkeen. Nyt näyttäs pysyvän nesteet niille tarkoitetussa tilassa. Kaikki neste ja polttoaineketkut tuli samalla uusittua.pääsi eroon vuotavista helmiliitoksista polttoainesuodattimen ja pumpunvälillä.
Myös suodattimet vaihdoin kaikki, sielläkin oli öljynsuodattimen alle virittänyt joku seppä toisenkin jousen ja pari niin isoa prikkaa että varmaan öljynkiertoa jo ahdistivat.

Onko tässä 255;ssa ilmansuodattimessa sitä sisempää suodatinta alkujaan? Mulla ei ollu enkä mä keksiny kuin sen sinne ois pysymään saanu..
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Touko 2022, 10:42

"Onko tässä 255;ssa ilmansuodattimessa sitä sisempää suodatinta alkujaan? Mulla ei ollu enkä mä keksiny kuin sen sinne ois pysymään saanu.."

Tuollainen suodatin siellä pitäisi olla ja tuollaisella kiinnitys.
Kaksi pönttä joutilaana, alimmaisessa ei ole suodatinta.
Liitteet
IMG_1870.JPG
IMG_1869.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

05 Touko 2022, 18:24

Samanlainen näkyy karilla tuo suoddtinkotelo olevan,onko siellä sisäpanosta tuon isomman suodattimen alla?

Leukku nyt koeajettu,toimii moottorin ja jarrujen puolesta nyt mainiosti..😃
Ohjauksessa on liikaa väljää edessä, siellä päällekkäisissä kolmioissa mihin vetotanko tulee ratilta.. niissä kolmiot siis väljiä toisiinsa nähden. Näkyi niissä olevan joku säätö/kiristyspulttikin,mutta oli nii jumissa ettei pyöriny muuta kuin se lukkomutteri.. mitä tuosta pultista kuuluisi tapahtua?
Liitteet
20220505_174450.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Touko 2022, 19:33

" Samanlainen näkyy karilla tuo suoddtinkotelo olevan,onko siellä sisäpanosta tuon isomman suodattimen alla?"
Ei ole mitään sisäpanosta, ainoastaan tuo yksi yksi iso suodatin.
Laitoin yv:tä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Touko 2022, 20:04

Tuolla kartiopultilla säädetään varsien välinen välys, sitä tarvitaan että tehostus toimisi. Kun se säätö on kohdillaan niin sitten säädetään suuntaventtiiliin tulevan tangon keskitys. Noihin on olemassa ihan tehdasohjeetkin mutta ne ei tuppaa toimimaan kun välyksiä on vähän siellä ja täällä. Tuo on yksinkertainen systeemi ja maalaisjärjellä säädettävä.
Mukana kuin peräpukama!
matti.v
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 21:08
Konekalustoani: 4-65

06 Touko 2022, 06:35

jamppi kirjoitti:
05 Touko 2022, 20:04
Tuolla kartiopultilla säädetään varsien välinen välys, sitä tarvitaan että tehostus toimisi. Kun se säätö on kohdillaan niin sitten säädetään suuntaventtiiliin tulevan tangon keskitys. Noihin on olemassa ihan tehdasohjeetkin mutta ne ei tuppaa toimimaan kun välyksiä on vähän siellä ja täällä. Tuo on yksinkertainen systeemi ja maalaisjärjellä säädettävä.
Jep. Nii epäilinkin että se välys tuolla säädetään. Mulla on siis tuo ite säätöpultti tässä jumissa,pitää tarjota sille pillillä lämpöä kun saan leukun ajettua syntymäkylilleni.
Renkaat tuosta puran seuraavana pois, kaikki vanteet puhallutan ja maalaan epoxit pohjalle ja vannehopeat parilla lakkakerroksella perään. Eteen jää nuo 11.5-15 renkaat mitkä nyt paikallaan. Taakse tulee käytetyt continentalin 18.4-30 vyörenkaat.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Touko 2022, 07:11

jamppi kirjoitti:
05 Touko 2022, 20:04
Tuolla kartiopultilla säädetään varsien välinen välys, sitä tarvitaan että tehostus toimisi. Kun se säätö on kohdillaan niin sitten säädetään suuntaventtiiliin tulevan tangon keskitys. Noihin on olemassa ihan tehdasohjeetkin mutta ne ei tuppaa toimimaan kun välyksiä on vähän siellä ja täällä. Tuo on yksinkertainen systeemi ja maalaisjärjellä säädettävä.
Kyllä korjausohjekirjojen antamat ohjeet toimii jos ja kun poistaa kaikista tapeista välykset.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... in+002.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin