Leyland 262 Synchro ja takakuormain.
Valvoja: automies560
Neuvoja kaivataan Leyland 262 Synchro vm:1980.Kuormain perään ja letku kiinni keltaisen tulpan liittimeen eli onko nimeltään perävaunukipin/apujärjestelmän pikaliitin.Toimiiko nostolaite silti tosta päävivusta ja kuormain nousee ja laskee apujärjestelmän vivusta?Pitääkö kone olla sammutettuna kun liittimen laittaa kiinni ja ottaa pois?Ps:Ensimmäinen traktori joten kaikki uutta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eri piirit ne on, tosin prioriteetinä tais nostolaitteelle mennä öljyvirtaus ensisijaisesti ja jos nostolaitetta ei nosta, paine tulee ulkoisen hyden 1-toimiliittimelle viereisen vivun ohjaamana. Eteen laskee - taakse paine ja keskiasento on pito eli liittimessä ei ole järjestelmän suunnasta painetta vastassa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Pitääkö nostolaite olla siis ala asennossa ekana ennen kuin kuormaaja nousee mulla hakusessa vielä nostolaitteen toimintajusape kirjoitti: ↑10 Syys 2020, 01:24 Eri piirit ne on, tosin prioriteetinä tais nostolaitteelle mennä öljyvirtaus ensisijaisesti ja jos nostolaitetta ei nosta, paine tulee ulkoisen hyden 1-toimiliittimelle viereisen vivun ohjaamana. Eteen laskee - taakse paine ja keskiasento on pito eli liittimessä ei ole järjestelmän suunnasta painetta vastassa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Leukun systeemeistä ei ole kokemusta, mutta esim. kymppimallin nuhvissa käytän takakuormaajaa sivujärjestelmän liitimestä
Ensin nostan pääjärjestelmän vivusta nostovarret ylös ja sitten sivujärjestelmän vivusta kuormaajan kauhaa, kauhan laukaisu halutussa asennossa.
Ensin nostan pääjärjestelmän vivusta nostovarret ylös ja sitten sivujärjestelmän vivusta kuormaajan kauhaa, kauhan laukaisu halutussa asennossa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Nostolaite voi olla missä asennossa tahansa, mutta et voi nostaa yhtäaikaa nostolaitetta ja takakuormaajan puomia, kuten jusape kirjoitti.
Kun nostolaite on pito-asennossa, silloin toimii apujärjestelmä.
Kuormainta testattu toimi.Eli lisähydrauliikka vivusta sai puomin nousee sekä laskeen ja kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin?Kuormain perässä teki nostolaite pilkkiliikettä tietyn väliajoin mistä se johtukaan ja miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä kun kaveri sano että sillä oli lähteny nostolaite nosteleen ittekseen ja noussut melkein yläasentoon.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossa ensin 270:sen leukun omistajan käsikirjasta nostolaitevipujen hallinasta.jawa kirjoitti: ↑25 Syys 2020, 10:11 Kuormainta testattu toimi.Eli lisähydrauliikka vivusta sai puomin nousee sekä laskeen ja kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin?Kuormain perässä teki nostolaite pilkkiliikettä tietyn väliajoin mistä se johtukaan ja miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä kun kaveri sano että sillä oli lähteny nostolaite nosteleen ittekseen ja noussut melkein yläasentoon.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... LLINTA.PDF
Esim. Kymppimallin nuhveissa syvyydensäätövivusta säädetään myös nosto ja vetovarsien nosto ja laskunopeutta, vipu etuasennossa nopeus hidastuu, taka-asennossa nopeus nopeutuu. Sama systeemihän näissä leukuissa on mitä nuhveissakin, hallintavivut vain erillaiset.
Leukun nostolaitteen pilkkiminen johtuu ns.korjausventtiilistä. Jos hydrauliikan järjestelmässä on vuotoja ja nostovarret laskee omia aikojaan niin korjausventtiili korjaa nostovarsien asentoa.
On syytä tarkastella hydrauliikkan liitoksia repun sisällä.
Vaihtaa kaikki O-renkaat ja tarkastaa jopa helmillitinkin, lisäksi nostosylinteri, tarvittaessa hoonata, vaihtaa männän renkaat, itse olen laittanut nuhvien mäntiin renkaitten lisäksi O-renkaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Ehdottomasti käytät asennonsäätöä tuossa käytössä, silloin on vetovastuksen tunnustelija ohitettu. Nostovarsien ei pitäisi silloin itsestään päästä nousemaan ellei vipu liiku. Tiesittehän, että nostotankojen pituutta voi ja kannattaa myös säätää niin, että vaikka nostolaite olisi täysin ylhäällä on työlaite sopivalla korkeudella maasta. Olettaen että tuossa on alkuperäiset nostovarret joissa on neljä reikää pituuden säätöön.jawa kirjoitti: ↑25 Syys 2020, 10:11 "Kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin" ... "miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä"
Siitä tunnustelijan tapin säädöstä kannattaa vasta sitten murehtia jos olet kyntämään lähdössä.
Sitten vielä yksi tärkeä huomio: Asennonsäädön ja kyntösyvyyssäädön välissä on pieni alue, jossa nostolaite pumppaa jatkuvasti paineenrajoitinta vasten, kuulet tämän suhinasta ja moottorin kierrokset hieman laskevat. Tarkoitettu vetokoukun lukituksen aukaisuun ja muussa tilanteessa vipu ei saa olla siinä asennossa, kuumentaa öljyt ja ottaa pumpun päälle.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
kari t kirjoitti: ↑26 Syys 2020, 07:55Tuossa ensin 270:sen leukun omistajan käsikirjasta nostolaitevipujen hallinasta.jawa kirjoitti: ↑25 Syys 2020, 10:11 Kuormainta testattu toimi.Eli lisähydrauliikka vivusta sai puomin nousee sekä laskeen ja kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin?Kuormain perässä teki nostolaite pilkkiliikettä tietyn väliajoin mistä se johtukaan ja miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä kun kaveri sano että sillä oli lähteny nostolaite nosteleen ittekseen ja noussut melkein yläasentoon.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... LLINTA.PDF
Esim. Kymppimallin nuhveissa syvyydensäätövivusta säädetään myös nosto ja vetovarsien nosto ja laskunopeutta, vipu etuasennossa nopeus hidastuu, taka-asennossa nopeus nopeutuu. Sama systeemihän näissä leukuissa on mitä nuhveissakin, hallintavivut vain erillaiset.
Leukun nostolaitteen pilkkiminen johtuu ns.korjausventtiilistä. Jos hydrauliikan järjestelmässä on vuotoja ja nostovarret laskee omia aikojaan niin korjausventtiili korjaa nostovarsien asentoa.
On syytä tarkastella hydrauliikkan liitoksia repun sisällä.
Vaihtaa kaikki O-renkaat ja tarkastaa jopa helmillitinkin, lisäksi nostosylinteri, tarvittaessa hoonata, vaihtaa männän renkaat, itse olen laittanut nuhvien mäntiin renkaitten lisäksi O-renkaan.
Testaus on suoritettu edellämainittujen toimenpiteitten jälkeen nuhvin nostolaiteen laskeutumis nopeudesta.
46 tuntia mittausten väliä, laskua tapahtui tuona aikana 5 cm, taakkana takakuormaaja ilman kauhaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !