BOLINDER-MUNKTELL HYDOR K40V3-15

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Syys 2020, 17:45

Tuollainen rumistus tuli eilen haettua Simosta. Saapa nähdä tuliko taas tungettua kädet kyynärpäitä myöten paskaa. Kone jumissa, tosin nesteet ja öljyt sisällä, hydori pyörii ja antoi elonmerkkejä kyn pyöritti koneen ja kompuran välissä olevasta kytkimestä.

Suunitelmissa on muutos nostolaitesovitteiseksi, kone pois ja kertojanuhvilla pyöritettäväksi.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/BOLINDER- ... R+40V3-15/
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Syys 2020, 15:43

Kuvia lisätty: Tuosta kuvasta oikealle. https://karit1.kuvat.fi/kuvat/BOLINDER- ... G_0437.JPG Alusta, kompressori ja mootori erillään.
Pakoputeken nokassa ei ole ollut suojaa, kuten kuvasta näkyy.
Mietintämyssyssä, miten tästä eteenpäin:
Siiränkö kompresorin keskikohdan alustan akselin kohdalle. Jätänkkö kytkimen paikoilleen, siintä olis nähtävästi helpoin jatkaa ettenpäin. Laitanko alkuperäisen kylmäkoskelaisen nivelakselin ja kytkimen väliin.
Liitteet
IMG_0437.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Loka 2020, 20:52

Jotain pientä tämänkin tiimoilta kuitenkin valmistuu, lähipäivinä kompressorin kiinnitys runkoon ja pääsee kokeilemaan pelaako kampe.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/BOLINDER- ... G_0479.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Loka 2020, 19:10

No niin, muutama päivä vierähtikin tämä projektin tiimoilta, ettei mitään tapahtunut, nyt on kompura rungossa kiinni ja nosto / vetokolmiokin valmis, ehki tulevalla viikolla pääsee kokeilemaan kuinka tuhisee :wink:
Tuo nosto / vetokolmio on on romulliikeestä ostettu, jostain lautasniitokoneesta.
Omat hitsaukset on mitä on, käsi vapisee ja näkökin on huono, hitsattavaa saumaa ei kunnolla näe :(

Olisi mielen kiinostoista tietää mikä virma kyseisen koneen on valmistanut, jokainen hitsisauma on ns. vinksin vonksin, jopa 8 - 10 mm heittoja kappaleitten liitoskohdissa, kuten varmaan kuvistaki huomaatte.https://karit1.kuvat.fi/kuvat/BOLINDER- ... G_0537.JPG> oikealle muutama kuva lisää.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Marras 2020, 17:29

Hydor ammattihitsarin käsittelyyn lähdössä.https://karit1.kuvat.fi/kuvat/BOLINDER- ... G_0549.JPG
Muutama hitsauskarvi ammattimiehen jäljiltä. https://karit1.kuvat.fi/kuvat/BOLINDER- ... G_0550.JPG > klme kuvaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
johan.mikael
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Loka 2020, 09:08
Konekalustoani: 2 nuffia 460,toinen menee purkuun, zetor 6711,projektit: morris minor, vespa
Paikkakunta: Tammela

18 Joulu 2020, 19:05

Kysyn ihan suoraan: oletko pelannut kompuroiden kanssa, siis yli 3 kuutioo minuutissa, tuossa Hydorissa on pikkuputket ja niissä kulkee paine, kun painetta on tarpeeksi, ehkä 4-5 niin nuo painaa venttileitä ja imuilma toppaa, lisäksi pitää olla toimiva ylipaine venttiili, sillä jos tuo nostaa painetta, niin metallit ovat kaukana, yleensä noin 200m -300m päässä. Jokainen paineilma liitin pitä varmistaa kettingillä, sillä jos aukee, häntä heittää kymmeniä metrejä. Olen ollut elämäni aikana kalliolounihissa, niin avo kuin tunneli ja koskaan ei voi olla liian varovainen, kun käytössä ovat ilmanpaineet. JOs tiedät niin unohda tää juttu, olen vain nähnyt kun traktorikompurasta on pääty revennyt, se meni 2kertaisesta tiiliseinästä läpi ja pellolle noin 100m , korvat soivat 2 viikkoa vielä sen jälkeen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Joulu 2020, 21:51

Joskus kuuskymmentä luvulla traktorikompuralla apumiehenä ollut porailemassa maantietyömaalla kiviin reikiä räjäytyksiä varten. Kolmipyttyinen kompura, merkkiä en muista, 565: nen valmetti oli pyörittämässä, ei tuossa mitään varmisteltu, painettiin vain menemään.

Nyt myöhmemmin kolmipyttyinen sähkökäyttöinen sip- kompura ollut käytössä, tuotto vain alle kuutio / min, mutta, unehtui pesuvati talveksi pois ilmasuodattimen päältä ja vedet sisään ja kompura jumiin.

Otetaan neuvosta vaari ,ja varmistellaan kaikki mahdollinen. Kiitoksia neuvoista.

Unehtui iltasella mainita 38:an vuoden työrupeama Raahen Rautaruukilla käyttömiehenä, lähes päivittäin tekimisissä paineilmalaitteitten kanssa mm. piikauskoneet ja tamppauslätkä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
johan.mikael
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Loka 2020, 09:08
Konekalustoani: 2 nuffia 460,toinen menee purkuun, zetor 6711,projektit: morris minor, vespa
Paikkakunta: Tammela

22 Tammi 2021, 22:16

Joko sait kompuran pelaamaan? Mun joulupuuhat sain valmiiksi, eli jarrut 460 nuffiin. Kaikkea siinä sattui, juuri kun ajoin sen ulos ja sain pajan ovet kiinni, kun painoin kaasua se sammui, jaaa a hain uudet polttoainesuodattimet, vaihdon polttoaineen ja ilmauksen jälkeen käymään, sama vika. Laitoin samalla sammutinvaijerin tai teräslangan ja sepäs oli ihan millistä kiinni, kun löysäsin sen alkoi kone pöriseen, no kyllä polttoaineessakin oli vikaa, laiton pajan lämppäriin, kyllä se palaa, mutta pöläyttää alussa aika sauhut.
Niin tuosta kompurasta, ventiilit ovat terästä ja siinä on vanhemissa kumitiiviste, se kannattaa vaihtaa, jos säätö ei pelaa, tai kuuluu ylimääräinen sihinä, jossain on kuin säleet ja kun sitä painaa, menevät säleet, niiin että ilma ei mene läpi, eli säätö toimii tulpaamalla imuilma. Meillä oli suurin kompura Ingersol rand 24 k3 minuutissa, sen ilmaputki herätti jo kunnoitusta, ja joskus se pääsi karkuun, onneksi kukaan ei ollut siinä. Pienemempi oli Brumwade 11k3 sillä ei kakspuominen porakone oikein pyörinyt. Vähän ennen lamaa vaihdoin ammattia ja näistä on muistoja vain jäljellä, Mutta 460 ja 465 nuffit olivat parhaat traktorikumpuroitten pyörittäjäjiä. Muilla merkeillä oli reppu auki melkein aina. Meillä ei ollut majureita, ne kans kestivät tuonne 15 t tuntiin, mutta fuffi oli melken samalainen kun majuri, lisälaitteet vain toisilla puolilla.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Tammi 2021, 08:44

"oko sait kompuran pelaamaan?"
Jätin kompuran odottelemaan kevättä noitten putkien hitsausten jälkeen.

Marraskuun kymmenes päivä aloitin metsähommat, parikymmentä päivää mennyt noissa, 20 litraa bensiiniä poltettu.

Nuhvista: Kannattaa puhdistaa tankkissa oleva mahdollinen sihti, toiseksi, ruiskupumpun sivuluukku auki ja koneen käydessä ruiskutat vd40:stä siirtotangon molenpiin päihin, männän nostimiin ja nokka-akselille.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin