384sen persremontti ja muutakin korjailua

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Päivitystä tähänkin.
Kävin tänään rengaskaupoilla, tuli 16.9-38 misukat 8)
Vanteet menee levitettäväksi, ja lokasuojia joutuu vähän avartamaan että mahtuu ketjut väliin :mrgreen:
Viitisen senttiä tulee maavaraa lisää...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

12 vuotta se kesti.
Saa nähä onko uus yhtä vahva...
Liitteet
IMG_20190530_115254.jpg
IMG_20190530_115244.jpg
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

Mitähän tämän ohjaussimpukassa on vialla kun se jää jumiin vasemmalle kääntäessä.
Sitten kun kääntää vähän takaisin niin suostuu taas kääntymään...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

Onkos noi kuulamutterilla? Nehän osaa olla oikukkaita kuluneina.
Tai rattiakselin laakerista häkki hajonnu ja kuulat on peräkkäin.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

jamppi kirjoitti: 02 Maalis 2020, 18:16 Onkos noi kuulamutterilla? Nehän osaa olla oikukkaita kuluneina.
Tai rattiakselin laakerista häkki hajonnu ja kuulat on peräkkäin.
Kulumaa minäkin epäilen..

Kuulapäänuhvin simpukka vissiin käy tähänkin :?:
Yks sellanen on tiedossa, osina.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
suparta
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Elo 2010, 13:29

384 tuli juuri tontille. VOA:n käyttövipu ei liiku , eli nostolaite ei pelaa. Mitä toimenpiteitä on edessä?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

suparta kirjoitti: 02 Elo 2020, 18:59 384 tuli juuri tontille. VOA:n käyttövipu ei liiku , eli nostolaite ei pelaa. Mitä toimenpiteitä on edessä?
Jotainhan sielt on sitten rikki jos vipu jumissa.
Ei muuta kuin peräreppu irti ja tutkimaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 699
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

Onko täysin jumissa, vai ei vain kytkeydy päälle? Noissa alkupään Leukuissa tahtoo olla vaikea kytkeytymään, eli nämä mallit joissa pumpun saa vielä kytkettyä irti. Kannattaa tällöin useamman kerran polkea voa-kytkintä että boorit saa sattumaan kohdalleen. Tai kuten itse toisinaan joutuu 255:n kanssa tekemään, sammuttaa moottori ja kytkeä sitten.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Minulla 10/42:sessa 255:sen leukun hydraulipumppu hammaspyörineen, ei mene helposti päälle. Vedän vo kytkentävipua hyd asentoa kohden ja nostan varovasti kytkintä, silloin menee pälle, vähäisen rutinan saatelemana. Olisko näin, että on hammaspyörien moduli vähän turhan tiukka.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
suparta
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Elo 2010, 13:29

Tänään sain voimanoton päälle pysäytin päällä käynnistäessä. Alhaalla olleet vetovarret nousivat, mutta nyt ne eivät laske. Nostolaitteen käyttö vipuja heiluttelin. Yhden vivun heiluttelu aiheutti muutaman sentin liikkeen vetovarsiin.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3968
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

suparta kirjoitti: 06 Elo 2020, 19:38 Tänään sain voimanoton päälle pysäytin päällä käynnistäessä. Alhaalla olleet vetovarret nousivat, mutta nyt ne eivät laske. Nostolaitteen käyttö vipuja heiluttelin. Yhden vivun heiluttelu aiheutti muutaman sentin liikkeen vetovarsiin.
Mekaaninen lukitus meni päälle.
On se tappi siinä nostolaitekotelon päällä, osoittaa taakse yläviistoon.
Nosta vetovarret ylös ja käännä tappi toiseen asentoon.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Ohje edelliseen.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... itus.1.PDF
Pienenä vinkkinä suparta, tee oma topiikki oman leukkusui kysymyksiin liityen. Uskoisin että kysymyksiä tulee lisääkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 699
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

Jos Leyland on suparta:lle uusi tuttavuus ja nostolaitteen toiminta näin ollen myöskin...

Niitä vipuja ei saa ihan summanmutikassa heilutella, on vaarana, että vivustossa oleva hammaskaaren kohdistus menee sekaisin. Lähempänä penkkiä oleva vipu on päävipu, jolla nostetaan ja lasketaan nostolaitetta.
Ulompi etumainen vipu on valintavipu, jolla vaihdetaan päävivun toiminto joko "position" asennonsäätö tai "draught" eli kyntösyvyyden säätö.
Asento "position" on se, jossa valintavivun tulee normaalisti olla, ja tuota vipua saa liikuttaa VAIN päävivun ollessa täysin ylhäällä, lisäksi sen on oltava joko ylhäällä tai alhaalla, ei puolivälissä.
Kolmas vipu "aux" on apujärjestelmälle, eli sillä ohjataan paine hydrauliikan ulosottoon.

Leukuissa on tosiaan nostoakselin mekaaninen lukitsin, tarkista ensin sen tilanne kuten edellä neuvottu :wink:

Minä myös suosittelen oman viestiketjun aloittamista tälle koneelle. :)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5094
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

Onkohan 384 nostolaitteen vivustossa mitään hammaskaarta ?
Taitaa olla vasta jossain 255:sesta lähtien, en ole satavarma, mutta kuva kertonee tarkemmin, kuva on 384:sen omistajan käsikirjasta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... G_0331.JPG
Samanlainen vivusto kuten 3/45 ja 4/65 nuhveissa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 699
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

Piti asia nyt itsekin varmistaa 344:n ohjekirjasta. Siinä puhutaan aikaisemmista ja viimeisistä malleista, vivusto muuttunut siis tuon 344/384 malliston aikana. Uudemmassa on syvyydensäädölle siis se valintavipu ja tuo hammaskaarisysteemi, ja vanhemmassa näköjään on reppukin vielä erilainen kun joka vivusta menee oma käyttötanko. Tuota kuvaa ei minun ohjekirjassani ole joten taas tässä oppi itsekin uutta. :)

Vanhemman vivuston ohje menee sitten näin että lähempänä penkkiä oleva vipu normaalisti pidetään etuasennossa ja ulommalla säädetään nostolaitetta.
Vastaa Viestiin