Tervehdys! Neuvoja ja mielipiteitä kaivataan, kerron ensin lähtötilanteen ja oireet.
Potilas on Leyland 384 vm. - 70. Ryhdyin vaihtamaan moottoriöljyä ja huomasin että öljykorkissa on harmaata tahmaa. Laskin vanhat öljyt pois, väri oli normaali musta, mutta vähän ohuelta vaikutti, vähän semmoista luirua. Viimeistenkään tippojen seassa en havainnut poikkeavaa väriä tai tahmaa.
Vanhan suodatinelementin ulkopuolen paperissa oli ohuesti jotain limaa.
Syyläristä oli hävinnyt nestettä, kennot selkeästi näkyvissä. Paisuntasäiliö oli tyhjä.
Ei ole keittänyt, lämpömittari toimii ja on pysynyt suunnilleen puolivälissä asteikkoa. Pakokaasun mukana ei näy vaaleaa vesihöyryä.
Oljynpaineet on myös olleet asteikon puolivälissä, tosin viisari heiluu edes takaisin kun kone käy.
Suunnittelin seuraavaa:laitan uudet öljyt sisään, ja täytän jäähdyttimen ja laitan Paisuntasäiliöön nestettä.
Joudun käyttämään traktoria että saan remonttipaikan tyhjäksi. Samalla tarkistan kupliiko syylärissä, tuleeko jäähdytinnesteeseen öljyä, ja seuraan kuinka nopeasti neste katoaa.
Miltä kuulostaa? Onko jotain muuta mitä kannattaisi seurata kun käytän konetta?
Jos kannentiiviste ei ole syyllinen, sitten varmaan sylinteriputket tai lohko...
Jos öljyn sekaan tulisi paljon jäähdytinnestettä, eikös öljypohjasta pitäisi löytyä myös harmaata mämmiä?
Onpahan nyt puuhaa pimeneviin syysiltoihin
Jäähdytinnesteet öljyn sekaan?
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Jos öljyjen sekaan menyt nestettä sen kyllä huomaa välittömästi kun avaat pohjapropun, ensi ryöpsähää nesteet, sitten öljyt.
Harmaa tahma öljykorkissa, joittenkin öljyjen ominaisuus.
"Jos kannentiiviste ei ole syyllinen, sitten varmaan sylinteriputket tai lohko." taikka kansi.
Muutamissa nuhveissa ollut kanessa syöpymää suoraan pakotilaan, ei välttämättä näy pakokaasujen värissä.
Harmaa tahma öljykorkissa, joittenkin öljyjen ominaisuus.
"Jos kannentiiviste ei ole syyllinen, sitten varmaan sylinteriputket tai lohko." taikka kansi.
Muutamissa nuhveissa ollut kanessa syöpymää suoraan pakotilaan, ei välttämättä näy pakokaasujen värissä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kaikki nykyiset öljyt ei enää muutu harmaiksi veden kanssa.
Harmaa lima öljykorkissa tulee myös alilämpöisenä käyneestä koneesta, kondenssivesi ei vaan haihdu pois.
Harmaa lima öljykorkissa tulee myös alilämpöisenä käyneestä koneesta, kondenssivesi ei vaan haihdu pois.
Mukana kuin peräpukama!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Suosittelen jotakin rasittavaa työtä koneelle, jossa moottori oikeasti lämpiää.
Nythän on kyntöaika
Samalla seuraat häviääkö nestettä, ja tuleeko vielä limaa korkkiin.
Kondensiovesi tekee tuota limaa koneisiin jotka ovat jo ns pihakoneina.
Nythän on kyntöaika
Samalla seuraat häviääkö nestettä, ja tuleeko vielä limaa korkkiin.
Kondensiovesi tekee tuota limaa koneisiin jotka ovat jo ns pihakoneina.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kyllä vain, kunnolla kenkää vaan koneelle, siitä Dieselmoottori tykkää
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei kuulosta epänormaalilta.
20-30 tuntia raskasta työtä lämmöt tapissa, niin huohotus hoitaa kondenssivedet pois. Ihan pieni päryyttely ei auta tuohon.
En usko, että tässä koneessa noilla lähtötiedoilla on mitään vikaa pl. käyttämättömyys.
Sanomalehti syylärin eteen auttaa myös jos työ kevyempää, ettei ilma kierrä liiaksi.
20-30 tuntia raskasta työtä lämmöt tapissa, niin huohotus hoitaa kondenssivedet pois. Ihan pieni päryyttely ei auta tuohon.
En usko, että tässä koneessa noilla lähtötiedoilla on mitään vikaa pl. käyttämättömyys.
Sanomalehti syylärin eteen auttaa myös jos työ kevyempää, ettei ilma kierrä liiaksi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Sain tänään uudet öljyt sisään ja täytin syylärin, vajaa litra meni että sai kennot peittymään.
Paisuntasäiliön täytin puoliväliin, siellä taitaa olla vuoto. Ei kai se muuten tyhjäksi menisi?
Ajelin semmoiset puoli tuntia, lämmöt nousi mittarin puoliväliin ja pysyi siinä niinkuin kuuluukin. Mutta...
Paisuntasäiliöön tulee ilmaa syyläristä, tasainen pulputus vaan käy.
Sammutin koneen, ja sen jälkeen kuului jonkin aikaa pihinää mitä yleensä ei kuulu.
Taitaa olla syytä kumminkin avata kansi?
Eihän se niin kauhea homma ole, ja 12v poikani lupasi auttaa
Tuleepahan tutkittua paikat, ja saa viettää pojan kanssa laatuaikaa pajalla
Ai niin, tilasin uuden korkin syyläriin kaiken varalta. Onpahan jousi oikeassa vireessä.
Paisuntasäiliön täytin puoliväliin, siellä taitaa olla vuoto. Ei kai se muuten tyhjäksi menisi?
Ajelin semmoiset puoli tuntia, lämmöt nousi mittarin puoliväliin ja pysyi siinä niinkuin kuuluukin. Mutta...
Paisuntasäiliöön tulee ilmaa syyläristä, tasainen pulputus vaan käy.
Sammutin koneen, ja sen jälkeen kuului jonkin aikaa pihinää mitä yleensä ei kuulu.
Taitaa olla syytä kumminkin avata kansi?
Eihän se niin kauhea homma ole, ja 12v poikani lupasi auttaa
Tuleepahan tutkittua paikat, ja saa viettää pojan kanssa laatuaikaa pajalla
Ai niin, tilasin uuden korkin syyläriin kaiken varalta. Onpahan jousi oikeassa vireessä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Kaadappa se syyläri täyteen, kone käymään ja korkki auki. Jos alkaa ilmakuplia tulla solkenaan, niin sitten on pahvi antautunut.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kyllä oireet viittaa vahvasti tiivisteeseen tai ehkä putkiporeeseen.
Ja älä katso / tutki sitä kuplintaa paisarista, vaan jäähdyttimen korkin reiästä
Ja älä katso / tutki sitä kuplintaa paisarista, vaan jäähdyttimen korkin reiästä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Kyllä se kuplii syylärissä kans. Tänään aloitetaan purkutyöt. Eilen tyhjennettiin vanha lantala remppapaikaksi
Vähän viileää siellä on, mutta onpahan katto päällä.
Täällä on vähän lunta maassa, ja lisää sataa. Onneksi ei tarvitse pihassa tehdä remonttia!
Vähän viileää siellä on, mutta onpahan katto päällä.
Täällä on vähän lunta maassa, ja lisää sataa. Onneksi ei tarvitse pihassa tehdä remonttia!
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Projekti jatkuu. Saatiin tänään kansi irti. Tiivisteestä en löytänyt selkeää vikaa, mutta lohkosta löytyi.
Ykkös ja kakkospytyn välissä missä sylinteriputket ovat lähinnä toisiaan, on lohkosta lohjennut palanen noin sentin matkalta. Sylinteriputkien välissä on siis kolo. En tiedä kuinka syvälle se menee, pitää vissiin putket irrottaa ja tutkia.
Onkohan mitään toivoa saada lohkoa korjattua?
Tuosta paikastahan paineella on suora reitti nestetilaan?
Jos sylinteriputken olakkeen alta puuttuu myös ainetta voisi kuvitella että tiivisteen ja putken välistä pääsee paineet karkaamaan.
Tiiviste oli "palanut" ruskeaksi tämän halkeaman läheltä vaikka en huomannut että metallivahvike sylinterin ympäriltä olisi vuotanut.
Pääsenkö etsimään ehjää lohkoa?
Kohta kaljan kanssa saunaan miettimään syntyjä syviä...
Ykkös ja kakkospytyn välissä missä sylinteriputket ovat lähinnä toisiaan, on lohkosta lohjennut palanen noin sentin matkalta. Sylinteriputkien välissä on siis kolo. En tiedä kuinka syvälle se menee, pitää vissiin putket irrottaa ja tutkia.
Onkohan mitään toivoa saada lohkoa korjattua?
Tuosta paikastahan paineella on suora reitti nestetilaan?
Jos sylinteriputken olakkeen alta puuttuu myös ainetta voisi kuvitella että tiivisteen ja putken välistä pääsee paineet karkaamaan.
Tiiviste oli "palanut" ruskeaksi tämän halkeaman läheltä vaikka en huomannut että metallivahvike sylinterin ympäriltä olisi vuotanut.
Pääsenkö etsimään ehjää lohkoa?
Kohta kaljan kanssa saunaan miettimään syntyjä syviä...
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Oliso mahdollista saada kuvaa tuosta lohkon viasta
Sylinteriputkien väliset kannakset on usein halki, se ei haittaa mitään,
mutta jos pala puuttuu niin
Sylinteriputkien väliset kannakset on usein halki, se ei haittaa mitään,
mutta jos pala puuttuu niin
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3968
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ei tuosta puutu mitään palaa, ihan on tehtaan jäljiltä tuollainen.
Tarkista putkien korkeus lohkoon nähden, puhdista pinnat ja laita kasaan.
Tarkista putkien korkeus lohkoon nähden, puhdista pinnat ja laita kasaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.