mikaelin remontti nuffield 4/60

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Syys 2020, 07:53

jusape kirjoitti:
11 Syys 2020, 21:26
Oliko etusiivan momentti jotain 360Nm.... Eli pienellä nohtuudella on kiinni....
Ja tuossa jälkimmäisessä näkyy aluvalu stefalaippa kampuran takapäässä.... Nuffissa ei mitään stefaa siellä takana ole....
3/45 ja 4 /65 nuhveissa on jo stefalaippa kampuran takapäässä.
Kampiakselin nokkamutterin momentti 340-370 Nm. ( 35-38kpm )
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

12 Syys 2020, 19:50

jusape kirjoitti:
10 Syys 2020, 19:22
Voiman edessä se vakioakseli SAATTAA hieman joustaa....
Viimevuonna vaihdettu ehjä käytettykkin on näköjään nyt jo lievästi ruuvilla, Humppilan pulling-kisan jäljiltä....
Parannettavaa siis on....
Kuvan aksila siis viimevuoden kevään jäljiltä.....

IMG_20200910_201909.jpg
[/quo

Tuo holkki pitemmäksi joka yhdistää akselit :shock: :idea:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Syys 2020, 22:11

Ei ole lie oikea ratkaisu tähän.......
Kokonaan uusi yksmittainen akseli ja sellasen 6-7mm paksumpana.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Syys 2020, 22:20

Eli menee tuo vaihteiston sisäänmenoakseli taas kokonaan uusiksi eli tehdään yhtenä osana koko paska.....
IMG_20200912_231204.jpg
Noinkin kun viimevuonna kävi..... Nyt sivuakselin ratas on 7mm leveämpi, mut toi pikkuratas menee akselin myötä siis uusiksi....
IMG_20200912_231424.jpg
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

14 Syys 2020, 20:51

Tuommoinen moottorin vaihto on tehty minunkin nuffiin.

4/98nt moottori mihin on laitettu ketjujakopää, oli vaan jäänyt kesken minulle tullessaan.
Tuotakaan en tiennyt ennekuin aloin ihmetteleen vesipumppua ja alavesiletkun lähtöä, alavesiletku on laturin puolella ja laskeutuu rautaputkella alas, eli just väärälle puolelle, joutui vähän rakenteleen että sai alavesiletkun menemään taas toiselle puolelle moottoria.

4 työntötankoa oli valmiiksi jo mutkalla kun nokka-akseli oli 2 hammasta pielessä, eikä lähtenyt käyntiin vielä sittenkään, syöttöpumpun koplinki oli myös väärä. mutta lopulta sain koneen toimimaan kuitenkin hyvin.

Tuohon on taidettu saada sopimaan nuffin vesipumppu vai onko pesä saatu käännettyä eri asentoon?
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

14 Syys 2020, 20:57

Kolomen ovimukan taakse pitäis kone saaha :shock: https://www.youtube.com/watch?v=LaTn0_AhY0Y. Sinnehän se meni :) https://aijaa.com/KbNjfj. Kaamosajalle ajankulua, koneremontti .
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Syys 2020, 16:17

Esim 460 vesipumppu sopii 4/98 koneeseen. Kannen etureunasta pitää vaan hioa pumpun kohdalta pari milliä tavaraa pois ja koska 98 koneessa erillainen kansi ja termarikotelo, tälle sisäisen vesikierron letkulle on tehtävä muunnosputki, jossa on toisesta päässä 180ast kurvi ja letkukokoa muuttaa samaisessa palikassa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

16 Syys 2020, 20:18

Oli moskaa https://aijaa.com/a5bXvj , https://aijaa.com/pm0O6Y. Kampiakselissa hiukan naarmuja liekko nuo sellaisia että pitäis viijä kunnostettavaksi . https://aijaa.com/Wja4CD
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Syys 2020, 20:53

Mittaamalle selviää kannattaako kunnostaa. Runkolaakerin kaulan halkaisia 77,775 - 77,788 mm, kiertokangen kaulan halkaisia 61,887 - 61,900 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

16 Syys 2020, 21:42

kari t kirjoitti:
16 Syys 2020, 20:53
Mittaamalle selviää kannattaako kunnostaa. Runkolaakerin kaulan halkaisia 77,775 - 77,788 mm, kiertokangen kaulan halkaisia 61,887 - 61,900 mm.
Paksummilla kauloilla oli tämä kampiakseli. Runkolaakerin kaula 82.1 luokkaa näytti mauseri yltikö mitan leuat tuossa mitassa joka on muovinen tigitaali mitta. Kiertokangen paksuus 66,4 paitsi sitten 4-kaula 66,1 oli ohuempi.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

16 Syys 2020, 21:57

mikael kirjoitti:
16 Syys 2020, 21:42
kari t kirjoitti:
16 Syys 2020, 20:53
Mittaamalle selviää kannattaako kunnostaa. Runkolaakerin kaulan halkaisia 77,775 - 77,788 mm, kiertokangen kaulan halkaisia 61,887 - 61,900 mm.
Paksummilla kauloilla oli tämä kampiakseli. Runkolaakerin kaula 82.1 luokkaa näytti mauseri yltikö mitan leuat tuossa mitassa joka on muovinen tigitaali mitta. Kiertokangen paksuus 66,4 paitsi sitten 4-kaula 66,1 oli ohuempi.
Mitoin vielä uudelleen kiertokangen tuo 4-kaula on soikea 66,1- 66.4. mauserin leuka 39 mm joten tuo runkolaakerin kaula on hivenen paksumpi kun mitta ei yllä näyttmään. .
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

17 Syys 2020, 06:15

mikael kirjoitti:
16 Syys 2020, 21:57
mikael kirjoitti:
16 Syys 2020, 21:42
kari t kirjoitti:
16 Syys 2020, 20:53
Mittaamalle selviää kannattaako kunnostaa. Runkolaakerin kaulan halkaisia 77,775 - 77,788 mm, kiertokangen kaulan halkaisia 61,887 - 61,900 mm.
Paksummilla kauloilla oli tämä kampiakseli. Runkolaakerin kaula 82.1 luokkaa näytti mauseri yltikö mitan leuat tuossa mitassa joka on muovinen tigitaali mitta. Kiertokangen paksuus 66,4 paitsi sitten 4-kaula 66,1 oli ohuempi.
Mitoin vielä uudelleen kiertokangen tuo 4-kaula on soikea 66,1- 66.4. mauserin leuka 39 mm joten tuo runkolaakerin kaula on hivenen paksumpi kun mitta ei yllä näyttmään. .
Vaikuttaa ettei kannata kunnostaa kampiakselia :( . IKH:lta mittoja niin kiertokanki 67mm ja runkolaakerin kaula 82mm. Kunnstus maksaisi sellaiset ehkä 800€ jo pelkästään kampiakselille, joten ei kannata tuota konetta remontteerata.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Syys 2020, 07:18

4/65 ja 3/45 korjausohjekirjan antamat mitat, runkolaakerit 82,53 - 82,55 mm, kiertokanget 66,66 - 66,67 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

17 Syys 2020, 08:44

kari t kirjoitti:
17 Syys 2020, 07:18
4/65 ja 3/45 korjausohjekirjan antamat mitat, runkolaakerit 82,53 - 82,55 mm, kiertokanget 66,66 - 66,67 mm.
Ilmeisesti runkolaakerin kaula kyllä passaa tuolla mitalla Tuossa kiertokangen kaula mitallani mitattu 66,4https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/traktorin ... ko-66.html Siinä olis 65,6mm
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

17 Syys 2020, 10:09

mikael kirjoitti:
17 Syys 2020, 08:44
kari t kirjoitti:
17 Syys 2020, 07:18
4/65 ja 3/45 korjausohjekirjan antamat mitat, runkolaakerit 82,53 - 82,55 mm, kiertokanget 66,66 - 66,67 mm.
Ilmeisesti runkolaakerin kaula kyllä passaa tuolla mitalla Tuossa kiertokangen kaula mitallani mitattu 66,4https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/traktorin ... ko-66.html Siinä olis 65,6mm
Mulla alko menemään mitat pieleen siis 66,4 niin tässä https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... ko-66.html
Vastaa Viestiin