Leylandin kuutonen

Metsä- ja maansiirtokoneet, sekä kuorma-autot

Valvoja: automies560

Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

24 Marras 2007, 18:12

Mulla on tuollanen pyöräkone joka on leylandin kutoskoneella ja power plus series mallia ja 400 kun on ahtamaton. Eli taitaa olla samoja koneita käytetty kontio sisuissakin joskus? Ja nyt kysyisinkin että mahtaakohan siihen saada enää mistään uusia suuttimenkärkiä :?: Ainakaan kärjissä olevalla numerolla ei löytynyt mitään kirjoista :cry:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

24 Marras 2007, 19:14

Väittäisin, että kunnollisesta dieselkorjaamosta löytyy. Eikun kyselemään. :)
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

24 Marras 2007, 19:51

No jos olet sitä mieltä niin eikai siinä muuta kuin metsästämään vaan uudestaan, ja kiitoksia :)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

25 Marras 2007, 13:27

Kyllä näitä varmaan vielä löytyy. Kontio-Sisussa, eräissä Vanajissa, määrätyissä Bedfordeissa ja useissa maarakennuskoneissa oli käytössä 6,54-litrainen Leyland 0.400. Oikein käytettynä hyvä moottori. Esimerkiksi Mynä-Dieselistä voisi kysyä, Sisu-Autolta ja Vetkun sivuillakin voisi kysäistä. Tähän ei sitten käy minkään traktorin suuttimet. Mitä oireita siinä? On vähän tullut joskus pelattua tuommosen koneen kanssa, mm.kaikki säätöarvot löytyy tarvittaessa hyllystä tähän koneeseen.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

25 Marras 2007, 16:42

No kone oli pitkään seisonut kun ostin sen ja jouduin myöskin vaihtamaan syöttöpumpunkin kun oli muutama elementti jumissa eikä tullut polttoainetta kuin kolmesta putkesta. Pumpun alakerta oli ajettu kuivana enkä enää sitä yrittänyt korjata. Ongelmana on nyt se että kylmäkäynistyvyys on kehno paitsi sähköllä lämmittämällä. Ja savuttaa turhankin paljon, ne omat suuttimet olivat niin kehnot että niitä ei saanut sumuttamaan kunnolla. Löysin erään käyntikuntoisen moottorin mutta en viitsinyt alkaa vahtaa koko mottia kun turbiinikytkin olis pitänyt purkaa pois kun tämä oli kuivalla ykslevykytkimellä varustettu ja koppa erimallinen. No syöttöpumppu ja suuttimet sopivat heittämällä paitsi tämä pöyräkoneen moottori oli teollisuusmallia ja syöttöpumppukin erilainen eli kaasuvusto kulkee lohkonläpi kun taas tässä automallissa suoraan.
Ajotuksen säätöön oli kuitenkin kytkinkopassa ns. säätölukko. Hienosäätö olis ehkä hyvä saada tehtyä siihen kun ei ollut saatavana kurjenkaulaputkea ykkössylinterin putkeen pumpussa.
No nyt olis tarkotus vielä vaihtaa siihen sylinterinkansi jos se savuttaminen sillä vähenis, sillä saattaa olla uittanut pakoputken kautta vettä koneeseen. Ja olipa huollonpuutetta sekin että huohotin oli aivan tukossa kun teki painetta venttiilikoppaanpäin. :)
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Velu

27 Marras 2007, 18:06

Tuosta koneesta löytyy pitkästi juttua Autoteknillisestä käsikirjasta, osasta Dieselmoottorit 2. Kirjan mukaan ei tuo suutinhomma ole mikään pikkujuttu. Ne ovat nimttäin Leylandi omaa valmistetta. Kärkien vaihtamiseen näkyi tarvittavan suuttimen kokoonpanoteline ym. erikoistyövälineitä, joista en ole muiden suuttimien kohdalla kuullutkaan. Tuon moottorin rakenne ja korjaukset on käsiteltu tuossa kirjasssa aika perusteellisesti.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

28 Marras 2007, 00:16

Todella hyvä kirjasarja tuo auteknillinen käsikirja :!: Vahinko vain että sitä ei enää löydy kirjastoista ja kirjakaupastakaan ei pysty tilaamaan. Mutta selailin muutamia nettikirjakauppoja ja niissä oli käytettynä myynnissä. Itsellänikin on tuo teos ollut käsissäni joskus ja siinä on monta merkkiä edustettuna kuten scaniat ja volvon linja-automoottori versiotkin.
On tullut harrastettua niitäkin kuten volvo B57 on tullut avattua.
No eipä niitä suuttimia pidäkään ihan paljainkäsin koota, mutta että jopa telinekin oikein tarvittais siihen.. Näytin tuossa eräälle joka on traktoreita korjannut ikänsä ja sanoi että eipä on ennen tullut vastaan moisia kapistuksia :) No nyt olis kyllä kiva kuulla tietääkö joku että onko niihin kärkiä vaihtanut, tuskin nyt sentään koko suuttimia on kerralla tarvinnut uusia :?
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

28 Marras 2007, 22:05

vai on sitä ropattu hetkuvolvoa, niin minäkin. lisäksi b655, b58 ja b10 sekä r12 ovat kovin tuttuja, vaan ei niissä ole juurikaan samaa kuin leylandissa. saattaisin kyllä tietää kaverin joka on leukkujen kanssakin ollut tekemisissä paljonkin. vanajaakin olen korjaillut aikoinaan. leukut oli jo silloin 80 luvulla poistettu käytöstä. soittelen sille kaverille joku päivä ja kyselen. :?
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

28 Marras 2007, 22:15

Kiitollisuudella otan kyllä vastaan tietoutta ja vinkkejä kun ei aina tuo oma osaaminen usko riitä :lol: Nyt tuntuu tosiaankin siltä että yksi suutin on pois pelistä kun käynnissä kokeilin avata suutinpukia niin nelossylinterin kohdalla ei käynti juurikaan muuttunut niinkuin muiden sylinterien kohdalla. Miten muuten mahtaa olla voiko se polttaa männän puhki jos suutin kusee ja sillä ajaa :?:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

12 Joulu 2007, 19:30

Kyselin tuossa Sisun varaosista suuttimia ja kärkiä ja kärkiä ei ollut varastossa vaikka numerolla löytyi hinta noin 30e kpl.

No kokonaisia suuttimia olis ollut varastossa ja verollinen ovh yllätys yllätys 500e kpl. No ainakin niitä saa vielä numerolla :lol:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

12 Joulu 2007, 19:34

automies560 kirjoitti:Kyselin tuossa Sisun varaosista suuttimia ja kärkiä ja kärkiä ei ollut varastossa vaikka numerolla löytyi hinta noin 30e kpl.

No kokonaisia suuttimia olis ollut varastossa ja verollinen ovh yllätys yllätys 500e kpl. No ainakin niitä saa vielä numerolla :lol:

Osta ihmeessä, voivat olla viimeiset :? :D
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

12 Joulu 2007, 19:35

Joo pitänee varmaankin ostaa jokatapauksessa, ja neuvotella hintaakin jos kaikki kuusi ostais :roll:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

12 Joulu 2007, 21:31

automies560 kirjoitti:Kyselin tuossa Sisun varaosista suuttimia ja kärkiä ja kärkiä ei ollut varastossa vaikka numerolla löytyi hinta noin 30e kpl.

No kokonaisia suuttimia olis ollut varastossa ja verollinen ovh yllätys yllätys 500e kpl. No ainakin niitä saa vielä numerolla :lol:
Kyseleppä ihan paikalliselta Diesel-korjaamolta, saatat jopa saada hyvät käytetyt ilmaiseksi, tai sitten ostat uudet. Varmasti niitä saa.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

19 Maalis 2008, 22:30

Nyt olisi taas kevään tullen aika käynnistää tuon pyöräkuormaajan kunnostus, ja olinkin yhteydessä tuonne Rotator oy,n suuntaan joka on aikoinaan maahantuonut kyseisiä koneita.

Lähinnä kyselin noita nostosylinterin tiivisteitä jotka tuntuvat hukkaavan öljyä seisonassakin.
Kertoivat sieltä että heillä ei ole enää apua kyseiseen ongelmaan mutta kysyä voisi tiivistekeskuksesta.

Mahtaakohan onnistua jos purkaa nuo ja ottaa mallin mukaan ja teettää siitä.
Eli onko kellään kokemusta onnistuuko moinen :?:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

19 Maalis 2008, 23:16

Tekevät tiivisteitä, hinta täytyy selvittää ensin. Joskus epäilevät ettei asiakas lunasta 40€ tiivistettä, (pitävät itse sitä liian kalliina) kuitenkin alkuperäisen hinta saattaa olla lähes kymmenkertainen. :?
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Vastaa Viestiin