Kuorkkipuolen varaosahintoja

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 8040
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Case IH Maxxum 5150 pro '97
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Huhti 2014, 18:33

Tänään olin ammattipätevyyskoulutuksen tekniikkaosiolla, jossa keskusteltiin kuorma-autojen varaosahinnoista.

Vaihteiston peruslaakerointi alk. 5000 €, vaihtoaskit 6000- 10 000 €
Peränlaakerointi 2500 €
Tasauspyörästön rattaat n. 4000 €
SC etuperä (mikä lie?) n. 18 000 €
Jarruhihnat 300 € per napa, jarrurumpu 100 €, jarrulevy 600 €, jarrusatula 1000 € kiekko, palat 240 € jne
Suuttimissa huollot n. 200-400 €/reikä ja CR vehkeissä tonnin reikä.

Turbot n. 4000-8000 €/kpl
"puhdistuselukka boksi", jossa katalysaattori n. 12000 - 18 000 €.

Nyt kuorkeissa on seurantalaitteet, jolloin huollossa aina kun kompuutteri tyrkätään autoon kiinni, lähettää esmes kaania söödertaljeen tiedot mitä on tehty. Siellä näkyy ajomäärät, ajat ja mm. öljynpaineet, kierrosluvut, lämpötilat ym ym. tarkasti. Takuukäsittelyssä lukevat näitä erittäin tarkkaan.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot kauttani, soita ja kysy Suomen kovin tarjous! 040-7306421
https://www.youtube.com/watch?v=2aNoRsLTwOQ&t=1s
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1652
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Huhti 2014, 19:35

:shock: :shock: :shock:

Linjuripuolen osien kanssa on volvo-trucksin kans pärjätty, tosin aika museokamaahan tuo 83 b10 m on mihin on osia tarvittu mutta.. Jotkut paineilmapuolen nipat oli melkein pari kymppiä laaki, mutta muuten on pärjätty. Kumiosat saa korjakumilta hyllystä ja suodattimet tms voitelukeskuksesta pirkkalasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3830
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
NLCF r.y jäsen Nro: 248
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

26 Huhti 2014, 19:43

Kallista on :shock: Liekkö noissa vähän "koulutuspuolen" lisääkin :roll:

Helpolla on täälläkin selvitty, lähinnä hihnoja+suodattimia+sähköosia kaupasta. Purkaamon osista lisävarustelua. Jarruhihnat viime syksynä joutui taakse ostamaan, mutta ei nekään hirmu kalliita olleet. Eipä tuohon veteraaniin osia edes juurikaan saa "marmoritiskiltä" joten eivät kalliita ole :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!

http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1318
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

26 Huhti 2014, 22:35

Scanian osahinnat on käännetty suoraan kruunuista €uroiksi... Huomasin tämän, kun kävin tilailemassa marmoritiskiltä tiivisteitä ja muutamia pikkukilkkeitä 11l rivikuutoseen tässä takavuosina. Ei ollut kummoinen laatikko ja maksoi likemmäs tonnin.

Mersu taas on yllättänyt osien halpuudella. OM-352:n imusarjan/venttiilikopantiiviste maksoi 25€ (Scaniaan yhteensä 125€), kun viimeksi jouduin semmoisen hommaamaan. Muutenkin kulutusosat aivan persoonabiilin osien hinnoissa.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 8040
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Case IH Maxxum 5150 pro '97
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Huhti 2014, 09:48

No, ehkä se on historic -luokassa erihintaista tavaraa, nyt puhuttiin uusista autoista, jotka ajavat aktiivisesti. Tuo Euro 6 -luokka tekee hommasta ihanan kallista... On kaikki, egr, hiukkasloukku ja scr.

Opettaja varmasti rautainen ammattilainen, Purholle muuten terveisiä Penttiseltä.
Tietää mistä puhuu tämä kaveri, sen verran on jo perstuntumaa kerennyt karttua kuorkki-puolelta.

Täällä vain välillä kauhistellaan uusien traktoreiden varaosakuluja muka erikoisen kalliina ja ehkä keksittyinä, mutta samalla tasolla se on myös autopuolellakin.

Ja tuo 18 000 € katalysaattoripömpeli menee sitten kerralla mykäksi jos auton kaataa ja moottorista valuu tai jos turbo laskee akselilta öljyä pakosarjaan :shock:

Ei voi koljata, osta uus...

Ja nykyiset tuplaturbovehkeet on sellaisia, että kun laukeaa toinen turbo, niin samassa menee molemmat, kissaa ei kerkeä sanomaan kun vahinko jo kävi. Ja tosiaan kymppitonnin saa siihen varata.

Tarjoavat myös huolenpitosopimusta. 9000 €/vuosi (3 vuoden sop uuteen autoon, max. 180 000 km/v), sis. kaikki. Huollot, remontit ym.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot kauttani, soita ja kysy Suomen kovin tarjous! 040-7306421
https://www.youtube.com/watch?v=2aNoRsLTwOQ&t=1s
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1318
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

27 Huhti 2014, 13:48

Noh tuo DS-DSC-11 on vieläkin edustettuna ammattiliikenteessä melko runsaasti (113), eli eipä nuita voi kaikkinensa ihan historic-luokkaan lukea.
Toisaalta myös laatikkoeula-moggejakin on vielä reilusti liikkeellä OM-352-moottorilla ja onpa MB-Trac:issakin käytetty samaa kattilaa. OM-366LA:kin on vielä saman koneen jälkeläisiä, ko. konetta esiintyy vielä alkupään Ategoissakin... Näin historiallisia yleisosia...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1652
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

27 Huhti 2014, 14:02

Tuommoinen 113 on aikas ikiliikkuja, kylläpä vaan vieläkin tuntuu aina välillä noissa maansiirtohommissa tulevan vastaan niilo-volvoja, sr-susia, mersua 80-luvulta yms. Toki eri asia se on ajaa euroopan rahtia tms kuin samoissa nurkissa pyöriä särkemässä autoaan.
Vastaa Viestiin