Pitkään on ollut tämä suunnitelma aurasta kuutosen keulalle, ja nyt se tuli viimein toteutettua kun sain käsiini vääntyneen Eurolevyn josta oikomalla ja hieman leventämällä saatiin sovite Jamesin aisojen ja auran kiinnikkeiden välille. Tässä vaiheessa en laita kallistussylinteriä, koska sellainen olisi tuon auran kanssa tarpeeton. Ketju ajaa asian.
Mutta jotenkin nuo kuormaajan aisat ovat kierossa, näkee kuskin paikalta kuinka tuo auran pitkittäistuki osoittaa selvästi oikealle. Toivottavasti ei ilmene puoltamisena auratessa!
Tämä kun oli tehty niin tempaisin ruman ruostepöntön pois ja laitoin tilalle MF:n vanhan mutta ehjän vaimentajan. Onhan tuo ehkä vähän pilli tähän koneeseen mutta eipähän ainakaan vuoda joka välistä, ja lopputulos on mielestäni tasapainoisen näköinen. Hyvä asia on sekin että ovaalin mallinen vaimentaja mahtui moottorin kupeelle eikä ole näkökentässä. Alakäyrä joka oli siis aiemmin "cityleukku" -nimimerkin traktorissa jatkaa nyt tässä koneessa.
Eräs tärkeä asia talvikäyttöä varten on tietenkin lohko- tai tässä tapauksessa letkulämmitin. Luulin vastuksen olevan oikosulussa, mutta vika paikantui panssarikaapeliin joka tuli vetämällä pois pistokkeesta. Onneksi pistoke oli purettavissa joten lyhensin kaapelia ja laitoin rasian kiinni sopivaan kulmarautaan, näin siksi ettei kaapeli tule kierteelle. Jospa se nyt kestäisi. Seuraavassa kuvassa näkyy myös kysymyksiä herättävä moottorin kiinnityspultti. Pesemättä tuo nyt vielä jäi kun painepesuri ei ole ollut iskussa.
Näiden toimien lisäksi vaihtelin löpösuodattimet ja tarkistin siirtopumpun, laitoin ajovalot kuntoon, kopin takalasin paikoilleen kun sellainenkin ollut jo tovin hankittuna ja lopuksi vielä puuttuvan ovenkahvan vasemman puoleiseen oveen. Aikaisemmin tuli tutkittua myös lasinpyyhkijä kuntoon, vika oli onneksi vain maajohdossa.
Nyt kai tässä ei tarvitse kuin ensilumia ootella...
Leyland 2100+Hymas 4 -76
Valvoja: automies560
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kyllähän noissa yleensä on jonkinlainen jousto tökkäämistä vastaan, tosin tuo kärkiaura ei ole niin herkkä. Sitä ei usko miten nopeasti isokin mies on ratin alla lattialla kun aura tökkää kaivonkanteen. Joka vuosi on joku katkonu kylkiluitaan ja sen takia rakkoreissakin on kunnon istuimet ja vyöt.
Mukana kuin peräpukama!
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Jospa ei tökkimistä tapahtuisi kun tuo aura on sen mallinen että terät ovat maata vasten ihan lappeellaan. Ja tarkoitus on vain omaa, tuttua reilun 2km yksityistietä aurailla lähinnä hankalissa keliolosuhteissa eli kun on satanut 20 senttiä lunta lämpötilan ollessa nollan tuntumassa. Täällä seudulla lumimäärät on niin isoja että mitenkään ei pelkällä auralla voi koko talvea mennä, pakkasilla mennään normaalisti lingolla.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Leylandilla tuli loppusyksystä vielä pieni kuljetushomma, kun korjasin aiemmissa kuvissa näkyvää ladon kattoa ja sinne vein traktorilla tarvikkeita. Huollon jälkeen eli uusien suodattimien ja pakoputken kanssa, menohalujakin tuntui olevan aavistuksen aikaisempaa enemmän, ja sama lenkki joka kesällä nostatti lämmöt H-merkistä oikealle, nyt neula jäi osoittamaan vasemmalle puolelle. Toki ilman lämpötilakin oli paljon alempi ja sää sateinen, joten tuo ei ole ihan vertailukelpoinen juttu.
Pysyvä ensilumi satoi täällä 22.11.2020 ja sitä tuli 30cm heti kerralla. Täytyi siis käynnistellä kuutonen, ottaa kärry irti ja asentaa ketjut paikoilleen. Onneksi sopi vasenkin riimu olemaan, vaikka ahdasta on tankin ja pyörän välissä.
Aura kiinni, ja ensiksi koettamaan pellolle. Kyllä meinasi kuljettajalla hymy olla korviin asti, kun lähti ura aukenemaan siihen malliin. iso nelosvaihde tuntui oikein sopivalta, ja nyt, ensimmäistä kertaa alkoi saada tuntumaa siihen millainen vääntö tuosta moottorista löytyykään! Peltomutkan jälkeen tielle, jonka aurailin lopulta useamman kerran päästä päähän. Kiinnityspisteen muutin ylempiin reikiin, jolla sai kärjen pysymään hieman paremmin tiessä, mutta silti jäi vaikutelma että tuolla ei pysty kyllä ollenkaan tamppautunutta lunta höyläämään, jos autolla on keretty mennä niin ainoastaan irtolumen tuolla saa sivuun. Ja ohjausjarrut osoittautuivat myös tarpeellisiksi. Aivan hyvin pystyy myös toispuolisesti työntämään vallia kauemmaksi.
Tuollaista jälkeä sillä avauspäivänä tuli:
Seuraava isompi lumikertymä saatiin joulukuun alussa, noin 20cm lisää, ja nämä kuvat ovat toiselta aurauskerralta. Tämän jälkeen ei ole toistaiseksi ollut nuoska-olosuhteita ja onkin saanut lingolla tehdä lumityöt.
Muita huomioita: Kone käynnistyy melko vaivatta nollakelissä ilman esilämmitystäkin, ja lämmityslaite on ainakin lauhalla vähintään riittävän tehokas. Ketjuja täytyisi vielä saada kiristettyä, jotta voisi kokeilla viitosvaihteella auraamista. Nyt vasen ketju alkaa hakata tankkirakenteeseen jos ajaa niin kovaa. Voima kyllä riittäisi, se tuli jo selväksi.
Pysyvä ensilumi satoi täällä 22.11.2020 ja sitä tuli 30cm heti kerralla. Täytyi siis käynnistellä kuutonen, ottaa kärry irti ja asentaa ketjut paikoilleen. Onneksi sopi vasenkin riimu olemaan, vaikka ahdasta on tankin ja pyörän välissä.
Aura kiinni, ja ensiksi koettamaan pellolle. Kyllä meinasi kuljettajalla hymy olla korviin asti, kun lähti ura aukenemaan siihen malliin. iso nelosvaihde tuntui oikein sopivalta, ja nyt, ensimmäistä kertaa alkoi saada tuntumaa siihen millainen vääntö tuosta moottorista löytyykään! Peltomutkan jälkeen tielle, jonka aurailin lopulta useamman kerran päästä päähän. Kiinnityspisteen muutin ylempiin reikiin, jolla sai kärjen pysymään hieman paremmin tiessä, mutta silti jäi vaikutelma että tuolla ei pysty kyllä ollenkaan tamppautunutta lunta höyläämään, jos autolla on keretty mennä niin ainoastaan irtolumen tuolla saa sivuun. Ja ohjausjarrut osoittautuivat myös tarpeellisiksi. Aivan hyvin pystyy myös toispuolisesti työntämään vallia kauemmaksi.
Tuollaista jälkeä sillä avauspäivänä tuli:
Seuraava isompi lumikertymä saatiin joulukuun alussa, noin 20cm lisää, ja nämä kuvat ovat toiselta aurauskerralta. Tämän jälkeen ei ole toistaiseksi ollut nuoska-olosuhteita ja onkin saanut lingolla tehdä lumityöt.
Muita huomioita: Kone käynnistyy melko vaivatta nollakelissä ilman esilämmitystäkin, ja lämmityslaite on ainakin lauhalla vähintään riittävän tehokas. Ketjuja täytyisi vielä saada kiristettyä, jotta voisi kokeilla viitosvaihteella auraamista. Nyt vasen ketju alkaa hakata tankkirakenteeseen jos ajaa niin kovaa. Voima kyllä riittäisi, se tuli jo selväksi.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti: