Moottoriöljy lisääntyy

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

10 Helmi 2019, 08:30

Fourin öljyt lisääntyy.siirtopumppu vaihdettu eikä vaikutusta.meneekö sitte ohivuotona mäntien kautta?vai mistä vikaa hakemaan?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Helmi 2019, 11:17

Käynnistyykö ja käykö hyvin? Jos savuttellee pahasti niin suuttimet ruikkii, ja palamaton löpö menee öljyihin.
Löpöä sinne kai menee ettei pakkasnestettä :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

10 Helmi 2019, 11:32

Käynnistyy hyvin ja käy nätisti..suuttimet on vaihdettu pari vuotta sitten sevenin kärkiin ja säädetty avautumispaineet 170bar muistaakseni..savuttaa koko ajan sinistä katkua niinkuin palamatonta löpöä..polttoöljyä sen täytyy olla koska ei ainakaan harmaata ole.olisko ruiskutuspumpussa jotain häikkää.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Helmi 2019, 12:43

Sininen savutus voimee johtua eri tekijöistä. Yks voi olla että puristuspaineet ei ole kohdallaan = ehkä venttiilit painuneet kanteen liiaksi.
Tai ruiskutusajoitus ei ole ihan kohdillaan.
Tai suutinkärjet ei ole oikeanlaiset tai paineet pielessä.
Tai männänrenkaat väsyneet ja kuluneet aiheuttaen ohivuotoa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Helmi 2019, 19:55

jusape kirjoitti:
10 Helmi 2019, 12:43
Sininen savutus voimee johtua eri tekijöistä. Yks voi olla että puristuspaineet ei ole kohdallaan = ehkä venttiilit painuneet kanteen liiaksi.
Tai ruiskutusajoitus ei ole ihan kohdillaan.
Tai suutinkärjet ei ole oikeanlaiset tai paineet pielessä.
Tai männänrenkaat väsyneet ja kuluneet aiheuttaen ohivuotoa.
Myös nämä siis aiheuttavat öljyn lisääntymistä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Helmi 2019, 12:11

Tuossa vähän jutuntynkää, liityen voimakaaseen savutamiseen. Syylinen löytyi IKH:n suutinkärjistä.
viewtopic.php?f=1&t=6068
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

11 Helmi 2019, 17:52

No minulla on sevenin kärjet vaihdettu 3 vuotta sitten muistaakseni bdll 150s 6582 oli malli..sinistä katkua tuo kone on aina päästäny.mutta käyntiin on lähtenyt aina ihmeempiä vippas konsteja käyttämättä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Helmi 2019, 19:08

Entiseltä Diesel Turuselta ( ei enään toiminnassa ) saamani tietojen mukaan nuo BDLL 150s 6582 pitäis olla sopivat Nuffield Universaal 4 / BMC koneeseen, tosin ei suuria eroja ole 460, 10/60 suutinkärkiin BDLL150 S 6581.

Kokeileppas jusapenkin mainitsemaa ruiskupumpun ajoituksen säätämistä aikaisemmalle, minulla auttoi 61:sen kolmosen savutamiseen koneremontin jälkeen
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

12 Helmi 2019, 12:18

Kumpaan suuntaan keulasta päin katsottuna pumppua pitää kääntää et menee aikaisemmalle :roll:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Helmi 2019, 16:45

Pumppu pyörii samaan suuntaan kuin moottori käy, eli tuulettajan siivet menee ylhäällä takaa katsottuna oikealta vasemmalle.
Moottorieista ja yleensäkin traktoreista puhuttaessa, aina osapaketteja ja muutenkin , katsontasuunta on aina ajosuunta eteenpäin.

Eli tällöin koplingista pumpun puoleista laippaa pitää saada hiukan käännettyä pyörimissuuntaan. Itse pumppuhan ei käänny mihinkään.
Siinä koplingissa on 2 pulttia joilla se on koottu, ne löysään ja hieman juuri pyörimissuuntaan. Koplingissa on sellainen viiva-asteikko ja laipassa muistaakseni 1 viiva. Puoli viivanväliä vaikkas siirtää. En ole koskaan perehtynyt, ainakaan muista, että paljonkos tuo 1 viivanväli tekisi todellisen ennakon muutosta, koska pumppu kun pyörii puolet moottorin kierroksista, niin asteina käännettynä todellinen vaikutus on tuplat.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

12 Helmi 2019, 17:07

Juu siis tarkoitinki sitä koplinkia et mihin suuntaan sen kääntäminen vaikuttaa.olen vain ajoituksen katsonut sillai että 28 merkki piikkiin ja pumpulta ykkösen lähtö irti ja kääntänyt koplinkia kunnes pinta liikahtaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Helmi 2019, 18:24

Koplingissa runko-osassa on, tai pitäisi olla merkki, johon pumpun puoleisen koplinkiosan viiva kohdistetaan, kampiakselimerkin ollessa ennakkomerkissään. Fourissa jakoketjun venyminen tai ketjukiristimen toimimattomuus voi aiheuttaa muutosta myöhäiselle löysän ketjun myötä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin