Hienosti vuosia palvellut nuhvi alkoi oirehtimaan.
Puolentunnin reippaan äestämisen jälkeen kone alkoi nakuttamaan, etenkin löysätessä kierroksia.
Tasakierroksilla nakutusta ei kuulu.
Sammutin nakutuksen vuoksi koneen mutta en saanut sitä uudestaan käyntiin, kone mourusi niinkuin huonolla akulla (lämpöleikkaa?).
Seuraavana päivänä lähti taas normaalisti käyntiin.
Nakutus kuuluu edelleen.
Muutama vuosi sitten laakeroitu kampiakseli (poislukien päätylaakeri) ja kiertokanget.
Onko hyviä tai huonoja ideoita mikä nyt narahti?
4DM kone porsii
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tarkasta ensimmäiseksi ventiilit, jospa nakutus tulee niistä, elikkä ventiilit kantaa.
Minulla on ollut jo tovin aikaa 10/42:sessa samantyypinen ongelma, lämpimänä ei jaksa kunnolla startata, aikansa kun odettelee ja kokoeilee uudestaan lähtee vaivalloisesti käyntiin.Seuraavana päivänä lähti kuin palmun alta.
Nuhvi63:sella muistaakseni samantyypinen ongelma, hän oli pienentänyt syöttöä, ja kas kummaa rupes startaamaan kunnolla. Saman tein myös omalle ja hieman paremmin lähtee lämpimänä käyntiin, pitänee vielä ruuvata syöttöä pienemmälle.
Minulla on ollut jo tovin aikaa 10/42:sessa samantyypinen ongelma, lämpimänä ei jaksa kunnolla startata, aikansa kun odettelee ja kokoeilee uudestaan lähtee vaivalloisesti käyntiin.Seuraavana päivänä lähti kuin palmun alta.
Nuhvi63:sella muistaakseni samantyypinen ongelma, hän oli pienentänyt syöttöä, ja kas kummaa rupes startaamaan kunnolla. Saman tein myös omalle ja hieman paremmin lähtee lämpimänä käyntiin, pitänee vielä ruuvata syöttöä pienemmälle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Venttiilit säädetty, ei ollut isoja heittoja, ei auttanut naksamiseen.
Koneesta ääni kuuluu tulevan mutta hankala sanoa että mistä tarkemmin.
Öljynpaineet on normaalit ja ei juurikaan huohota.
Tässä filmin pätkä, merkillisesti tuo nakse tulee tietylle syklillä.
https://www.youtube.com/watch?v=MJrVE2- ... e=youtu.be
Koneesta ääni kuuluu tulevan mutta hankala sanoa että mistä tarkemmin.
Öljynpaineet on normaalit ja ei juurikaan huohota.
Tässä filmin pätkä, merkillisesti tuo nakse tulee tietylle syklillä.
https://www.youtube.com/watch?v=MJrVE2- ... e=youtu.be
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Sopisiko tuo sykli mitenkään nokkaketjun kiertonopeuteen, tuossahan on jakopäässä ketju. Tuli vain juuri tuosta syklistä mieleen että voisi sopia jakopäähän. Kokeileppa juuri tuolla kepillä jakopään seutua kuuluisiko sieltä voimakkaampana. Kuuluuko tuo nakse muillakin kierroslukualueilla esim tyhjäkäynnillä. Jos kuuluu tyhjäkäynnilläkin niin silloin voisi olla helpompi paikallistaa se kuin tulla videon kierrosluvulla..
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Nakse ei kuulu tyhjäkäynnillä.
Mutta ennemmin tuo ääni kuuluu itse koneen kuin jakopään tienoilta.
Tosin ei siitä saa täyttä varmuutta, edes tuolla keppi korvaan metodilla.
-suutin?
-männäntappi?
-alakerran laakeri?
-vauhtipyörä irti?
Mutta eikö noiden kaikkien em. osalta nakse olisi tasaisempi ja kuuluisi myös matalemmilla kierroksilla?
Kai se on avattava seuraavaksi öljypohja ja katsottava löytyiskö sieltä syyllistä.
Mutta ennemmin tuo ääni kuuluu itse koneen kuin jakopään tienoilta.
Tosin ei siitä saa täyttä varmuutta, edes tuolla keppi korvaan metodilla.
-suutin?
-männäntappi?
-alakerran laakeri?
-vauhtipyörä irti?
Mutta eikö noiden kaikkien em. osalta nakse olisi tasaisempi ja kuuluisi myös matalemmilla kierroksilla?
Kai se on avattava seuraavaksi öljypohja ja katsottava löytyiskö sieltä syyllistä.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Aika usein noita vanhoja nuffin moottoreita purkaessa vastaan tulee katkenneita venttiilinnostimia. Siinä voisi olla yksi vikapaikka.
Silti etsisin ensin vikaa laakereista.
Silti etsisin ensin vikaa laakereista.
Mukana kuin peräpukama!