Leylandin voa
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Huhti 2020, 08:49
- Konekalustoani: Leyland 344, Peljob EB 68
Tervehdys kaikki Leyland miehet ja naiset! Tuli hommattua tuollainen Leyland 344 vm. 71 ja siitä on oma hydrauliikka otettu pois. Kyseessä talousmalli, eli kysymys kuuluu, että onko minkälainen operaatio saada voa pyörimään myös kytkin pohjassa, kun tarkoitus olisi tehdä traktori metsäkärryn eteen ja ottaa hydrauliikka voiman ulosottoakselilta. Tietty keulapumppu olisi yksi mahdollisuus, mutta kun kotona olisi jo hydraulipumppu ulosottoakselille.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Vaihtamalla koko peräosasto...
Mihin metsäkäytössä tarvii tuota ominaisuutta
Jos tarvii niin keulapumppu.
Mihin metsäkäytössä tarvii tuota ominaisuutta
Jos tarvii niin keulapumppu.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Huhti 2020, 08:49
- Konekalustoani: Leyland 344, Peljob EB 68
Tarkoitus otta etuakselisto pois ja rakentaa runko-ohjaus, runkonivel jo kotona ja voisi kuormailla yksittäisiä rankoja myös kytkin pohjassa. Leukussa jo valmiina hyvät runkosovitteet, ollut joskus ilmeisesti kaivurina. Ja vielä pyörivä penkki mallia hevosvetoisen niittokoneen reiällinen pelti-istuin, eli traktorissa jo valmiina ilmastoitu istuin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jos siinä ei oo "peräreppua" jossa hydepumppu on, niin vaihtoehdot on tasan 2. Vaihtoehto 1 :
Talousmallissa ei ole tuplakytkintä, et mitenkään saa VOAta pyörimään kytkin pohjassa, eli pitäisi vaihteistoon vaihtaa kartanomallin sisähilut ja kytkinasetelma kokonaisuudessaan vaihtaa ja kytkinvivustot muuttaa, tälläin saisi jatkuvan pyörimisen voa:lle.
Vaihtoehto 2 :
KEULAPUMPPU + öljysäiliö nokalle.
Kun pohtii vaihtoehtojen työ ja osakustannusmäärää, ei lie pitkään tarve asiaa pohtia ......
Talousmallissa ei ole tuplakytkintä, et mitenkään saa VOAta pyörimään kytkin pohjassa, eli pitäisi vaihteistoon vaihtaa kartanomallin sisähilut ja kytkinasetelma kokonaisuudessaan vaihtaa ja kytkinvivustot muuttaa, tälläin saisi jatkuvan pyörimisen voa:lle.
Vaihtoehto 2 :
KEULAPUMPPU + öljysäiliö nokalle.
Kun pohtii vaihtoehtojen työ ja osakustannusmäärää, ei lie pitkään tarve asiaa pohtia ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
https://www.nettikone.com/leyland/344/1886024 Ilmeisesti tuossa linkissä näkyvästä yksilöstä kyse. Onkohan varmaa että tuosta on otettu hydrauliikka pois kun peräreppu näyttää ainakin löytyvän. No tällä nyt ei ole merkitystä aloittajalle kun se keulapumppu pitää kuitenkin laittaa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Huhti 2020, 08:49
- Konekalustoani: Leyland 344, Peljob EB 68
Sama vehje kyseessä. Siis on peräreppu paikoillaan, mutta sisältä kaikki poistettu. Poistettu nostolaite , sekä niitten hallintalaitteet ja hydraulipumppu, tuli kyllä osia läjä mukana, mutta sitä keulapumppua suunnittelemaan. Aion kyllä perärepun säilyttää, mutta nostolaitekannen ja ohjauslaitteet puran pois. Samoin vetokoukun kokonaisuudessaan. Jos joku tarvitsee ko. osia, niin yhteyttä voipi ottaa. Projekti alkamassa, kun kelit lämpeävät, kun joutuu tekemään ulkosalla. Eli projekti onkin aloitusta vaille valmis:)
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5090
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuollainen nokkapumppu olis joutilaana. Tuli minulle muutama vuosi sitten kun ostin nelosnuhvin koneen purettuna. Pitäis varmaan ensin purkaa ja katella onko ok. Myyjä väitti että on, nuhvin keulasta toimivana irroitettu.
Saiskohan mistään teknisiä tietoja. Joku varmaan tunnistaa merkin.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nokkapumppu/IMG_1971.JPG
Saiskohan mistään teknisiä tietoja. Joku varmaan tunnistaa merkin.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nokkapumppu/IMG_1971.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Huhti 2020, 08:49
- Konekalustoani: Leyland 344, Peljob EB 68
Äkkiseltään näyttäisi olevan aika suurituottoinen pumppu, oisko ollut joskus kaivurin pumppuna. Tuo laippasovite hihnapyörälle voisi sopia suoraan leukun keulaan. Tietääkö kukaan mistä noita laippasovitteita hihnapyörälle saisi hankkittua.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuon aikaissa pumpuissa oli aika isot tuotot, kun maksimipaineet oli jotain ihan muuta kuin tänäpäivänä.
Esim vaikka jokin 90-120bar, ja pienempien maksimipaineiden vastapainona tarvittiin isotuottoisia pumppuja, ja siten sylinterikoot oli isoja.
Esimerkkinä nyt vaikka -60 luvun pyöräkuormaaja, pumppu 240ltr/min , maksimipaine 90bar, aisojen nostosylintereissä männät 153mm = julmetun suuri sylinteri, n.175mm ulkohalkaisija....
Ja toisena esimerkkinä, Lännen UM355L koneissa oli vain 130bar maksimipaineet - tuotto 160ltr/min
355C koneissa 175bar / 125ltr / min
Esim vaikka jokin 90-120bar, ja pienempien maksimipaineiden vastapainona tarvittiin isotuottoisia pumppuja, ja siten sylinterikoot oli isoja.
Esimerkkinä nyt vaikka -60 luvun pyöräkuormaaja, pumppu 240ltr/min , maksimipaine 90bar, aisojen nostosylintereissä männät 153mm = julmetun suuri sylinteri, n.175mm ulkohalkaisija....
Ja toisena esimerkkinä, Lännen UM355L koneissa oli vain 130bar maksimipaineet - tuotto 160ltr/min
355C koneissa 175bar / 125ltr / min
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68