Moi,
Otsikossa mainitun mallisen Nuffieldin moottorin öljynpaineet ovat alkaneet askarruttamaan. Ensimmäisen kerran asia tuli mieleen kun teimme kansiremontin ja käytimme moottorin lämpimäksi pulttien jälkikiristystä varten (about 5-10 minuuttia pienillä kierroksilla, mutta ei tyhjäkäynnillä). Kun aukaisin venttiilikopan oli kopan sisäpuoli käytännössä kuiva ja kopan tiiviste oli vain muutamasta kohdasta kostunut öljystä. Öljyä oli kyllä noussut putkia pitkin ja se oli voidellut nippa nappa oikeat paikat mutta mitenkään paineella ei ollut tullut että olisi minnekään roiskinut. Nyt kun asiaa on seurattu niin pakkasilla öljynpaine nousee hitaasti. Muutaman minuutin päästä mittari alkaa näyttämään jotain. Kun moottori ei ole vielä mittarin mukaan lämminnyt ovat paineet alle 30. Kun lumitöissä moottorin lämmöt ovat valkoisen alueen puolessa välissä ovat öljynpaineet vähän alle 60. Öljypumpulle ei ole ikinä tehty mitään. Öljyinä Super Diesel Synthetic blend motor oil SAE 10W-40API CI-4/SL.
Kuulostaako tämä normaalilta?
Ovatko öljynpaineet muilla samoissa luvuissa?
Jos öljypumppu olisi kulunut olisiko öljynpaine lämpimänä huonompi?
Vai viittaako oire öljysihdin tukkeumaan että kylmänä öljy tulisi huonosti läpi ja lämpimämpänä on parempi?
Jos pumppua tai sihtiä pitää alkaa purkamaan niin liekkö se iso homma?
Kiitos etukäteen!
Terv. Stede
Nuffield DM 4 öljynpaineet
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Öljypumpun sekä imusihdin saa irti öljypohjan kautta, öljypohjan irroittamiseksi, mahdollinen etuakselin kolmiotuki lienee irroitettava, mikäli poikkitanko sen on paikallaan, poikkitanko siis hitsattu pitkittäisiin tukitankoihin kiinni. Ja ehkä moottorin etukiinnikkeet ja takakiinnikepultit , pultit löysättävä ja moottoria nostettava etupäästä 1-2cm
Venttiilikopassa ei mahdottomasti öljyä roisku, voitelutavan takia.
10-15min käyntiä ei kyllä oikein riitä kannen jälkikiristystä varten, moottori ei lämpene siinä ajassa kunnolla käyntilämpöiseksi. Toinen jälkikiristys on hyvä tehdä vaikka 20-50h käytön jälkeen.
Synteettisiä öljyjä en ite käytä, enkä näissä käyttäisi. Ennemmin normi mineraali 10w-30 tai kesäkäytössä 10w-40 öljy. Esim vaikka Mobil Delvac
Venttiilikopassa ei mahdottomasti öljyä roisku, voitelutavan takia.
10-15min käyntiä ei kyllä oikein riitä kannen jälkikiristystä varten, moottori ei lämpene siinä ajassa kunnolla käyntilämpöiseksi. Toinen jälkikiristys on hyvä tehdä vaikka 20-50h käytön jälkeen.
Synteettisiä öljyjä en ite käytä, enkä näissä käyttäisi. Ennemmin normi mineraali 10w-30 tai kesäkäytössä 10w-40 öljy. Esim vaikka Mobil Delvac
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
DM 4:sessa ei ole vielä kolmiotukia. Öljypohja lähtee irti ilman mootorin kiinnityspulttien löysäämistä. Eturatta kun käänät ääriasentoon niin öljypohja lähtee paikaltaan ilman mitään kommerverkkejä.
Noitten öljynpaineiten suhteen minulla tuossa 61.sessä kolmosessa saa pakkasilla käytää tovin aikaa ennenkuin mittari rupeaa reakoimaan. Nyt remontinkin jälkeen vaikka kampiakseli kiiloitetiin ja laitoin uudet laakeritkin käytäytyy samalla lailla. Olettaisin että on öljypumpun vaihto edessä.
10/42:sessa sitten viisari nousee kylmänä heti 30:nen kieppeille, mootorin hieman lämmetyä 60:iin.
Minäkään en käytä synteisiä öljyjä, aiemmin teboilin 10w-30:stä, enään tätä ei saa, joten siiryin teboilin 10w-40:seen.
Noitten öljynpaineiten suhteen minulla tuossa 61.sessä kolmosessa saa pakkasilla käytää tovin aikaa ennenkuin mittari rupeaa reakoimaan. Nyt remontinkin jälkeen vaikka kampiakseli kiiloitetiin ja laitoin uudet laakeritkin käytäytyy samalla lailla. Olettaisin että on öljypumpun vaihto edessä.
10/42:sessa sitten viisari nousee kylmänä heti 30:nen kieppeille, mootorin hieman lämmetyä 60:iin.
Minäkään en käytä synteisiä öljyjä, aiemmin teboilin 10w-30:stä, enään tätä ei saa, joten siiryin teboilin 10w-40:seen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Orkkis painemittarin 60psi lukema tarkoitaa noin 4.2bar lukemaa. Venttiilikoneistossa , edestä toisena olevassa akselipukissa on paineventtiili ( se josta se pieni käpoyräputki lähtee ) venttiilikoneiston paineelle, joka on noin 1.4bar paineelle säädetty, tehdasasetuksella.
Lämpimällä moottorilla ei kovinkaan tarvitse huolestua reilusti alle 30psi lukemistakaan, tyhjäkäynnillä.
Lämpimällä moottorilla ei kovinkaan tarvitse huolestua reilusti alle 30psi lukemistakaan, tyhjäkäynnillä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Jälkikiristyksen voi tehdä periaatteessa milloin vain, moottorin lämpötilasta huolimatta.
Mut suositus lienee että ajetaan kunnolla lämpimäksi, koppa auki ja jälkikiristys lämpimänä ( mutteri kerrallaan ensin vartti-puolkierrosta auki ja sitten momenttiin uudelleen, siis yksitellen ) ja tietty venttiilien välyssäätö tän jälkeen , löysä 0.30- nahkea 0.35 välille , kylmänä tai kuumana.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Korjausohjekirjan mukaan öljynpaineet: Tyhjäkäyntinopeus 0,7 - 1,05 kg. 2000 r/min ( 93 astetta c ) 2,11 - 2,46 kg.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
noissa vanhemmissa on rakenteellisesti turhan tiivis moottoriöljyn imusihti joka aiheuttaa kylmänä huonoa öljynpainetta, sihti päästää öljynpinnan yläpuolelta ilmaa pumpun imemän öljyn sekaan. noita öljynpaineita vertaillessa on hyvä muistaa että mittareissa on melkoisiakin heittoja uudella vertailumittarilla saa luotettavan lukeman lohkon kyljestä
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Itsekkin joskus tein siihen oikein taajaverkkoiseen vaakamallin sihtiin puolikuu-kupin päälle, jostain peltipurkista
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Siinä lohkon kyljessä on pääöljykanavan kyljessä yhteensä 5 reikää ( joista runkolaakerien poraus-voitelukanavat menee ) , yhdestä ( toinen edestä ) lähtee kannen voitelu ja orkkis öljynpainemittarin lähtö tais olla toiseksi taaimmassa reiässä.
Siis siellä on 3 tulppaa, joista mistä tahansa voit ottaa paineen toiselle mittarille.
Kuumana , tai et ilman oikeaa työkuormaa saa konetta niin kuumaksi ( 93ast ) että sellaisella öljynlämmöllä voisi mittausta tehdä.
0.6 - 1.5bar tyhjäkäynnillä, normaalin tunnin piha-ajelun jälkeinen painemittauksen lukema on ihan ok
Siis siellä on 3 tulppaa, joista mistä tahansa voit ottaa paineen toiselle mittarille.
Kuumana , tai et ilman oikeaa työkuormaa saa konetta niin kuumaksi ( 93ast ) että sellaisella öljynlämmöllä voisi mittausta tehdä.
0.6 - 1.5bar tyhjäkäynnillä, normaalin tunnin piha-ajelun jälkeinen painemittauksen lukema on ihan ok
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Venttiilikoneistossa oleva paineventiili kannattaa myös tarkastaa. Omassa bmc kuutoskoneessa putos öljynpaineet yht äkkiä, kovilla kierroksilla tuli öljyä huohotinputkesta ihan norona. Venttiilikoneiston paineventtiilistä oli jousi poikki, sama vika taitaa olla myös minun 61:sä kolmosnuhvissa, toinen mahdollinen vikapaikka öljypumppu väljä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
UNF kierre, olisko 1/2"
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !