Nuffield 4/60 + James
Valvoja: automies560
No niin, pienen tauon jälkeen tännekkin.
Nuhvi pääsi välillä sisätiloihin niin oli mukavampi hieroa vasenkin puoli jarruista kuntoon. Kyllä oli totisen näköistä osaa purkuvaiheessa. Stefat oli aivan loppu jne.
No nyt on molemmin puolin puhtaat osat, uudet hihnat ja jarruakselin stefat. Jarrutankojen vanhat ja kelvottomaksi vääntyneet pituus-säädöt vaihtui Puuilon pikkunäppäriin M10 vanttiruuveihin.
Jarrut tuntuu nyt ihan hyvältä, oikeastaan yllättävänkin hyvältä mitä näistä nyt olen juttuja kuullut. Ja varmasti vielä paranevat kun osat hakevat vähän "paikkaansa". Pääasia taitaa olla että öljy pysyy tästä lähtien stefan sisäpuolella...
Kytkinkopan pohjalle oli kertynyt paljon moottoriöljymoskaa, jopa niin paljon että vauhtipyörän hammaskehä alkoi jo vispaamaan öljyä pitkin koppaa, ja tietysti myös kytkimelle. Kytkin alkoi ravistelemaan siihen malliin että epäilykset alkoi heräämään. Pohjan poistoreikä oli tietysti tukossa niin ei heti huomannut.
Öljy on todnäk päässyt ajansaatossa valumaan vauhtipyörän stefan läpi (vai millainen tiiviste siellä on) kytkinkoppaan kun moottorissahan oli kaikkiaan 22 litraa löpön sekaista öljyä kun laitteen ostin.
Nyt on kytkinkoppa tyhjennetty ja pesty sen verran mitä siitä luukusta pääsee pesemään. Lukitsin kytkinpolkimen pohjaan niin että sain huuhdeltua kytkimen kitkapintojakin, ja vielä koneen käydessä ruiskein puhdistusainetta asetelmaan ja kytkimen keskiölle niin että ulkokehälle kulkeutuessaan puhdistaisi pintoja. Sen verran ehdein kytkintäkin jo koeajolla testaamaan että minusta tuo ravistus on hävinnyt, ainakin suuremmaksi osin. Seurataan siis tilannetta ennen kuin aletaan enempää purkamaan.... Ehkä sekin vielä paranee kun vähän luistattelee ja osat lämpeää kunnolla?
Muutama kysymyskin olisi tähän väliin, jos joku tohtii vastailla.
Mitä sillä vivulla säädetään joka on oikealla puolella, satulan alla, sellainen hammastettu pitkä säätö-ura? Jotain nostolaitteisiin liittyvää?
Entäs se säätöruuvi siellä takana satulan alapuolella, sellainen sormilla kierrettävä ruuvi jossa on spiraalijousi juuressa, mitä tällä säädetään. Jossain olen nähnyt kaksikin tuollaista säätöruuvia vieretysten siellä takana vai muistanko väärin? Tässä on vain yksi säätöruuvi ja sen oikealla puolella vähän alempana on pelkästään pultti kiristettynä tyhjään reikään.
Nuhvi pääsi välillä sisätiloihin niin oli mukavampi hieroa vasenkin puoli jarruista kuntoon. Kyllä oli totisen näköistä osaa purkuvaiheessa. Stefat oli aivan loppu jne.
No nyt on molemmin puolin puhtaat osat, uudet hihnat ja jarruakselin stefat. Jarrutankojen vanhat ja kelvottomaksi vääntyneet pituus-säädöt vaihtui Puuilon pikkunäppäriin M10 vanttiruuveihin.
Jarrut tuntuu nyt ihan hyvältä, oikeastaan yllättävänkin hyvältä mitä näistä nyt olen juttuja kuullut. Ja varmasti vielä paranevat kun osat hakevat vähän "paikkaansa". Pääasia taitaa olla että öljy pysyy tästä lähtien stefan sisäpuolella...
Kytkinkopan pohjalle oli kertynyt paljon moottoriöljymoskaa, jopa niin paljon että vauhtipyörän hammaskehä alkoi jo vispaamaan öljyä pitkin koppaa, ja tietysti myös kytkimelle. Kytkin alkoi ravistelemaan siihen malliin että epäilykset alkoi heräämään. Pohjan poistoreikä oli tietysti tukossa niin ei heti huomannut.
Öljy on todnäk päässyt ajansaatossa valumaan vauhtipyörän stefan läpi (vai millainen tiiviste siellä on) kytkinkoppaan kun moottorissahan oli kaikkiaan 22 litraa löpön sekaista öljyä kun laitteen ostin.
Nyt on kytkinkoppa tyhjennetty ja pesty sen verran mitä siitä luukusta pääsee pesemään. Lukitsin kytkinpolkimen pohjaan niin että sain huuhdeltua kytkimen kitkapintojakin, ja vielä koneen käydessä ruiskein puhdistusainetta asetelmaan ja kytkimen keskiölle niin että ulkokehälle kulkeutuessaan puhdistaisi pintoja. Sen verran ehdein kytkintäkin jo koeajolla testaamaan että minusta tuo ravistus on hävinnyt, ainakin suuremmaksi osin. Seurataan siis tilannetta ennen kuin aletaan enempää purkamaan.... Ehkä sekin vielä paranee kun vähän luistattelee ja osat lämpeää kunnolla?
Muutama kysymyskin olisi tähän väliin, jos joku tohtii vastailla.
Mitä sillä vivulla säädetään joka on oikealla puolella, satulan alla, sellainen hammastettu pitkä säätö-ura? Jotain nostolaitteisiin liittyvää?
Entäs se säätöruuvi siellä takana satulan alapuolella, sellainen sormilla kierrettävä ruuvi jossa on spiraalijousi juuressa, mitä tällä säädetään. Jossain olen nähnyt kaksikin tuollaista säätöruuvia vieretysten siellä takana vai muistanko väärin? Tässä on vain yksi säätöruuvi ja sen oikealla puolella vähän alempana on pelkästään pultti kiristettynä tyhjään reikään.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
" Mitä sillä vivulla säädetään joka on oikealla puolella, satulan alla, sellainen hammastettu pitkä säätö-ura? Jotain nostolaitteisiin liittyvää?"
Hydraulisen nostolaiteen syvyyden säätövipu. Milloin syvyydensäätöä ei tarvita , pidetään vipu etuasennossa
"Entäs se säätöruuvi siellä takana satulan alapuolella, sellainen sormilla kierrettävä ruuvi jossa on spiraalijousi juuressa, mitä tällä säädetään. Jossain olen nähnyt kaksikin tuollaista säätöruuvia vieretysten siellä takana vai muistanko väärin? Tässä on vain yksi säätöruuvi ja sen oikealla puolella vähän alempana on pelkästään pultti kiristettynä tyhjään reikään."
Apujärjestelmän nopeuden säätöruuvi.
Hydraulisen nostolaiteen syvyyden säätövipu. Milloin syvyydensäätöä ei tarvita , pidetään vipu etuasennossa
"Entäs se säätöruuvi siellä takana satulan alapuolella, sellainen sormilla kierrettävä ruuvi jossa on spiraalijousi juuressa, mitä tällä säädetään. Jossain olen nähnyt kaksikin tuollaista säätöruuvia vieretysten siellä takana vai muistanko väärin? Tässä on vain yksi säätöruuvi ja sen oikealla puolella vähän alempana on pelkästään pultti kiristettynä tyhjään reikään."
Apujärjestelmän nopeuden säätöruuvi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ja kampiakselilla ei ole mitään stefaa vanhemmissa moottoreissa, kierretiivistys. Eli hiukan, ehkä jokin 0.20mm, kampiakselin kaulaa isommassa lohkon porauksessa, sen kohdalla on kampiakselilla "väärän kätinen" kierre joka vispaa öljyt takaisin moottorin suuntaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Kiitoksia taas neuvoista ja tiedoista.
Kammen takapään stefasta ei siis tarvi murehtia, kunhan huolehtii siitä että öljyä on koneessa suht oikea määrä ja moottori pyörii oikeaan suuntaan.
Tuo Karin mainitsema apujärjestelmä tarkoittaa mitä? Nostolaitetta?
Tässä kun takapyöriä olen irrotellut niin hankintalistalla olisi ainakin pari kappaletta takapyörän pultteja ja niihin mutterit. Onko kellään joutilaana sopivasti? Voin toki uudetkin ostaa mutta tähän kelpaisi ehjät käytetytkin. 3/4" unf, pultin pituus 55mm jne, tiedätte kyllä.
Ja nyt kun Joulumielellä aletaan kohta olemaan niin voisin jonkun sopivan "kerhomaksun" suorittaa, vaikka korvaukseksi hyvistä neuvoista.
Maksanko siis jonkun liitymismaksun, jäsenmaksun, kannatusmaksun vai miten se menee?
Kammen takapään stefasta ei siis tarvi murehtia, kunhan huolehtii siitä että öljyä on koneessa suht oikea määrä ja moottori pyörii oikeaan suuntaan.
Tuo Karin mainitsema apujärjestelmä tarkoittaa mitä? Nostolaitetta?
Tässä kun takapyöriä olen irrotellut niin hankintalistalla olisi ainakin pari kappaletta takapyörän pultteja ja niihin mutterit. Onko kellään joutilaana sopivasti? Voin toki uudetkin ostaa mutta tähän kelpaisi ehjät käytetytkin. 3/4" unf, pultin pituus 55mm jne, tiedätte kyllä.
Ja nyt kun Joulumielellä aletaan kohta olemaan niin voisin jonkun sopivan "kerhomaksun" suorittaa, vaikka korvaukseksi hyvistä neuvoista.
Maksanko siis jonkun liitymismaksun, jäsenmaksun, kannatusmaksun vai miten se menee?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuo apujärjestelmä liittyy nostolaitteen tunnusteluun ym muuhun, vetovastustunnustelu tapahtuu esim kyntäissä työntövarren korvakkeen kautta.
Toki jäseneksi voi liittyä kerhoon, ja ihan mieluista tuollainen olisi. Jäseniä tällä hetkellä on hiukkan vajaa 600
https://nuhvi.fi/index.php/fi/liiity-jaseneksi
Toki jäseneksi voi liittyä kerhoon, ja ihan mieluista tuollainen olisi. Jäseniä tällä hetkellä on hiukkan vajaa 600
https://nuhvi.fi/index.php/fi/liiity-jaseneksi
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
jusape kirjoitti: ↑07 Joulu 2018, 20:06 Tuo apujärjestelmä liittyy nostolaitteen tunnusteluun ym muuhun, vetovastustunnustelu tapahtuu esim kyntäissä työntövarren korvakkeen kautta.
Toki jäseneksi voi liittyä kerhoon, ja ihan mieluista tuollainen olisi. Jäseniä tällä hetkellä on hiukkan vajaa 600
https://nuhvi.fi/index.php/fi/liiity-jaseneksi
Sisimäinen nostolaite vipu on apujärjestelmän vipu, apuvärjestelmän ulostulo on perärepun oikealla puolella.Tuo Karin mainitsema apujärjestelmä tarkoittaa mitä? Nostolaitetta?
Apujärjestelää voidaan käytää esim. kärryn kippauksessa, kippi nousee ylös vetovarret pysyy ala-asennossa.
Pääjärjestelmän käyttövipu on ulommainen, pääjärjestelmän ulostulo on repun vasemmalla puolen, samalla korkeudella mitä sivujärjestelmän ulostulo. Tätäkin voidaan käytää myös kipatessa, mutta, tässä nousee ensin nostovarret ylös ja sen jälkeen vasta kippi.
:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Taitaa pikkuhiljaa mennä jakeluun.
Tässä kun on tuo etukuormaaja joka toimii nimenomaan siitä sisemmästä vivusta. Etukuormaaja on siis liitetty apujärjestelmään (ulostulo on repun oik. puolelta) ja tuosta repun päällä olevasta säätönupista voidaan siis säätää tuota eukuormaajan noston/laskun nopeutta, ts. tällä nupilla säädetään/rajoitetaan öljyn virtausta? Ymmärsinkö nyt oikein?
Vai rajoitetaanko tuolla säätöruuvilla pelkästään sitä sisemmän vivun liikettä?
En pääse nyt juuri koneen viereen tutkimaan ja testailemaan.
Tässä kun on tuo etukuormaaja joka toimii nimenomaan siitä sisemmästä vivusta. Etukuormaaja on siis liitetty apujärjestelmään (ulostulo on repun oik. puolelta) ja tuosta repun päällä olevasta säätönupista voidaan siis säätää tuota eukuormaajan noston/laskun nopeutta, ts. tällä nupilla säädetään/rajoitetaan öljyn virtausta? Ymmärsinkö nyt oikein?
Vai rajoitetaanko tuolla säätöruuvilla pelkästään sitä sisemmän vivun liikettä?
En pääse nyt juuri koneen viereen tutkimaan ja testailemaan.
Eipä tainnut laskunopeuteen tuo ruuvi vaikuttaa kun sitä kaatosateessa testailin. Testaillaan joskus myöhemmin lisää.
Etuakseli tuli purettua väljän keskitapin takia.
Toinen heloista oli aivan loppu ja päässyt lisäksi liukumaan pois paikaltaan sinne keskitilaan. Akselin keskikorvien reijät olivat kuluneet soikeiksi eli vaatii koneistuksen, uuden akselin ja ainakin uudet helat. Pitää vielä tutkia/mittailla tarkemmin kun saa osat puhtaiksi rasvasta.
Olka-akselit tuntuivat kaikin puolin ehjiltä, tiiviiltä ja toimivilta. Jotain hyvääkin siis.
Etuakseli tuli purettua väljän keskitapin takia.
Toinen heloista oli aivan loppu ja päässyt lisäksi liukumaan pois paikaltaan sinne keskitilaan. Akselin keskikorvien reijät olivat kuluneet soikeiksi eli vaatii koneistuksen, uuden akselin ja ainakin uudet helat. Pitää vielä tutkia/mittailla tarkemmin kun saa osat puhtaiksi rasvasta.
Olka-akselit tuntuivat kaikin puolin ehjiltä, tiiviiltä ja toimivilta. Jotain hyvääkin siis.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olikos se nyt niin, että keinutapin helat on samat, mitä olka-akselien ylähelat ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nämä helat taisi olla päältä hyvin lähelle 35mm, akseli jotain 31,5mm muistaakseni.
Olisko jollain heittää kuvia ja/tai mittoja alkuperäisestä keskitapista.
Tämä näytti rälläkänjälkineen vähän siltä ettei ole enää alkuperäisessä kuosissaan.
Olisko jollain heittää kuvia ja/tai mittoja alkuperäisestä keskitapista.
Tämä näytti rälläkänjälkineen vähän siltä ettei ole enää alkuperäisessä kuosissaan.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5083
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ota kyseinen ruuvi kokonaan pois kierteiltään. Saataa olla jopa poikkikin, taikka vähän vääntynyt.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
[/quote]
Ota kyseinen ruuvi kokonaan pois kierteiltään. Saataa olla jopa poikkikin, taikka vähän vääntynyt.
[/quote]
Olihan se sen verran mutkalla ettei kiertynyt poiskaan ilman työkaluja.
Muuten näytti ehjältä, kokonaismitta 143mm.
Nyt tappi on oikaistu ja toimii niin kuin pitääkin eli säätää tuon sisemmän vivun liikettä alaspäin. Etukuormaimen laskunopeuden säätöruuvi siis.
Ruuvissa on heti kierteen alapuolella pieni reikä jossa oli jotain sokan jäänteitä, mikäköhän tarkoitus tällä?
Jos tuohon toisen pultin tilalle (valkoinen kanta) laittaa samanlaisen säätöruuvin niin sillä säädellään sitten ulomman vivun liikettä alaspäin, eli nostovarsien laskunopeutta, eikö?
Ota kyseinen ruuvi kokonaan pois kierteiltään. Saataa olla jopa poikkikin, taikka vähän vääntynyt.
[/quote]
Olihan se sen verran mutkalla ettei kiertynyt poiskaan ilman työkaluja.
Muuten näytti ehjältä, kokonaismitta 143mm.
Nyt tappi on oikaistu ja toimii niin kuin pitääkin eli säätää tuon sisemmän vivun liikettä alaspäin. Etukuormaimen laskunopeuden säätöruuvi siis.
Ruuvissa on heti kierteen alapuolella pieni reikä jossa oli jotain sokan jäänteitä, mikäköhän tarkoitus tällä?
Jos tuohon toisen pultin tilalle (valkoinen kanta) laittaa samanlaisen säätöruuvin niin sillä säädellään sitten ulomman vivun liikettä alaspäin, eli nostovarsien laskunopeutta, eikö?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Siellä kenties ollut alkujaan sokka, joka toppaa ruuvin ettei irti ulospäin kierretä.
460 ei tainnut olla enää nostolaitteelle omaa säätöruuvia, varmuudella ainakaan 10/42 - 10/60 eteenpäin, ei enää ollut
460 ei tainnut olla enää nostolaitteelle omaa säätöruuvia, varmuudella ainakaan 10/42 - 10/60 eteenpäin, ei enää ollut
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68