Leyland 384 vm.-70 latausongelmia
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Terve!
Onko jotain keinoa päätellä onko vika laturissa vai lataussäätimessä?
Kyseessä on plus-maadoitettu tasavirtalaturi. Oireet: latausvalo palaa,mittari on juuri ja juuri vihreällä alueella. Jännite akun navoista mitattuna 12,2 volttia tyhjäkäynnillä,kierrosten nostaminen ei vaikuta. Jos parkit laittaa päälle,jännite putoaa 12,1 volttiin.
Eihän se uusi laturi kallis ole,mutta tässä olisi hyvä tilaisuus oppia vianmääritystä
Onko jotain keinoa päätellä onko vika laturissa vai lataussäätimessä?
Kyseessä on plus-maadoitettu tasavirtalaturi. Oireet: latausvalo palaa,mittari on juuri ja juuri vihreällä alueella. Jännite akun navoista mitattuna 12,2 volttia tyhjäkäynnillä,kierrosten nostaminen ei vaikuta. Jos parkit laittaa päälle,jännite putoaa 12,1 volttiin.
Eihän se uusi laturi kallis ole,mutta tässä olisi hyvä tilaisuus oppia vianmääritystä
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Varmaan kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa laturin hiilet !!!
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
No niin,latausongelmia ratkottu,mutta äly loppuu..
Vaihdoin vaihtovirtalaturin tasavirtaisen tilalle.
Uusi laturi mallia 18acr,IKH:lta tilasin.
Laitoin paksun kaapelin suoraan startin päähän,ja akku käännetty niin että - on maissa.
Heräte pitäisi laturille saada. Sain ohjeet vetää virtalukolta latauksen merkkivaloon johdon,ja siitä laturin ind-liittimeen.
Mittaristoon menee pyöreä pistoke jossa paljon johtoja. Mikähän niistä johdoista on latauksen merkkivaloon yhteydessä? Millä sen saisi selville?
Mittariston takana ei lue mitään,enkä löytänyt jäsenkirjaston kytkentäkaaviosta latauksen merkkivaloa ollenkaan.
Äkkiäkös sitä uuden merkkivalon asentaa,mutta pitäisin mielellään mittaritaulun alkuperäisenä...
Vaihdoin vaihtovirtalaturin tasavirtaisen tilalle.
Uusi laturi mallia 18acr,IKH:lta tilasin.
Laitoin paksun kaapelin suoraan startin päähän,ja akku käännetty niin että - on maissa.
Heräte pitäisi laturille saada. Sain ohjeet vetää virtalukolta latauksen merkkivaloon johdon,ja siitä laturin ind-liittimeen.
Mittaristoon menee pyöreä pistoke jossa paljon johtoja. Mikähän niistä johdoista on latauksen merkkivaloon yhteydessä? Millä sen saisi selville?
Mittariston takana ei lue mitään,enkä löytänyt jäsenkirjaston kytkentäkaaviosta latauksen merkkivaloa ollenkaan.
Äkkiäkös sitä uuden merkkivalon asentaa,mutta pitäisin mielellään mittaritaulun alkuperäisenä...
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ota mittaristo irti ja avaa se, sieltä pystyy kattomaan mihin pinniin tulee mitäkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Kiitoksia!
Pitää perehtyä kunhan keli lauhtuu. Sain kuitenkin vehkeet siinä määrin kuntoon että ajamaan pääsin. Latausvalon virkaa toimittaa tällä hetkellä vanha virtakynä
Ymmärrän kyllä että tuo viritys on vaarallinen ja korjaan sen ensi tilassa
Pitää perehtyä kunhan keli lauhtuu. Sain kuitenkin vehkeet siinä määrin kuntoon että ajamaan pääsin. Latausvalon virkaa toimittaa tällä hetkellä vanha virtakynä
Ymmärrän kyllä että tuo viritys on vaarallinen ja korjaan sen ensi tilassa
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kyseinen säädin löytyy ainakin 4/65:sesta nuhvista akun lähettyviltä, käsitääkseni oikealta puolelta. Leukkujen korjausohjekirja on vailinainen, tämmöistä ei löydy
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... aadin.html
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... aadin.html
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Eikös tuossa vaihtovirtasessa ole sisäinen säädin.
Ei siis tarvi tuota ulkoista säädintä.
Ei siis tarvi tuota ulkoista säädintä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Tässä 18acr-laturissa on sisäinen säädin ja se maadottaa itsensä kiinnityksestä suoraan runkoon,eli laturille menee vain kaksi johtoa: paksu johto startin päästä ja pienempi heräte.
Lataus toimii,mutta lokasuojien päällä olevat valot ja vilkut lakkasivat toimimasta...
Sähkö ei ole minun ystäväni...
Lataus toimii,mutta lokasuojien päällä olevat valot ja vilkut lakkasivat toimimasta...
Sähkö ei ole minun ystäväni...
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Ai niin,vähän lisätietoa jos joku muukin tällaisen laturin haluaa leylandiin laittaa:
Alkuperäinen kiinnityspultti joka tulee laturin alempaan kiinnikkeeseen jää lyhyeksi,korvasin sen m8-kierretangolla johon laitoin aluslevyt ja nyloc-mutterit päihin.
Hihnaa ei saanut tarpeeksi kireälle koska uudessa laturissa hihnapyörä on pienempi. Katkaisin ylemmän kiinnitysraudan jolla säädetään kireys ja laitoin noin 15mm jatkoa.
Laturi tulee aika lähelle sivupeltiä mutta ei osu.
Uuden hihnan kanssa säätö olisi saattanut riittää.
Hihna sattui oikeaan linjaan,sitä ei tarvinnut korjailla.
Alkuperäinen kiinnityspultti joka tulee laturin alempaan kiinnikkeeseen jää lyhyeksi,korvasin sen m8-kierretangolla johon laitoin aluslevyt ja nyloc-mutterit päihin.
Hihnaa ei saanut tarpeeksi kireälle koska uudessa laturissa hihnapyörä on pienempi. Katkaisin ylemmän kiinnitysraudan jolla säädetään kireys ja laitoin noin 15mm jatkoa.
Laturi tulee aika lähelle sivupeltiä mutta ei osu.
Uuden hihnan kanssa säätö olisi saattanut riittää.
Hihna sattui oikeaan linjaan,sitä ei tarvinnut korjailla.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Näin kertoi Leilaukko topikin alussa vaihtovirtalaturissa on sisäinen säädin.Kyseessä on plus-maadoitettu tasavirtalaturi.
Jäi huomioimatta seuraava:
Vaihdoin vaihtovirtalaturin tasavirtaisen tilalle.
Uusi laturi mallia 18acr,IKH:lta tilasin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tuohon merkkivalon kytkentään pitäisi pystyä soveltamaan uudempaa kytkentäkaaviota, jäsenten kirjastosta suomenkielinen löytyy Leyland 245-472 kohdasta.
jos kytkiessä epäilyttää oikean pinnin löytyminen niin kokeile niin että se koetuskynä on johdossa välissä jolloin todennäköisesti sekä kynä että mittariston lamppu hehkuvat.
tuolla mainitaan pinnin numerona 14 ja minä en muista että lukeeko sitä missä mutta tutkisin sekä mittariston että siiheen tulevan pistokkeen molemmin puolin
jos kytkiessä epäilyttää oikean pinnin löytyminen niin kokeile niin että se koetuskynä on johdossa välissä jolloin todennäköisesti sekä kynä että mittariston lamppu hehkuvat.
tuolla mainitaan pinnin numerona 14 ja minä en muista että lukeeko sitä missä mutta tutkisin sekä mittariston että siiheen tulevan pistokkeen molemmin puolin
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Kiitoksia taas avusta!
Avaan mittariston tutkimuksia varten ja vaihdan sinne samalla uudet polttimot niin näkee pimeälläkin mitä mittarit näyttää.
En kuitenkaan tänään,aamulla -23 astetta mittarissa...
Avaan mittariston tutkimuksia varten ja vaihdan sinne samalla uudet polttimot niin näkee pimeälläkin mitä mittarit näyttää.
En kuitenkaan tänään,aamulla -23 astetta mittarissa...
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
No niin,muutama kuukausi vierähti mutta nyt alkuperäinen latausvalo palaa tarvittaessa
Purin mittariston,ja kierroslukumittarin irrottamisen jälkeen löytyi oikea pinni helposti.
Vilkut ei toimi vieläkään,epäilen että vilkkukatkaisin on rikki.
Tutkimukset jatkuu aina inspiraation yllättäessä.
Offtopic:tilasin uudet raidetangon päät ulko- ja sisäpäähän molemmin puolin,ja ohjaustehostimen sylinterin pään ja tapin johon se tulee kiinni. Jos sitä kohta pysyisi omalla kaistalla...
Purin mittariston,ja kierroslukumittarin irrottamisen jälkeen löytyi oikea pinni helposti.
Vilkut ei toimi vieläkään,epäilen että vilkkukatkaisin on rikki.
Tutkimukset jatkuu aina inspiraation yllättäessä.
Offtopic:tilasin uudet raidetangon päät ulko- ja sisäpäähän molemmin puolin,ja ohjaustehostimen sylinterin pään ja tapin johon se tulee kiinni. Jos sitä kohta pysyisi omalla kaistalla...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei mulla muuta, mut sattuu olemaan rempas työn alla kans nyt 384 -70 kones........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 43
- Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
- Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
- NLCF r.y jäsen Nro: 560
Jusape,kun omistaa vanhan traktorin ei ole tekemisen pulaa
Välillä vähän kehtuuttaa tehdä,mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun saa jonkun kohdan kuntoon.
Jahka saan sähköt ja ohjauksen kuntoon koittaa jarrujen vuoro...
Välillä vähän kehtuuttaa tehdä,mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun saa jonkun kohdan kuntoon.
Jahka saan sähköt ja ohjauksen kuntoon koittaa jarrujen vuoro...