Moi.
Ajelin tänää nelikolla hagessa ja yht äkkiä moottori alko nakuttaa:o sammutin heti ja katoin öljyt näytti ihan hyvält. Ajelin hiljakseen kotiin. Tyhjäkäynnillä ei juuri kuule mutta kierroksilla kovenee.
Epäilin kiertokangen laakereita itse?
Otin öljypohjan irti..mut ei ainakaa selvää Metalli silppua näkynyt.
Pystyykö laakeri luiskat vaihtaa alakautta purkamatta kantta pois?
Leyland 472
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kiertokankien laakeriliuskat pystyy vaihtamaan, runkolaakerien laakeriliuskat takimmasita lukuunottamatta.Julle92 kirjoitti: ↑27 Helmi 2021, 20:33 Moi.
Ajelin tänää nelikolla hagessa ja yht äkkiä moottori alko nakuttaa:o sammutin heti ja katoin öljyt näytti ihan hyvält. Ajelin hiljakseen kotiin. Tyhjäkäynnillä ei juuri kuule mutta kierroksilla kovenee.
Epäilin kiertokangen laakereita itse?
Otin öljypohjan irti..mut ei ainakaa selvää Metalli silppua näkynyt.
Pystyykö laakeri luiskat vaihtaa alakautta purkamatta kantta pois?
Olen kuullut, että on vaihdettu takimmaisetkin, itse kyllä epäilen, ettei voi vaihtaa jos ei katkaista traktoria.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php? ... vää#p60142
Tuolla yksi tapaus millaista jälkeä oli tullut kun moottori nakutti... En pelotella halua, mutta eihän siinä nyt muu auta kuin kk-pukit auki ja ihmettelemään...
Sitä en muista, mitkä runkopukit sai koneen paikoillaan ollessa irti, mutta ei sentään traktoria katkaista tarvitse, moottori toki täytyy irrottaa jos kampiakselin joutuu irti ottamaan, mutta ei mennä asioiden edelle.
Nyt kun ö-pohja irti niin voisi ensimmäisenä käännellä moottoria ja katsoa onko kiertokankien alapäissä selvää väljää, kuten esimerkkini tapauksessa jo oli...
Tuolla yksi tapaus millaista jälkeä oli tullut kun moottori nakutti... En pelotella halua, mutta eihän siinä nyt muu auta kuin kk-pukit auki ja ihmettelemään...
Sitä en muista, mitkä runkopukit sai koneen paikoillaan ollessa irti, mutta ei sentään traktoria katkaista tarvitse, moottori toki täytyy irrottaa jos kampiakselin joutuu irti ottamaan, mutta ei mennä asioiden edelle.
Nyt kun ö-pohja irti niin voisi ensimmäisenä käännellä moottoria ja katsoa onko kiertokankien alapäissä selvää väljää, kuten esimerkkini tapauksessa jo oli...
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kumpihan lienee helpompi homma, moottorin irroitus vaiko traktorin katkaisu, jokainen voi miettiä asiaa itsekseenKerkänmatti kirjoitti: ↑02 Maalis 2021, 11:49 https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php? ... vää#p60142
Tuolla yksi tapaus millaista jälkeä oli tullut kun moottori nakutti... En pelotella halua, mutta eihän siinä nyt muu auta kuin kk-pukit auki ja ihmettelemään...
Sitä en muista, mitkä runkopukit sai koneen paikoillaan ollessa irti, mutta ei sentään traktoria katkaista tarvitse, moottori toki täytyy irrottaa jos kampiakselin joutuu irti ottamaan, mutta ei mennä asioiden edelle.
Nyt kun ö-pohja irti niin voisi ensimmäisenä käännellä moottoria ja katsoa onko kiertokankien alapäissä selvää väljää, kuten esimerkkini tapauksessa jo oli...
Jos traktori katkaistaan, voi takimmaisen runkolaakerin ja muutkin runkolaakerien liuskat vaihtaa ilman että tarvitsee ottaa kampiakselia kokonaan irti.
Eräältä alan harrastajalta sain tuon katkaisuvaihtoehdon, hän itse on noin toiminut.
Itse ajattelin kokeilla katkaisuvaihtoehtoa tuon nelikon BMC- kuutoskoneen tiimoilta. Syy miksi, useita kertoja remontin jälkeen nesteet ja öljyt sekaisin ja tästä johtuen öljynpaineet heikot, ei tosin naputa eikä kolise vielä. Pitää laittaa vielä ensin ylimääräinen öljynpainemittari, josta näkee tarkemmin paineet.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Tarkastin asian manuaalista, jokaisen runkolaakerin voi vaihtaa irrottamatta moottoria, mutta kytkin, vauhtipyörä ja takapään öljytiivisteen pesä täytyy irrottaa jotta takimmaisen laakeripukin saa avattua.
Jos koko kampiakselin haluaa irti niin on moottori irrotettava.
Mikäli kysyjä ei ennestään tiennyt niin Leylandia ei tarvitse katkaista kytkinremonteissa eikä tässäkään tapauksessa.
Jos koko kampiakselin haluaa irti niin on moottori irrotettava.
Mikäli kysyjä ei ennestään tiennyt niin Leylandia ei tarvitse katkaista kytkinremonteissa eikä tässäkään tapauksessa.