Alla siis Leyland 272 synchro ja aikaisemmin ilmeni ongelma 1-vaihteen kanssa joka ei kestä päällä. Nyt tuli sama ongelma pakin kanssa. Liekkö vaihteen siirto haarukka kulunut?
Jos haarukka kulunut niin pitääkö leuku katkaista jotta saapi haarukan vaihdettua?
Leyland 272 synchro vaihde ongelma
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Tammi 2019, 22:39
- Konekalustoani: Leyland 272 synchro
No niin. Nyt on vaihdelaatikon kansi aukaistu. Loppu talvi mentiin ilman pakkia. Pikaisella katselmuksella vika on 1/R vaihteiden kulunut siirtohaarukka.
Kannen mukana nousee siis vain 1-3 vaihteiden siirtimet, ei siirtohaarukat. Nyt pitäisi saada tuo kuvan mukainen akseli irti jotta siirtohaarukan voisi korjata/vaihtaa. Akseli ei liiku riittävästi keulan eikä perän suuntaan jotta siirtohaarukan saisi pois.
Onko siis ainoa vaihtoehto akselin poistamiselle katkaisu hoito?
Kannen mukana nousee siis vain 1-3 vaihteiden siirtimet, ei siirtohaarukat. Nyt pitäisi saada tuo kuvan mukainen akseli irti jotta siirtohaarukan voisi korjata/vaihtaa. Akseli ei liiku riittävästi keulan eikä perän suuntaan jotta siirtohaarukan saisi pois.
Onko siis ainoa vaihtoehto akselin poistamiselle katkaisu hoito?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Oliskohan tuosta mitään apuja
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... SYNCRO.PDF
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... SYNCRO.PDF
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Kävin tuolta kirjastosta kurkkaamassa mutta ihan kuin olis puuttunu joitain sivuja.
Kuitenkin mainittiin kasauksesta kytkinkotelon kiinnittämisestä ja kun tuota kuvaa katsoo niin eihän tuolla akselilla ole kuin yksi suunta.
Kuitenkin mainittiin kasauksesta kytkinkotelon kiinnittämisestä ja kun tuota kuvaa katsoo niin eihän tuolla akselilla ole kuin yksi suunta.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Näin on kuten jamppi mainitsi, jäsenten kirjastossa oleva, näitten uusienpien leukkujen korjausohjekirja näytää joiltaan osilta olevan puutteelinen, silloin aikoinaan kun sain tuon kopioinnin omakseni huomasi saman ongelman, itse ajattelin että onpa huonommat korjausojeet mitä esim . vanhenpien leukkujen ja nuhvien osalta on.
Varmaan jollakin leukkumiehellä on olemassa täydelliset korjausohjekirjat, joten voitaansiko mahdollisesti saada kyseine kirja tuonne jäsentn kirjastoon ??? Kiitoksia näin ennakkoon..
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Empä oikein usko, että siirtohaarukka olisi mitenkään kulunut. Ensin kokeilisin ala-akselilla olevien rattaitten
päittäisvälyksen ,jos ei juuri välystä, niin syncropakan tappien sisällä olevien hentojen jousien katkeaminen
voisi selittää osaltaan pois pukkaamista, yleensä siinä vaiheessa syncronointikin on varsin heikkoa. Tässä
nyt alkuun mitä tuli mieleen, aika outoa tuo on jos takapotkussa vaihteet ei pysy päällä.
Niin ja kokeile pukata vaikka meisselillä vaihdetta päälle ja pois ,jos jouset ehjät pakassa niin pitäisi
olla kunnon vastus kytkettäessä.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Tammi 2019, 22:39
- Konekalustoani: Leyland 272 synchro
Ja selvisi tuossa purkaessa myös että ei tuota Leilaa taida tarvita laittaa katkaisu hoitoon.
Tarkoitus olisi tehdä samalla aukaisulla kytkin remontti. Tänään pääsin tuohon kuvan mukaiseen tilanteeseen.
Onko kenelläkään antaa vinkkejä tuon kytkimen purun osalta? Purkaantuuko tuosta osina vai pakettina akseleineen kaikkineen?
Vaikuttaisi siltä että akseli ei mahtuisi irtoamaan ilman lisä purkamista. Kiitoksia kommentoijille
Tarkoitus olisi tehdä samalla aukaisulla kytkin remontti. Tänään pääsin tuohon kuvan mukaiseen tilanteeseen.
Onko kenelläkään antaa vinkkejä tuon kytkimen purun osalta? Purkaantuuko tuosta osina vai pakettina akseleineen kaikkineen?
Vaikuttaisi siltä että akseli ei mahtuisi irtoamaan ilman lisä purkamista. Kiitoksia kommentoijille
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kytkinasetelman mukana mahtuu akselitkin tulemaan pois, koko pakettina. Asetelman kiinnikepultithan on 5 + 5 + 5 ryppäinä, joka viiden pultin ryppäässä on päätymmäiset ja keskimmäinen pitkiä pultteja, ryppään pultteja 2 ja 4 ei tarvii avata, et paininasetelma pysyy siinä välikikkareessa kiinni.
Kait "pirunnyrkin" puoliskot merkkasit ennen purkua, et tulee samoin pain, samaan asentoon ?
Etummaisen paininhaarukan sivuilla olevat pultit on irroitettava , ja siellä prikan takana oleva "haarukan" liukulaakeriholkit otettava pois myös.
Kait "pirunnyrkin" puoliskot merkkasit ennen purkua, et tulee samoin pain, samaan asentoon ?
Etummaisen paininhaarukan sivuilla olevat pultit on irroitettava , ja siellä prikan takana oleva "haarukan" liukulaakeriholkit otettava pois myös.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Tammi 2019, 22:39
- Konekalustoani: Leyland 272 synchro
Kiitoksia vinkeistä. Tarkoitatko noita kuvan 33 osia? Kyllä ne merkkasin. Osissa on 33 merkinnät ja löytämäni ohje sanoo että numerot pitäisi olla kasattaessa moottorin puoleisella laidalla, pitänee paikkansa? Minusta kun näytti purettaessa että toisen 33 merkintä oli moottorin puolella ja toisen perän puolella. Miksi niiden pitää olla juuri tietyn puoleisesti kasattu?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Varmemmin pysyy kiinni, kun ovat niinkuin ovat aina olleet, myös laippoihin nähden samassa asemassa.
Ei ole omaa kokemusta, mut kertomuksia, muutamistakin tapauksista kuullut, et noita olisi kesken ajon purkaantunut ja "räjähtänyt" kun ei ole huolella koottu takaisin, vaan osat on "sekoitettu" eri järjestykseen.
Itellä juuri eräs 384 työn alla, ja huolella pistein merkkasin puoliskojen kohdistukset keskenään, sekä myös laippoihin asemoinnin.
Ei ole omaa kokemusta, mut kertomuksia, muutamistakin tapauksista kuullut, et noita olisi kesken ajon purkaantunut ja "räjähtänyt" kun ei ole huolella koottu takaisin, vaan osat on "sekoitettu" eri järjestykseen.
Itellä juuri eräs 384 työn alla, ja huolella pistein merkkasin puoliskojen kohdistukset keskenään, sekä myös laippoihin asemoinnin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
nisu kirjoitti: ↑03 Kesä 2019, 19:33Empä oikein usko, että siirtohaarukka olisi mitenkään kulunut. Ensin kokeilisin ala-akselilla olevien rattaitten
päittäisvälyksen ,jos ei juuri välystä, niin syncropakan tappien sisällä olevien hentojen jousien katkeaminen
voisi selittää osaltaan pois pukkaamista, yleensä siinä vaiheessa syncronointikin on varsin heikkoa. Tässä
nyt alkuun mitä tuli mieleen, aika outoa tuo on jos takapotkussa vaihteet ei pysy päällä.
Niin ja kokeile pukata vaikka meisselillä vaihdetta päälle ja pois ,jos jouset ehjät pakassa niin pitäisi
olla kunnon vastus kytkettäessä.
Niinhän tuo vahvasti näyttäisi ,että haarukka on kulunut, joten kaikki on näköjään mahdollista
kun vuosia riittävästi kuluu, mitä tuohon kytkimen purkuun, niin käpälät tulee lukita sellaisilla
rautalanka koukuilla ,muuten tulee ahdasta pois oton kanssa.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30 Tammi 2019, 22:39
- Konekalustoani: Leyland 272 synchro
Vihdoin tuli osat Englannista. Melkoinen oli osa lista mitä näin tarpeelliseksi uusia. Viallinen siirtohaarukka on nyt vaihdettu laatikkoon ja olen nyt kytkimen kimpussa. Kytkimeen tulee uudet levyt, laakerit ym. ym.
Onko tuohon kaksoiskytkimen säätöihin mitään "perusohjetta" ilman kytkimen säätösarjaa (18G 563E)?
Ohjeessa puhutaan myös välikkeiden käyttämisestä painepintojen välissä asennuksen aikana. Onko tietoa miten paksut niiden pitäisi olla?
Onko tuohon kaksoiskytkimen säätöihin mitään "perusohjetta" ilman kytkimen säätösarjaa (18G 563E)?
Ohjeessa puhutaan myös välikkeiden käyttämisestä painepintojen välissä asennuksen aikana. Onko tietoa miten paksut niiden pitäisi olla?