Olen huoltamassa traktoriani ja ajattelin sammalla poistaa letkuhässäkkä lämmittimen ja korvata sen lohkolämmittimellä.
Ongelmana on ainakin se, että kuuluuko kuvassa merkittyihin letkuyhteisiin, tulpat, hanat vai letku.
Näitten letkujen välissä oli kiinni letkulämmitin ja letkua noin 1,5 metriä.
Nuffi 4/65 vesikierto
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ns "oikeaa" lohkolämmitintä ei noihi saa edes asennettua oikein, letkutyyppinen lämmitin melkein ainoa järkevä vaihtoehto.
Lohkossa kun ei ole mitään paikkaa, mihin vastuksen saa asennettua.
Lohkossa kun ei ole mitään paikkaa, mihin vastuksen saa asennettua.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Niimpä onkin, hankala varsinaista lohkolämmitintä saada mutta eikös tuossa lohkon takapäässäkin ole vesitila proppu. Vanhemmissa siinä oli laskuhanakin. Jos on toimiva letkulämmitin niin laita se vaan niin että alaliitos sieltä lohkon takaosasta ja ylälliitos tuonne termarikoteloon niinkuin se on ollutkin. Neste kiertää koko lohkossa ja lämpenee tasaisesti ja tehokkasti. Ja tietysti järkevänmittaisilla letkuilla mutta niin että lämmitin jää alemman liitoksen alapuolelle ja ylös menevä letku nousee ilman suurempia mutkia sinne termarikoteloon. Hyvä tulee.
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Minulla on Leukussa 1500w letkulämmitin, 20 minuuttia ja lumet sulaa konepelliltä
Voi tehä nopeita lähtöjä
Voi tehä nopeita lähtöjä
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei lohkossa ole mitään paikkaa mihin laittaisi. Joissain uudemmissa, en tiedä oliko 4/65 koneissa jo, mut 98-sarjan leukuissa on kannessa 1 kierretulppa, johon vastuksen voi laittaa, mut kovin on ylhäällä se, kun kannessa .....NuffiPekka kirjoitti: ↑20 Tammi 2020, 17:11 Niimpä onkin, hankala varsinaista lohkolämmitintä saada mutta eikös tuossa lohkon takapäässäkin ole vesitila proppu. Vanhemmissa siinä oli laskuhanakin. Jos on toimiva letkulämmitin niin laita se vaan niin että alaliitos sieltä lohkon takaosasta ja ylälliitos tuonne termarikoteloon niinkuin se on ollutkin. Neste kiertää koko lohkossa ja lämpenee tasaisesti ja tehokkasti. Ja tietysti järkevänmittaisilla letkuilla mutta niin että lämmitin jää alemman liitoksen alapuolelle ja ylös menevä letku nousee ilman suurempia mutkia sinne termarikoteloon. Hyvä tulee.
Ite laittanut letkuja niin, että tyhjennyspropun reikä ( se on syvemmätä vain 1/4" eli 6.35mm ) kairannut 8mm reiäksi, porannut kanteen keskimmäisen ja taaimman pakokanavan väliin reiän, siihen G3/8" kierre ja putki, kierre päässä, suoraa osaa n.10cm ja 90ast mutka alaspain ( niin etä rautaputki koukkaa pakosarjan ulkopuolelta alaspäin )
Tähän letkulämppäri sitten väliin. Termostaattikotelo sinänsä huono paikka, kun kuuma vesi menee suoraan termostaatin alle, jossa ilmanpoistoreikä tietty, niin osa tehosta menee suoraan ylävesiletkuun / syyläriin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Viime perjantain valmistelin kolmosnuhviin kunnostettua kantta. Tuoho reikää ajattelin laitta letkulämmitäjältä tulevan paluuletkun, letkulämmitäjälle tulee nesteet tyhjennyspropusta.
3/4" UNF kierre tuossa reiässä.
3/4" UNF kierre tuossa reiässä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olenko jotain muuta , jossain kohtaa muka väittänyt, etteikö tuossa kohtaa ehkä olisi
Vinkkaa kohta, jossa olisin jotain muuta väittänyt ?
Tai muutenkaan noiden orkkis-tulppareikien kierteitä kommentoinut
Tuo laittamani kierteytyskuva on ihan kannen kylkeen, itseporaamaani reikään tehtyä kierteytystä, jolloin letkun alalähtö ja kuuman linjan meno takaisin moottoriin on samalla puolen moottoria.
Eli PAKOSARJAN PUOLELLA eikä kuvasi mukaisella imusarjan puolella ......
Mittaanpa päivällä tuon G3/8" kierretapin mitat, mitä onpi ..... Mut lie kierre kuitenkin liki samaa ulkomittaa kolmevarttisen mitan kanssa, mut nousu voinee olla eri , mitä 3/4" UNF kierteessä ....
Vinkkaa kohta, jossa olisin jotain muuta väittänyt ?
Tai muutenkaan noiden orkkis-tulppareikien kierteitä kommentoinut
Tuo laittamani kierteytyskuva on ihan kannen kylkeen, itseporaamaani reikään tehtyä kierteytystä, jolloin letkun alalähtö ja kuuman linjan meno takaisin moottoriin on samalla puolen moottoria.
Eli PAKOSARJAN PUOLELLA eikä kuvasi mukaisella imusarjan puolella ......
Mittaanpa päivällä tuon G3/8" kierretapin mitat, mitä onpi ..... Mut lie kierre kuitenkin liki samaa ulkomittaa kolmevarttisen mitan kanssa, mut nousu voinee olla eri , mitä 3/4" UNF kierteessä ....
Viimeksi muokannut jusape, 23 Tammi 2020, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
G3/8 on n.16.8mm ja ilmeisesti tarkasteluni mukaan 18 kierrettä tuumalle.
Ilmeisesti sama kierre kuin joidenkin moottorien tyhjennyspropussakin.
Kun 3/4" UNF on 16 kierrettä tuumalle , ja 5/8UNF on kans eri kierteellä .....
Ilmeisesti sama kierre kuin joidenkin moottorien tyhjennyspropussakin.
Kun 3/4" UNF on 16 kierrettä tuumalle , ja 5/8UNF on kans eri kierteellä .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tähän vielä kyllä kaipaisin Karilta selvennystä, että missäkohtaa olen väittänyt ettei tuo imusarjan vierellä oleva kierre olisi 3/4" , vaikka pikkujuttu onkin ......
Ja että jos huomaa, että on ollut väärässä tai puhunut eri asiasta, eikö sitä voi myöntää, ja sanoa, tai korjata "näkemystään" ?
Koska ja kun, missään vaiheessa tuosta G3/8 kierteestä en ole sanonut, että se olisi alkuperäinen kierre, siis kannessahan tuossa kohtaa, pakosarjan puolella, EI ole edes mitään tulppaa tai kierrettä tehtaan jäljiltä.
Just tän tapaiset asiat on satavarmasti niitä, joihin kyllä puutun ( ja pahoitan mieltäni ) , niin pitkään kun viitsin täällä olla ja kirjoitella.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ajattelinoahan vain tuosta kun laitoit oma kuvasi, etkä kirjoittanut mittään, että epäilet tuota 3/4" kierrettä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 200
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Lainataanpa vähän aihetta.
itsellä ei ole kummassakaan nuffissa minkäänlaista lämmitintä.
Tuossa 98/NT sekasikiö moottorissa on kannen takapäässä tuo kolmivarttinen putkikierre.
onko kellään tietoa mikä vastus tuohon passaa?
sen näköinen paikka että vastuksen täytyy tehdä jyrkkä mutka heti tulpan jälkeen tai muuten toppaa seinään.
Valmetti on tähän asti saanu hoitaa lumityöt kun en kylmiltään ole noita muita viittiny rääkkäillä
Valmetti ainut missä on toimiva lohkolämmitin.
itsellä ei ole kummassakaan nuffissa minkäänlaista lämmitintä.
Tuossa 98/NT sekasikiö moottorissa on kannen takapäässä tuo kolmivarttinen putkikierre.
onko kellään tietoa mikä vastus tuohon passaa?
sen näköinen paikka että vastuksen täytyy tehdä jyrkkä mutka heti tulpan jälkeen tai muuten toppaa seinään.
Valmetti on tähän asti saanu hoitaa lumityöt kun en kylmiltään ole noita muita viittiny rääkkäillä
Valmetti ainut missä on toimiva lohkolämmitin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kuvaa edeltävässä viestissänihän juuri kerroin, että kanteen itseporattu reikä ja nimenomaan pakosarjan puolella.
Alkuperäisreiäthän ( kierre tai peltitulppa ) ovat imusarjan puolella. Myös joissain kansissa on ehkä pakosarjan puolella ns. "pakkasproput".
En saa asiaa nyt varmistettua paikallaan olevista, tai irtokansista, kun olen muutaman kilsan päässä pajalta ja osavarastoista.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68