342:n vesipumppuremppaa
Valvoja: automies560
Tervehdys nuhvistit, uusi 342:n omistaja ilmoittuu! Pappani uutena ostama nuhvi on tässä työn alla saada palvelemaan vielä kolmannessa polvessa pientilan pikkuhommissa. Huollot ovat valitettavasti jääneet viimeisen 35 vuoden aikana todella vähälle, mutta niin on kyllä käyttökin. Nyt olisi tarkoitus saada nuhvi työjuhdaksi puuhommiin. Remontti on edennyt hyvin ja vielä pitäisi vielä saada alkuperäinen vesipumppu kasaan IKH:n korjaussarjalla. Olenko tulkinnut räjäytyskuvasta oikein noiden akselin varrelle tulevien kilkkeiden järjestyksen? Nimittäin purkaessa oli vähän eri järjestyksessä... Ja entä tuo toinen pöydällä ylimääräisenä oleva kumitiiviste? Niitä oli sarjassa kaksi samanlaista, mutta räjäytyskuvasta en löytänyt kuin yhden.
Viimeksi muokannut AapoV, 17 Maalis 2019, 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Joissain on ollut tuo kumitiiviste molemmin puolin helaa. Toimii kyllä ilmankin.
Muista puristaa öljy helan läpi ennen asennusta.
Muista puristaa öljy helan läpi ennen asennusta.
Mukana kuin peräpukama!
Kiitokset. Tänään tuli Oulusta uusi käytetty (alkuperäinen) vesipumppu ja sain siihen korjaussarjan asennettua. En tosin lähtenyt siivapyörään vaihtamaan laakereita, kun olivat hyvässä rasvassa ja terveen oloiset. Alkuperäisen todella huonossa kunnossa olevan pumpun onnistuin nimittäin rikkomaan laakereita pois prässätessä. Syylarin olin jo käyttänyt Suomen jäähdytinpalvelulla Vantaalla uudelleenkennotuksessa.
Nyt vihdoin pysyy vedet sisällä, mutta mutta... Tulikohan vedettyä vesipumpun akselin mutteri kuitenkin vähän liian kireälle, kun hetken käynnin jälkeen alkaa todella kova mekaaninen rallatus jostain vesipumpun suunnalta. Sammutuksen jälkeen käy aina hetken ok, kunnes rallatus alkaa. Täytyy huomenna vähän löysentää pulttia.
Nyt vihdoin pysyy vedet sisällä, mutta mutta... Tulikohan vedettyä vesipumpun akselin mutteri kuitenkin vähän liian kireälle, kun hetken käynnin jälkeen alkaa todella kova mekaaninen rallatus jostain vesipumpun suunnalta. Sammutuksen jälkeen käy aina hetken ok, kunnes rallatus alkaa. Täytyy huomenna vähän löysentää pulttia.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Pumpun rungon ja pumpunpyörän siipien välys tulee olla 0,010" ( 0,25 mm).
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Rallatus loppui löysentämällä vesipumpun akselin mutteria. Olin tuon 0.25 sinne mielestäni jättänyt, mutta ehkä se asettui lopulliseen asentoonsa vasta pienen käytön jälkeen.
No seuraava ongelma olikin sitten veden lämpötila. Vanha termari oli jumittunut auki-asentoon, joten laitoin sinne uuden 82° termarin, mutta sillä lämmöt menee heittämällä punaiselle ihan pelkästään reipasta tyhjäkäyntiä käyttämällä. Testasin termarin kattilassa ja se kyllä aukeaa 82°:ssa, olisiko alkuperäinen lämpömittari ja/tai anturi vain tullut tiensä päähän? Jokatapauksessa laitoin nuhvin nyt kasaan ja teen nuo puuhommat nyt ilman termaria loppuun, mutta jos on jotain vinkkiä noiden lämpöjen varmistamiseen on, niin olen kiitollinen
No seuraava ongelma olikin sitten veden lämpötila. Vanha termari oli jumittunut auki-asentoon, joten laitoin sinne uuden 82° termarin, mutta sillä lämmöt menee heittämällä punaiselle ihan pelkästään reipasta tyhjäkäyntiä käyttämällä. Testasin termarin kattilassa ja se kyllä aukeaa 82°:ssa, olisiko alkuperäinen lämpömittari ja/tai anturi vain tullut tiensä päähän? Jokatapauksessa laitoin nuhvin nyt kasaan ja teen nuo puuhommat nyt ilman termaria loppuun, mutta jos on jotain vinkkiä noiden lämpöjen varmistamiseen on, niin olen kiitollinen
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Jos viisari menee hiukan punaisen puolelle niin se on normaalia.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Meni punaisen alueen puoliväliin, tyhjäkäynnillä laski sitten hieman, mutta punaiselle jäi. En uskaltanut siinä tilanteessa muuta kuin jäähdytellä. Tarkastin sen jälkeen vielä tosiaan termarin toiminnan kattilassa + että vesipumpun kiila ei ollut vahingossa tipahtanut asennuksessa. Kumpikin oli ok, että ainakin teoriassa kaikki pitäisi olla kunnossa. Täytyy varmaan viritellä joku väliaikainen referenssilämpötilamittaus siihen rinnalle kun asentaa tuon termarin takaisin.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Jos mittari näyttää aina samaa niin se on ok, huolestu sitten vasta kun nousee yli sen.
Jos termari on kerran testattu niin eiku kovaa ajoa
Jos termari on kerran testattu niin eiku kovaa ajoa
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tällainen tuli viriteltyä
Tämä siis mittasi läpiviennin kautta veden lämpötilaa termarin alta/alkuperäisen anturin vierestä. Lämpötila nousi todellisuudessa tuossa pisteessä ~93° C:een ja pysähtyi siihen kun avasi eturitelikön. Siinä vaiheessa öljynsuodatin alkoi vuotaa ja moottori käryämään siihen malliin, että totesin nuffivanhuksen kypsymispisteen olevan lähellä. Jäähdyttelin hetken tyhjäkäynnillä ennen sammutusta. Täytyy vielä jossain vaiheessa avata lohkon kaikki mahdolliset vesiproput ja varmistaa ettei jäähdytysjärjestelmässä ole tukoksia, mutta toistaiseksi mennään ilman termaria. Vai voisiko liian iso vesipumpun siipipyörän välys aiheuttaa sen, että vesi ei kierrä kunnolla? Välyshän oli säädetty, mutta rallatuksen takia löysensin mutteria reippaan yhden kierroksen.
Viimeksi muokannut AapoV, 21 Maalis 2019, 06:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eikös termostaatti ole 2-toiminen, eli avautuessaan sulkee sisäistä kiertoa ?
Termostaatin poisto antaa mahdollisuuden jatkuvaan sisäiseen kiertoon, ja rasituksessa lämpökuorma voi jopa kasvaa, ilman termostaattia.
Termostaatin poisto antaa mahdollisuuden jatkuvaan sisäiseen kiertoon, ja rasituksessa lämpökuorma voi jopa kasvaa, ilman termostaattia.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Sanoisin, että ei sulje sisäistä kiertoa ainakaan omassa nuhvissa - tai sitten multa puuttuu sieltä termarikotelosta jotain plus termari on vääränlainen.
Kieltämättä ihan samaa mietin, että kun se termari aukeaa, niin aika onnettoman ahdas se aukeava rako on, eli kyllä suurin osa vedestä kiertää sieltä helpoimman kautta eli sisäisen kierron kautta. Ilman termaria nuhvin oma lämpömittari ei heilahtanutkaan, vaikka pari tuntia kävi tossa sirkkelin edessä.
Kieltämättä ihan samaa mietin, että kun se termari aukeaa, niin aika onnettoman ahdas se aukeava rako on, eli kyllä suurin osa vedestä kiertää sieltä helpoimman kautta eli sisäisen kierron kautta. Ilman termaria nuhvin oma lämpömittari ei heilahtanutkaan, vaikka pari tuntia kävi tossa sirkkelin edessä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Aika mielenkiintoinen väite jusapelta, " eli avautuessaan sulkee sisäistä kiertoa ?" No, onneksi on tuo kysymysmerkki perässä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ei sulje vielä tuon ikäisessä koneessa moottorin sisäkiertoa, tulee vasta myöhemmissä versio jossa termostaatin alla oleva pienempi laippa sulkee moottorin sisäkierron ja samalla kierto jäähdyttimeen avautuu
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No siinä tapauksessa sekoitin muistikuvan, tuohon uudempaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68