Universal four 4DM herättely
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Siellä ei siis ollut prikkoja holkkien lisäksi.
Kuvittelin että olisi prikat ja niitä olin vaihtamassa mutta reikiä putsatessa aloin ounastelemaan, että nämähän ovatkin yhtä puuta niin siksi kyselin.
Nyt suuttimet ovat paikallaan ja ilman prikkoja.
Suuttimissa oli paineet suunnilleen oikein alunperinkin ja sumut ihan kohtuulliset.
Vain yhdessä suuttimessa suutinkärjen sisälläoleva neula liikkui kitkattomasti, yhdessä oli kokonaan jumissa ja kaksi sai juuri ja juuri sormivoimin ulos.
Sen yhden sai liikkeelle kun annoin kuumailmapuhaltimella vähän lämpöä ja vedin pihdeillä.
Suuttimien asentamisen jälkeen kone käynnistyi ennennäkemättömän helposti. Samoin kun käynnistin illalla vielä kokeilumielessä uudelleen.
Nollan keli, ei lämmitystä eikä pakkosyöttöä. Kone pärähti käymään ensimmäisen tai korkeintaan toisen puristuksen kohdalla.
Käynnistyvyys on parantunut koko ajan. Varmasti siihen vaikuttaa moni asia. Lämpö ja liike, karstojen palaminen, ehkä männänrenkaatkin ovat olleet vähän jumissa urissaan ja alkavat elpyä.
Suuttimien huolto ja ehkä pumpunkin huolto vaikka sen kohdallahan ei mikään oikeastaan muuttunut. Ei se laakereiden uusiminen oikein voi käynnistymiseen vaikuttaa.
Kuvittelin että olisi prikat ja niitä olin vaihtamassa mutta reikiä putsatessa aloin ounastelemaan, että nämähän ovatkin yhtä puuta niin siksi kyselin.
Nyt suuttimet ovat paikallaan ja ilman prikkoja.
Suuttimissa oli paineet suunnilleen oikein alunperinkin ja sumut ihan kohtuulliset.
Vain yhdessä suuttimessa suutinkärjen sisälläoleva neula liikkui kitkattomasti, yhdessä oli kokonaan jumissa ja kaksi sai juuri ja juuri sormivoimin ulos.
Sen yhden sai liikkeelle kun annoin kuumailmapuhaltimella vähän lämpöä ja vedin pihdeillä.
Suuttimien asentamisen jälkeen kone käynnistyi ennennäkemättömän helposti. Samoin kun käynnistin illalla vielä kokeilumielessä uudelleen.
Nollan keli, ei lämmitystä eikä pakkosyöttöä. Kone pärähti käymään ensimmäisen tai korkeintaan toisen puristuksen kohdalla.
Käynnistyvyys on parantunut koko ajan. Varmasti siihen vaikuttaa moni asia. Lämpö ja liike, karstojen palaminen, ehkä männänrenkaatkin ovat olleet vähän jumissa urissaan ja alkavat elpyä.
Suuttimien huolto ja ehkä pumpunkin huolto vaikka sen kohdallahan ei mikään oikeastaan muuttunut. Ei se laakereiden uusiminen oikein voi käynnistymiseen vaikuttaa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:
Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki
Miksi näin?
Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:
Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki
Miksi näin?
Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuollaiset venttilien säätöohjeet löytyy vielä viljankeltaisten leukkujen käyttöohjekirjastakin.Nelitahtari kirjoitti: ↑18 Huhti 2022, 20:49 Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:
Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki
Miksi näin?
Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kai tuossa on ajatus että olis tarkempi kohdistus säätökohdalle. Mutta pytty kerrallaan olen itsekkin säädellyt kaikista parillisista koneista. Yksi Mackin kone ei toiminu tuolla systeemillä, jenkeillä on joissain ihan omia systeemeitä.kari t kirjoitti: ↑19 Huhti 2022, 06:49Tuollaiset venttilien säätöohjeet löytyy vielä viljankeltaisten leukkujen käyttöohjekirjastakin.Nelitahtari kirjoitti: ↑18 Huhti 2022, 20:49 Selailin Nuhvin ohjekirjaa ja kiinitin huomioni venttiilien säätöohjeeseen.
Siinä käsketään säätämään jokainen venttiili tietyssä kampiakselin asennossa:
Venttiili 1 kun venttiili 8 on täysin auki
Venttiili 2 kun venttiili 7 on täysin auki
Venttiili 3 kun venttiili 6 on täysin auki
Venttiili 4 kun venttiili 5 on täysin auki
Venttiili 5 kun venttiili 4 on täysin auki
Venttiili 6 kun venttiili 3 on täysin auki
Venttiili 7 kun venttiili 2 on täyvin auki
Venttiili 8 kun venttiili 1 on täysin auki
Miksi näin?
Minä olen aina tottunut säätämään sylinterin molemmat venttiilit silloin kun kyseinen sylinteri on työtahdin yläkuolokohdassa.
Eli 4-mukisen koneen venttiilit neljässä kammen asennossa eikä kahdeksassa.
Onko tähän joku syy?
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Kevin eilen lomapäivän ratoksi venttiilit läpi tuon ohjekirjan kaavion mukaan ja samaan lopputulokseen tulin kuin perinteiselläkin menetelmällä.
Mittasin samalla puristukset uudelleen nyt kun koneella on ajettu jonkun verran ja karstoja on poltettu.
1 ja 4 sylintereissä mittari tapittaa kuten ennenkin mutta 2 ja 3 on vain 16-17bar.
Taidan päätyä siihen, että raapaisen tällä mökkireissulla kannen irti ja tutkiskelen venttiilipuolta kotiverstaalla.
Koska paineilmatestin perusteella ainakin pakoventtiilit vuotavat eikä huohottimesta tule käydessä juuri mitään niin oletan paineiden karkaavan venttiilien kautta
Nyt vain sormet ristiin, ettei kannessa ole murtumia.
Mittasin samalla puristukset uudelleen nyt kun koneella on ajettu jonkun verran ja karstoja on poltettu.
1 ja 4 sylintereissä mittari tapittaa kuten ennenkin mutta 2 ja 3 on vain 16-17bar.
Taidan päätyä siihen, että raapaisen tällä mökkireissulla kannen irti ja tutkiskelen venttiilipuolta kotiverstaalla.
Koska paineilmatestin perusteella ainakin pakoventtiilit vuotavat eikä huohottimesta tule käydessä juuri mitään niin oletan paineiden karkaavan venttiilien kautta
Nyt vain sormet ristiin, ettei kannessa ole murtumia.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Se on yksi hyvä vaihtoehto jota mietin itsekin.
Kun painoin paineilmaa sylinteriin 2 venttiilien ollessa kiinni niin pakoputkessa pihisi.
Mutta voihan se toki kiertää palaneen tiivisteen kautta kolmoseen ja sieltä avonaisen venttiilin kautta pakoputkeen.
No, huomenna kansi irti niin selviää. Ja samalla putsaan venttiilit, seetit ja kanavat joka tapauksessa vaikka olisikin vain tiivistevika.
Mitään "turhia" osia ei ole tarkoitus kuitenkaan uusia, koska kone on vain hupi- ja harrastekäytössä. Ja satunnaista linkousta mökkitiellä.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eikös niitä ole kahta eri laja, kannen suutinholkkia.kari t kirjoitti: ↑16 Huhti 2022, 19:28Ei BMC koneiden suutinholkeissa öle mitään erillisiä prikkoja, pelkkä suutinholkki vain. Tuossapa taitaakin olla syy miksi sinun nuhvisi on huono lähtemään käyntiin.Nelitahtari kirjoitti: ↑16 Huhti 2022, 19:12 Tänään oli suuttimet irrallaan.
Purin ja putsasin sekä säädin avautumispaineet.
Ei ne täydelliset suuttimet ole mutta ihan kelvolliset.
Piti samalla vaihtaa pohjaprikat mutta eikö BMC;n koneessa olekaan erllisiä suutinprikkoja?
Vaikuttaa kuin pohja olisi samaa puuta kupariholkin kanssa.
Pohjallista ja pohjatonta = pohjalliseen ei prikkoja - pohjattomaan prikat ....
Ja suutinkorkeudella on aika iso merkitys palotapahtuman kannalta ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
No niin. Otsalohko on irrallaan mutta eipä sieltä mitään näkyvää vikaa löytynyt.
Kannentiiviste on ehjä eikä kannessa näy vuotohohtia.
Karstaa on yllättävän vähän niin männissä kuin kannessakin.
Sylintereissä ei tunnu pykälää kuin ihan nimeksi. Luulen, että siitäkin oin suurin osa karstakerrostumaa.
Silmämääräisesti pakoventtiilit on syvemmällä kuin imut. Tarkempi mittailu jää kotiverstaalle.
Kannentiiviste on ehjä eikä kannessa näy vuotohohtia.
Karstaa on yllättävän vähän niin männissä kuin kannessakin.
Sylintereissä ei tunnu pykälää kuin ihan nimeksi. Luulen, että siitäkin oin suurin osa karstakerrostumaa.
Silmämääräisesti pakoventtiilit on syvemmällä kuin imut. Tarkempi mittailu jää kotiverstaalle.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Sen enempää vielä purkamatta voinee todeta, että tuossa pakoventtiilissähän se kakkosen vuoto on.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Nyt kaivattais vähän kokemusta ja näkemystä tuohon kansihommaan.
Marjakankaalla näyttää olevan tarjolla pakoventtiilin istukoita.
Onko näissä kansissa vaihdettavat seetit vai onko tuo saatavana oleva vain aihio koneistajalle joka jyrsii alkuperäisen kiinteän seetin pois?
Mitään täydellisesti peruskorjattua kantta ei ruveta tekemään vaan vain viat korjataan.
Ainakin nuo kakkosen ja kolmosen pakoventtiilit menee uusiksi + seetit ja ilmeisesti ohjurit. Tarvittaessa kaikki pakoventtiilit.
Käykö Marjakankaan / IKH:n ohjurit ihan suoraan sellaisenaan vai vaatiiko vaihto koneistushommia?
Näkemyksiä....
Marjakankaalla näyttää olevan tarjolla pakoventtiilin istukoita.
Onko näissä kansissa vaihdettavat seetit vai onko tuo saatavana oleva vain aihio koneistajalle joka jyrsii alkuperäisen kiinteän seetin pois?
Mitään täydellisesti peruskorjattua kantta ei ruveta tekemään vaan vain viat korjataan.
Ainakin nuo kakkosen ja kolmosen pakoventtiilit menee uusiksi + seetit ja ilmeisesti ohjurit. Tarvittaessa kaikki pakoventtiilit.
Käykö Marjakankaan / IKH:n ohjurit ihan suoraan sellaisenaan vai vaatiiko vaihto koneistushommia?
Näkemyksiä....
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Ei taida olla vaihdettavia seeti renkaita. Koneistamossa kyllä tekevät ne itse jos tarvii rengastaa. Vie kansi vaan koneistamoon ja tutkikaa mitä kannattaa tehdä. Uudet venttiilit saattaa olla sen verran paksumpia ettei edes rengastaa tarvi, voi riittää pelkkä koneistus. Ohjurin vaihdot hoituu siellä myös, itse vaihtaen voi tulla vahinkoa helposti.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minä olen koneistanu istukat ja laittanu uudet venat, sitten kansi koneistukseen ja niin paljon pois että venat on oikealla tasolla.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 450
- Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
- Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM
Tämä olisi tietysti helpoin, mukavin ja nopein tapa.
Mutta harrastuksen kannalta olisi tylsä vaihtoehto viedä kansi suoraan koneistamoon.
Tasohiontahan siihen on minimissään teetettävä mutta ensin pitää kuitenkin tutkia ja katsoa mitä pystyy tekemään itse. Mulla kun on isän puolelta sellainen sukurasite, että kaikki on ihan pakko tutkia, opetella ja yrittää tehdä itse. Vaikka se joskus tulee kalliiksi
Mutta asiaan:
Paljonko näissä hommissa on paljon?
Siis paljonko venttiilin uppoama kannen tasosta on liikaa?
Mittasin tasopinnat samalla kun irrottelin imu- ja pakosarjat ja putsasin karstat.
Imuventtiilit ovat kaikki 0,8-0,9mm kannen tasosta. Samoin Nelosen pako.
Ykkosen ja kolmosen pako 1,0mm ja kakkonen, jossa on selvät vuodon merkit, on 1,2mm montussa.
Nuffivideoita ja muutakin: https://www.youtube.com/@kapteenikaarna/videos
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Nelitahtari" sinullahan lienee myös korjausohjekirjakin, mtta siintä huolimatta.
Suora lainaus korjausohjekirjsta:
"Jousien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistettaan, että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen yläpinnan tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella."
Venttilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi , ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enenpi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"
Toki jokainen kunnostaa omansa koneen miten haluaa, mutta suosittelen "Tuusaajan" suositamaa menettelytapaa. Itse olen kaikki kannet kunnostuttanut joko mootorikoneistamossa taikka ammattikoululla.
Toki purkanut itse ja arvoinut kansien kunnon. Kaikkiin olen laitattanut uudet venttiilit, seetit tarvittaessa, venttilien ohjarit ja tarvittaessa mitat täyttävät venttilien jouset.
Suora lainaus korjausohjekirjsta:
"Jousien pitäessä venttiilit paikoillaan tarkistettaan, että venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen yläpinnan tasalla tai korkeintaan 0,010" (0,254 mm) sen alapuolella."
Venttilien jouset:
"Jos jousien vapaapituus on enemmän kuin 1/8" (3 mm) ohjausarvoa lyhyempi , ne on vaihdettava. Samalla kertaa tarkistetaan suoruus akselin suhteen. Jos päät eroavat enenpi kuin 0,015" (0,38 mm) on jouset vaihdettavat"
Toki jokainen kunnostaa omansa koneen miten haluaa, mutta suosittelen "Tuusaajan" suositamaa menettelytapaa. Itse olen kaikki kannet kunnostuttanut joko mootorikoneistamossa taikka ammattikoululla.
Toki purkanut itse ja arvoinut kansien kunnon. Kaikkiin olen laitattanut uudet venttiilit, seetit tarvittaessa, venttilien ohjarit ja tarvittaessa mitat täyttävät venttilien jouset.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !