Moi.
Lukkomutteri lähti irti, mutta kuuluuko säätöpultin tulla ulos, vai mennä sisään?
Perusongelmana on, että tehostin ei toimi, koska ilmeisesti tuo ylempi säätövarsi ja alempi säätövarsi ovat kuin yhtä puuta. Eikö tuo ylempi kuuluisi rattia käännettäessä painaa sylinterin säätökaraa ennenkuin se liikuttaa sylinteriä? Mä en tiedä mitä tuolle on tehty, mutta ainakaan ulospäin se ei sieltä käänny, sisäänpäin en ole vielä yrittänyt, kun pimeys yllätti.Joku siinä on jumissa, mutta mikä ja miten tuo säädetään, jos sen saa liikkumaan?
-jarkka
Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kun kierrät pulttia aukipäin niin välys pienenee.
Eli käännä myötäpäivään niin alkaa välystä tulla, noin viis kierrosta vois olla aika lähellä.
Eli käännä myötäpäivään niin alkaa välystä tulla, noin viis kierrosta vois olla aika lähellä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
No just.
Tällä hetkellähän tuo ruuvi on siis kierrettynä mahdollisimman pitkälle vastapäivään, eli ulospäin. Olisi pitänyt siis koettaa kiertää "sisäänpäin", niin olisi välystä syntynyt.
Onko siellä jonkinlainen kartio pohjalla, joka kiristää väljät pois? Ja kierretäänkö tuo läpi alavarren, jotta saadaan purettua nuo erilleen? Tuollainen ruuvi muuten löytyi netistä. Tuollainenko se on?
jarkka
Tällä hetkellähän tuo ruuvi on siis kierrettynä mahdollisimman pitkälle vastapäivään, eli ulospäin. Olisi pitänyt siis koettaa kiertää "sisäänpäin", niin olisi välystä syntynyt.
Onko siellä jonkinlainen kartio pohjalla, joka kiristää väljät pois? Ja kierretäänkö tuo läpi alavarren, jotta saadaan purettua nuo erilleen? Tuollainen ruuvi muuten löytyi netistä. Tuollainenko se on?
jarkka
- Liitteet
-
- ATJ4403.jpg (33.18 KiB) Katsottu 9829 kertaa
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Eiköhän se tuommoinen ole, kannattaa laittaa putkisokasta tuohon välitysvipuhun,
mikä käyttää sitä venttiiliä ja jos o-renkaita vaihdat venttiiliin ,niin laita millinen hiukan
paksumpi muistaaksen 3 mm, kun tuumasena se on 2,8mm paksunen ja ennen kun
laitat putkisokasta tapit, niin poralla sopiva reikä, jotta sokka on sopiva, niin ja toisen
pienemmän sokan voi sitten vielä laittaa sen isomman sisälle, näin toimin omassa
reilut 30 vuotta sitten ja edelleen on tiheä kyseinen kohta.
mikä käyttää sitä venttiiliä ja jos o-renkaita vaihdat venttiiliin ,niin laita millinen hiukan
paksumpi muistaaksen 3 mm, kun tuumasena se on 2,8mm paksunen ja ennen kun
laitat putkisokasta tapit, niin poralla sopiva reikä, jotta sokka on sopiva, niin ja toisen
pienemmän sokan voi sitten vielä laittaa sen isomman sisälle, näin toimin omassa
reilut 30 vuotta sitten ja edelleen on tiheä kyseinen kohta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kyllähän se tuollainen on.
Säätö: Kierrä säätöruuvia alaspäin kolme täyttä kierrosta ja lukitse mutteri.
Säätö: Kierrä säätöruuvia alaspäin kolme täyttä kierrosta ja lukitse mutteri.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kysymys asiaan liittyen. (mekaniikkaohjaus = ilman tehostajaa oleva ohjaus (oma termi))
Liitekuvassa keskell oikealle olevaan varteen tulee 'varsipultti' joka ohjaa sylinterille menevää venttiiliä joka taas ohjaa öljyvirtauksiä.
Q1. Tuleeko 'varsipultista' olla löysyt pois (pituusuunassa) kun se on vapaa asennossa?
Q perustuen edell. viesteihin käsittääkseni vivustossa pitää olla löysyä 'ennakko', jotta 'varsivipu' kerkiää ohjata sylinteriä ennen mekaniista ohjausta.
( ylimäärä väljyys aiheuttaisi sen että mekaniikka ohjaus kerkiäisi ennen kääntää ennen kuin tehostaja sylinteri ehtisi toimia).
Miten on tämä 'varsipultin' toiminta ohjausksessa?.
Liitekuvassa keskell oikealle olevaan varteen tulee 'varsipultti' joka ohjaa sylinterille menevää venttiiliä joka taas ohjaa öljyvirtauksiä.
Q1. Tuleeko 'varsipultista' olla löysyt pois (pituusuunassa) kun se on vapaa asennossa?
Q perustuen edell. viesteihin käsittääkseni vivustossa pitää olla löysyä 'ennakko', jotta 'varsivipu' kerkiää ohjata sylinteriä ennen mekaniista ohjausta.
( ylimäärä väljyys aiheuttaisi sen että mekaniikka ohjaus kerkiäisi ennen kääntää ennen kuin tehostaja sylinteri ehtisi toimia).
Miten on tämä 'varsipultin' toiminta ohjausksessa?.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
En ihan tajua tarkoittamaasi "varsipultti" termiä .......
Kyllä tuossa tehostetussa ohjauksessa mekaaninen osuus on ihan 100% mekaaninen, periaatteessa ilman välyksiä.
Rattia kun käännetään ( simpukkaohjaus ) niin varsi tuolla liikahtaa ( vaikka pyörät ei vielä kääntyisikään ) ja antaa käskyä tehostimen öljyn ohjausvirtausventtiilille, jolloin öljynpaine alkaa tulemaan "peliin mukaan" hoitaen n.75% tai enemmän ohjauksen kääntämiseen tarvittavasta voimasta.
Tuossa tehostimen venttiilin ohjauskynkässä on pultilla säädettävä välys, joka käytännössä on aika pieni.
Ite en ole ihan perusteellisen tarkkaan rakneteeseen koskaan perehtynyt, ja koska viimeksi enempi tuohon perehtymisestä on aikaa jo ehken 5-6 vuotta, muistikuvat on hieman heikot.
Kyllä tuossa tehostetussa ohjauksessa mekaaninen osuus on ihan 100% mekaaninen, periaatteessa ilman välyksiä.
Rattia kun käännetään ( simpukkaohjaus ) niin varsi tuolla liikahtaa ( vaikka pyörät ei vielä kääntyisikään ) ja antaa käskyä tehostimen öljyn ohjausvirtausventtiilille, jolloin öljynpaine alkaa tulemaan "peliin mukaan" hoitaen n.75% tai enemmän ohjauksen kääntämiseen tarvittavasta voimasta.
Tuossa tehostimen venttiilin ohjauskynkässä on pultilla säädettävä välys, joka käytännössä on aika pieni.
Ite en ole ihan perusteellisen tarkkaan rakneteeseen koskaan perehtynyt, ja koska viimeksi enempi tuohon perehtymisestä on aikaa jo ehken 5-6 vuotta, muistikuvat on hieman heikot.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ei ole kiinteä, tuo välyksen säätöpultti on voiman välittäjä tuossa systeemissä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No sit se oli niin, että tehostimelle meni ensin käsky, ennenkuin mekaaninen "varmistus" astuu peliin mukaan .......nuhvi63 kirjoitti: ↑09 Tammi 2020, 19:47Ei ole kiinteä, tuo välyksen säätöpultti on voiman välittäjä tuossa systeemissä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68